Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Alla glada, kaka till alla! :)

Starta ekonomisk förening kostar 1100:-, inte mycket.

Men vi behöver vara minst 5 pers som går in helhjärtat nu till en början.
Jag har väldigt gärna med toffie, speciellt med dina kunskaper om sponsring. Det är en nyckelposition om vi ska ha en dyr lokal.

Vill såklart ha med alla andra med. :)
midlet
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2008, 16:51:42
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av midlet »

Jag tror att starta en förening är det bästa alternativet. Som förening kan man dra nytta av en massa färdiga resurser som kommunen, olika studieförbund, stiftelser och inte minst företag kan erbjuda. Nyckelordet i sånthär brukar vara "inte vinstdrivande" och "ideell förening". Då kan liksom det allmänna ställa upp på ett annat sätt än om man bara är en löst sammansatt grupp.

Tyvärr är det en ett visst jobb att göra det här men en variant skulle vara att hitta en riksorganisation som kan hjälpa till med stadgar och en massa administration. Kanske starta en lokalavdelning av Uppfinnarföreningen eller få hjälp av ett studieförbund.
Eller ta hjälp av något av de föreningsråd som finns i Stockholm.

Det första man måste göra är nog att definiera verksamheten vad den ska gå ut på och vad man ska syssla med.
jowl
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 februari 2012, 10:49:56

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av jowl »

Hej!

Kastar mig in i tråden..

Jonas heter jag, är medlem i en ideell förening som heter Swesim, www.swesim.se

Vi är ett gäng som bygger och driver (och ibland rent utav använder) flygsimulatorer av det lite robustare slaget. I dagsläget har vi en fungerande Viggen simulator som tidigare användes av flygvapnet på F15, en Boeing 737 simulator samt en del andra projekt. Känner till det här forument då några av våra kluriga medlemmar fått lite tips här.

Vi leter i dagsläget ny lokal då vi har fått tag på en Fokkker F28 simulator med fungerande motionsystem - behövs en del svängrum och takhöjd för att kunna köra en sån pjäs.

Anledningen till att jag postar här är att vi behöver c.a 200m2 med 6m i takhöjd för minst 70m2, de flesta lokaler som har den takhöjd vi är ute efter är något större - vi behöver alltså evt. hitta någon att dela lokal med. Utöver det tror jag vi delar samma intressen som många här, håller man på med simulatorer från 70 talet kommer elektroniken så att säga på köpet.

Vi har c.a 100 medlemmar, väl fungerande ekonomi och törs väl påstå att vi lärt oss hur man får en ideell förening att funka.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Det låter ju jättebra!

Det skulle kunna vara ett bra sammarbete.

Var för lokaler har ni tittat på?
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av wombat »

Hej!

Ville bara sticka in nosen och meddela att jag fortfarande är på!

Dock tar firma, 3 barn, 7 motorcyklar och 5 pågående elektronikprojekt en del av min tid.
(å totalrenovering av villa å två hus på landet. :doh: )

Men i övrigt har jag nog lite tid att avsätta.

Jag lurkar vidare lite i tråden och spanar lokal!

:tumupp:

/w
jowl
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 februari 2012, 10:49:56

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av jowl »

I dagsläget har vi mest checkat läget och börjat inse att 200m2 inte riktigt funkar med våra krav. För vår del är det optimala 200m2 öppen yta med rejäl takhöjd. Utöver det måste det ligga på markplan då en simulator med motionsystem river kåken om det är en källare under..

Målsättningen är att hitta något i närförort med bra kommunikationer, vi vill dessutom att det fins goda chanser att vi kan stanna i minst 5 år. Vi är utöver det väldigt öppna för förslag.
frazer
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 januari 2008, 13:16:56
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av frazer »

Hallåj!

Jag, precis som Jonas som skrev tidigare, är även medlem i Swesim. Jag hänger även här på forumet för att få lite tips och råd gällande olika lösningar som jag meckar med inom föreningen och i mina privata projekt.

