Starta Goagubbar-lab i Göteborg?
Re: Starta Goagubbar-lab i Göteborg?
Terrororganisationen är ett nytt påfund som bildades så sent som 1959 (enligt wikipedia). ETA på Chalmers bildades 1935.
Har två förslag på lokaler här, skulle gärna vilja veta vad ni tycker om dom. 
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118139098
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=98015283 -Min personliga favorit. Ett kvarter från ELFA, eller ja, mycket nära iaf.
Jag kan nog lägga upp emot 500kr i månaden vart det än ligger i stan. Jag antar dock att det är orealistiskt för de flesta, men man ska ha i åtanke att standard priset för en lokal är 500kr/m2/år. Hoppas att det finns billigare!

http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=118139098
http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=98015283 -Min personliga favorit. Ett kvarter från ELFA, eller ja, mycket nära iaf.
Jag kan nog lägga upp emot 500kr i månaden vart det än ligger i stan. Jag antar dock att det är orealistiskt för de flesta, men man ska ha i åtanke att standard priset för en lokal är 500kr/m2/år. Hoppas att det finns billigare!
Jag kan tänka mig 250kr/månad eller runt där.
500kr/månaden blir ju en cnc-fräs på ett par månader =/
Jag gillar båda, den första är ett kvarter från mig och den andra är ett kvarter från elfa.
Jag tror det är bäst att börja i en liten lokal, hellre att det är lite trångt än att man får lägga ned efter ett halvår för att man inte har råd med lokalhyran. 50 m^2 för 500 kr/m^2/år blir ca 2600 kr/mån inkl moms. En tusenlapp till i kostnader för el, försäkring, bredband osv så kan man klara sig på 10 yrkesverksamma som betalar 300:- i månaden och 6 studenter som betalar 100:-
Personligen skulle jag kunna tänka mig att lägga ut 200-400 kr lite beroende på vart lokalen ligger i förhållande till hem/jobb och hur mycket jag tror att jag kommer kunna utnyttja den.
Som jag ser det finns det två framkomliga vägar.
1. Man startar upp en ideell förening finansierar lokalen med medlemsavgifter, sponsring, gåvor osv utrustning försöker man köpa in i den mån det går men mestadels får man nog hoppas på donationer och renoverade containerfynd.
2. Man hittar ett par personer som man kommer bra överens med och hyr en lokal tilsammans privat. Till denna tar man med sig sina egna grejer, eller köper in sådant man saknar personligen.
Jag tror det är bäst att börja i en liten lokal, hellre att det är lite trångt än att man får lägga ned efter ett halvår för att man inte har råd med lokalhyran. 50 m^2 för 500 kr/m^2/år blir ca 2600 kr/mån inkl moms. En tusenlapp till i kostnader för el, försäkring, bredband osv så kan man klara sig på 10 yrkesverksamma som betalar 300:- i månaden och 6 studenter som betalar 100:-
Personligen skulle jag kunna tänka mig att lägga ut 200-400 kr lite beroende på vart lokalen ligger i förhållande till hem/jobb och hur mycket jag tror att jag kommer kunna utnyttja den.
Som jag ser det finns det två framkomliga vägar.
1. Man startar upp en ideell förening finansierar lokalen med medlemsavgifter, sponsring, gåvor osv utrustning försöker man köpa in i den mån det går men mestadels får man nog hoppas på donationer och renoverade containerfynd.
2. Man hittar ett par personer som man kommer bra överens med och hyr en lokal tilsammans privat. Till denna tar man med sig sina egna grejer, eller köper in sådant man saknar personligen.
El brukar ingå, men det varierar säkerligen.
Jag är student men jag är tillräckligt ekonomisk för att kunna lägga 300kr.
Edit: Röstar för en ideell förening!
Jag är student men jag är tillräckligt ekonomisk för att kunna lägga 300kr.
Edit: Röstar för en ideell förening!
Räkna med mig om det blir av. Skulle vara mycket intresserad av det hela. Kan tänka mig att lägga ut vad som krävs (inom rimlighetens gränser), speciellt om det innebär tillgång till kunskap, kamratskap, kaffe, kaka, och kanske (ver)ktyg.
Jo visst men problemet för många är att man inte har plats eller praktisk möjlighet att köra en CNC-fräs hemma även om man skulle ha råd med en.dubbear skrev:Jag kan tänka mig 250kr/månad eller runt där.
Har du inte tillgång till separat källarlokal eller äger en fristående villa med garage eller källare så är det inte så lätt.
Jobbade för ett par år sedan på Gårda adressen.
Försöker få en bild av vilken lokal som det handlar om.
Fanns ett antal i källarplan så kan vara ett av dessa.
Lite småkrånglig entre med kortläsare mm som skall gås igenom.
Men säkerheten kan nog räknas med vara ok.
Finns parkering men även riktigt nitiska p-vakter.. dom har sitt kontor i grannhuset.
Något många av kollegorna snabbt blev medvetna om
Personligen så skulle jag nog använt en lokal i krokslätt oftare.
Dock inte speciellt ofta då man har både garage och två barn hemmavid.
I mitt fall så är ett "el-labb" inte aktuellt utan är mer behov av tillgång till svarv/pelarborr etc.
Något man endast sporadiskt använder.
100-150 sek skulle nog min budget ligga på med tanke på utnyttjande grad.
Försöker få en bild av vilken lokal som det handlar om.
Fanns ett antal i källarplan så kan vara ett av dessa.
Lite småkrånglig entre med kortläsare mm som skall gås igenom.
Men säkerheten kan nog räknas med vara ok.
Finns parkering men även riktigt nitiska p-vakter.. dom har sitt kontor i grannhuset.
Något många av kollegorna snabbt blev medvetna om

