Jag kör med EDWinXP Pro. Har testat lite olika, t.o.m. Eagel - som illa kvickt åkte ut! Det enklaste CAD-program jag har använd var OrCad från DOS-dagarna, det var enkelt att använda! Sen kunde det inte så värst mycket heller... men det var enkelt!
Jag har licens till DipTrace men använder det inte alls då EDWinXP är så pass mycket bättre.
OK, EDWinXP är inget under av användarvänlighet men det har en extrem fördel (i mitt tycke): schemadelen och PCB-delen är integrerat i varandra! Inte för att det är samma program men de använder samma fil och arbetsbas! Alltså är det fullt möjligt att rita (av) ett mönsterkort först och bestycka med den komponenter man vill ha (kopiera ett befintligt kort t.ex.) och sedan gå till schema-delen och begära att få ratsnest på, då kan man rita/flytta schemat efteråt och ändra vad man vill ändra, alla komponenter är redan inne och ska bara flyttas på plats och ha ledningar ritade.
Om jag har t.ex. ett motstånd och vill byta kapslingstyp till t.ex. ytmonterat 0805 och jag redan har den komponentern definierat är det bara att gå in på egenskaper för den komponent och ändra typen och allt är klart, även i schemadelen. Ändringar jag gör i schema- eller PCB-delen påverkar alltså direkt den andra delen utan att man ska uppdatera nätlister eller annotera eller annat och den funktion är bra!
Sedan ska man lära sig det, intuitivt är inte första ordet som bitar en i näsan... Och någon bugg finns också - men inget katastrofalt.
För att t.ex. få ut en lista över komponenter ska man ända ner i system-funktionen för att hitta den funktion. Det är uppbyggd med System (finns Lib-editor) -> Projekt -> Version -> Circuit -> Diagram (där det kan finnas fler sidor).
Under Circuit finns PCB-layout också.
Så en komponentlista är alltså inte knyten till ett projekt men till systemet som sådan, inte helt intuitivt faktisk...
Jag kunde önska att man kunde välja om pinnummer skulle visas för specifika komponenter, jag är nte så intresserat av att veta om det är pinne 1 eller pinne 2 på ett motstånd och det plottrar ner på schemat bara. Man kan ta bort detta manuellt eller man kan välja att inte ha nummer alls men det kan vara dumt att vara helt utan pinnummer på t.ex. en µC.