Det känns som att något gemensamt med en elektronikförening skulle helt klart vara intressant för båda parter. Flyg och spännande teknik/elektronik har alltid gått hand i hand, vilket man märker när man sätter sig in i det hela lite mer på djupet. Har lärt mig enormt mycket inom elektronikvärlden sen jag började mecka med flygsimulatorer, allt från programmering mikroprocessorer till pneumatik, hydraulik och ren mjukvara.

Vårt senaste projekt, som Jonas nämnde, är en riktig kommersiell flygsimulator av flygplansmodellen Fokker F-28 (tillverkades i Holland och flögs bl.a. av Linjeflyg och SAS). Jag har sällan blivit så imponerad av elektronik och ingenjörskonst som senaste tiden när jag satt mig in i hur denna simulator fungerar och är konstruerad. Tror att även de mest insatta i elektronik skulle bli imponerade om de får se det hela. Simulatorn är tillverkad av Singer Link i England under 70-talet, men använder en General Precision GP4-dator som byggdes om till simulator-dator från att ha använts för att göra beräkningar vid design och tillverkning av Jaguar-bilar. Den har en processor med tre separata strömförsörjningar samt ett kärnminne. Tidigare användes en roterande trumma för att statiskt lagra data, men den är senare konverterad till att använda magnetband.

Swesim har funnits sen 2006 och fungerar verkligen bra som förening. Ekonomin är stabil och vi har en bra styrelsesammansättning som ser till föreningens bästa. Vi har idag en bra lokal men letar bättre.
f28-10s.jpg
f28_elektronik_1.jpg
f28_elektronik_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Jäklar vilken pjäs! Var har ni simulatorn nu?

Att haka på en redan etablerad förening och skaffa lokal i närförort tror jag är vägen att gå, hacklab i city tror jag tyvärr bara är drömmar tills man hittar en mecenat eller medlem vars familj äger fastighetsbolag!
frazer
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 januari 2008, 13:16:56
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av frazer »

Just nu står alla delar (elektronikkabinett, hydraulben, kablar, reservdelar) i vår lokal i Årsta, men själva flygplanskroppen och hydraulplattformen står ute på Arlanda på det som tidigare var SAS Flight Academy. Denna skall flyttas under slutet av Februari.
Robert95
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 januari 2012, 18:06:52

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Robert95 »

Jag är fortfarande på denna grej, även om jag inte kan bidrag så mycket ekonomiskt eller kunskapsmässigt. Men har mycket tid över till en sån här grej :)
Men starta en förening tycker jag låter som en bra början. Sen haka på swesim gänget där verkar inte vara någon dum ide :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av netrunner »

Ett problem med en vanlig förening är riskerna för kupp.

Kanske inte så kul om man har lagt ner massor av jobb och donerat maskiner, om det på årsmötet kommer en kupp från 7 personer som var och en har med sig 5 fullmakter. En timmer senare så visar det sig att den nya styrelsen bara vill ha lokalen och pengar för att driva sitt rockband.
jowl
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 februari 2012, 10:49:56

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av jowl »

Kuppmakare är ett problem - men fördelen med ideell förening är att man kan stadga sig bort från sånt genom att kräva ett antal årsmöten för stora förändringar, till exempel för verksamhetsförändringar. Så länge föreningen är öppen för alla som vill bli medlem och inte diskriminerar får en förening ha i stort sett vilka stadgar man önskar.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Digitum »

Kupper går att avvärja med en ändamålsparagraf. Där kan man också reglera under vilka premisser föreningen skall upplösas och hur tillgångar sedan skall fördelas.
Användarvisningsbild
rabbadab
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 februari 2012, 10:41:38
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av rabbadab »

Låter ju riktigt intressant det här med en gemensam lokal! Jag satt och kollade efter lokal i stand förut men det verkar ju vara jäkligt dyrt för råtthål.
Jag och mina polare brukar samlas på varandras kontor men att plocka ner sina projekt varje gång kan ju ta mer tid än själva hackandet...

Så enkelt sagt i'm in!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Ska jag slänga ihop en enkel hemsida?

Där kan vi ha lite info och kanske omröstningar.
Skriv svar