Personligen så skulle jag nog använt en lokal i krokslätt oftare.
Dock inte speciellt ofta då man har både garage och två barn hemmavid.
I mitt fall så är ett "el-labb" inte aktuellt utan är mer behov av tillgång till svarv/pelarborr etc.
Något man endast sporadiskt använder.
100-150 sek skulle nog min budget ligga på med tanke på utnyttjande grad.
Jag är tveksam till om det är en god idé att ha 15-åringar springandes där, vill man ha sina saker i fred i Gbg så är det (tyvärr) en god idé att hålla en låg profil.Thorped skrev:Som dom sa i Stockholms-tråden, så kan man ju rikta sig mot dom som är 15år och uppåt och därav få ungdomsbidrag av kommunen, vet dock inte om samma sak finns i GBG.
För mig personligen hade det inte känts OK moraliskt att mjölka kommunen på bidrag för att finansiera min egen hobbyverksamhet, företag och Wallenbersgsstiftelsen får däremot gärna skänka pengar och maskiner.
Tror ni det går att skrapa ihop 4-5 personer som är engagerade nog och har tid att dra igång det och därefter hitta något tiotal till som vill vara med?
Någon som har erfarenhet att dra igång eller driva föreningar som kan tänka sig att hålla i ratten?
Hur gör man?
Någon som har erfarenhet att dra igång eller driva föreningar som kan tänka sig att hålla i ratten?
Hur gör man?
Jag måste fråga varför många "bara" kan tänka sig att ha det i Mölndal/Gårda? För att det är nära hem? Jag bor i Kungsten och det tar 30-40min för mig att åka till till Gårda och ännu mer att åka till Krokslätt.
Jag är på vart det än är i Göteborg och jag nog med tid över för att lägga ner mycket av min tid på den här verksamheten, så jag är en av dom som kan vara med från början om det går för sig.
Kan även lägga ut lite stålar för att köpa in lite prylar.

Det finns lokaler i Kungstens industriområde, jag har funderat på att skaffa en lokal där då jag bor i Sandarna.
Men det skulle bli till lite moppemekande, min nya hobby som 50 åring med en 16 årig grabb.
//Per
Men det skulle bli till lite moppemekande, min nya hobby som 50 åring med en 16 årig grabb.
//Per
Lokal går alltid att hitta. Viktigast tror jag är att starta en förening med stadgar osv så man kan få ett organisationsnummer och börjar få in lite pengar. Innan detta är avklarat går ändå inte hyra en lokal.
Därefter får man väl leta rätt på lokaler och poängsätta dem efter något i stil med:
poäng = a * hyra + b * storlek + c * avstånd till kollektivtrafik + d * avstånd till centrum .....
där man kommer överens om a, b, c, d osv...
För min del är läget ingen dealbreaker så länge jag slipper ta bilen dit varje gång, men jag hade ju självklart varit glad om det blev nära hem/jobb eller på vägen däremellan.
Det finns en hel del man skulle kunna pyssla med innan man skrivit på för en lokal:
* Styrelse: Stadgar, org. nr, mötesformer, vilka ledamöter behövs och vem ska bli det, namn på föreningen...
* Informationsmaterial: webbsida, kalender, medlemsregister, epostlistor, forum osv...
* Ekonomi: Medlemsavgifter, bankkonto, sponsorer...
* Utrustning: Leta donationer från medlemmar och utomstående
Ett första steg skulle kunna vara att träffas IRL över en kaffe/öl någon kväll
Jag ser gärna att man kan få in en moped, elcykel eller liknande i lokalen. Men de är ju ganska skrymmande så det är ju inget vidare om de blir stående i ett hörn för att någon inte har tid/ork att slutföra sitt projekt. Ska man dessutom starta förbränningsmotorer i lokalen ställer det ju vissa krav på ventilation osv.
Därefter får man väl leta rätt på lokaler och poängsätta dem efter något i stil med:
poäng = a * hyra + b * storlek + c * avstånd till kollektivtrafik + d * avstånd till centrum .....
där man kommer överens om a, b, c, d osv...
För min del är läget ingen dealbreaker så länge jag slipper ta bilen dit varje gång, men jag hade ju självklart varit glad om det blev nära hem/jobb eller på vägen däremellan.
Det finns en hel del man skulle kunna pyssla med innan man skrivit på för en lokal:
* Styrelse: Stadgar, org. nr, mötesformer, vilka ledamöter behövs och vem ska bli det, namn på föreningen...
* Informationsmaterial: webbsida, kalender, medlemsregister, epostlistor, forum osv...
* Ekonomi: Medlemsavgifter, bankkonto, sponsorer...
* Utrustning: Leta donationer från medlemmar och utomstående
Ett första steg skulle kunna vara att träffas IRL över en kaffe/öl någon kväll
Jag ser gärna att man kan få in en moped, elcykel eller liknande i lokalen. Men de är ju ganska skrymmande så det är ju inget vidare om de blir stående i ett hörn för att någon inte har tid/ork att slutföra sitt projekt. Ska man dessutom starta förbränningsmotorer i lokalen ställer det ju vissa krav på ventilation osv.
Jag trodde att det var nödvändigt för att få ett hyreskontrakt men så kanske inte är fallet?