Hallåj!
Jag, precis som Jonas som skrev tidigare, är även medlem i Swesim. Jag hänger även här på forumet för att få lite tips och råd gällande olika lösningar som jag meckar med inom föreningen och i mina privata projekt.
Det känns som att något gemensamt med en elektronikförening skulle helt klart vara intressant för båda parter. Flyg och spännande teknik/elektronik har alltid gått hand i hand, vilket man märker när man sätter sig in i det hela lite mer på djupet. Har lärt mig enormt mycket inom elektronikvärlden sen jag började mecka med flygsimulatorer, allt från programmering mikroprocessorer till pneumatik, hydraulik och ren mjukvara.
Vårt senaste projekt, som Jonas nämnde, är en riktig kommersiell flygsimulator av flygplansmodellen Fokker F-28 (tillverkades i Holland och flögs bl.a. av Linjeflyg och SAS). Jag har sällan blivit så imponerad av elektronik och ingenjörskonst som senaste tiden när jag satt mig in i hur denna simulator fungerar och är konstruerad. Tror att även de mest insatta i elektronik skulle bli imponerade om de får se det hela. Simulatorn är tillverkad av Singer Link i England under 70-talet, men använder en General Precision GP4-dator som byggdes om till simulator-dator från att ha använts för att göra beräkningar vid design och tillverkning av Jaguar-bilar. Den har en processor med tre separata strömförsörjningar samt ett kärnminne. Tidigare användes en roterande trumma för att statiskt lagra data, men den är senare konverterad till att använda magnetband.
Swesim har funnits sen 2006 och fungerar verkligen bra som förening. Ekonomin är stabil och vi har en bra styrelsesammansättning som ser till föreningens bästa. Vi har idag en bra lokal men letar bättre.
f28-10s.jpg
f28_elektronik_1.jpg
f28_elektronik_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.