Hur gör man en kretskortslayout?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Hur gör man en kretskortslayout?

Inlägg av ochkl0620 »

Tjo!
Skulle behöva en förklaring för "dummies"
Har ju skaffat mig etsutrustning nu. Tycker då att de e dags o lära mig cadda layouter.
Hur i helsikke gör man? Att rita upp ett schema i Multisim är inga problem men att få det till layout är värre för min del. Gör man det manuellt eller går det automatiskt? Ska jag välja en annan mjukvara? Eagle eller nåt? "gillar Multisim" :p
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hur gör man en kretskortslayout?

Inlägg av Klas-Kenny »

Du får allt skaffa dig ett riktigt CAD-program.. :)

Personligen gillar jag DipTrace, det finns många trådar inom att just välja program, smaken är som baken.

När du ritat schemat i CAD-programmet konverterar du det sedan till en layout, du får då upp alla komponenter i en enda röra men med hjälplinjer vilka som ska vara kopplade var, sen är det till att placera komponenterna som de ligger bäst och rita de riktiga ledarna mellan komponenterna.

Sen finns det ju auto-placement och auto-route i de flesta program, men de är inte att rekommendera, det är värt tiden och arbetet att göra det manuellt.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Det går bra med Eagle, dock den enda PCB-CADprogrammet jag har kört.
Ultiboard går väl ihop med Multisim om du vill slippa rita om ritningarna.
Autoroutning funkar inte helt optimalt. Såvida det inte är fler än två lager så är det oftast smidigare att routa själv.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Jag började med eagle gratisvarianten av eagle och lärde mig det, men när det ett par år senare blev tal om att köpa mjukvara gjorde jag en liten grundligare research och hittade diptrace. Provade demo i en månad och bestämde mig för att köpa mittversionen till slut.

Det som avgjorde var väl främst att användarinterfacet, till skillnad från eagle, verkade vara skapat och uppdaterat efter 1992. Sen var biblioteken mycket tydligare upplagda och det som man ändå saknar kan jag importera från eagle, så jag har fortfarande kvar det som gratisversionen, just för att kunna importera bibliotek. De flesta hembakta komponentbiblioteken görs ju också i eagle-format, så hittar man något på internet måste man konvertera.

Båda finns som gratisversioner, men man kommer lite längre på diptrace även där faktiskt. Eagle har en maxlayout, vilket begränsat mig mycket förut. Diptrace begränsar antalet pins och lager istället, vilket snarare bara hindrar en från att göra alltför komplicerade designer.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Tack!
Kommer testa lite olika framöver nu :) har precis tankat o installerat eagle nu :)
Gjorde så här sedan... Nytt projekt- schematic. Men hur i helsikke får jag tag på komponenterna?
Måste jag ladda ner dem separat? Mina kunskaper är ganska begränsade så jag behöver typ bara motstånd kondingar transistorer led o 555or :P endast enkelsidigt :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Säger som JustNeed. Ultiboard hänger ju ihop med Mutisim, så det faller sig väl mest rätt att använda. Där ritar du schemat, går över till Ultiboard och har med dig det som du ritat. Mycket enkelt.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Finns ett verktyg som heter något i stil med "add component". Sen är det bara att söka, kom ihåg att använda asterisker som wildcards både innan och efter din sökterm om du vill ha din mentala hälsa i behåll efter en eagle-session :mrgreen: Liten specialare som också kan vara bra att veta är att alla kondensatorer ligger under kategorin "resistor". Logiken är skrämmande.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du får lägga till de bibliotek du vill använda under "Library->use" och sen är det Add-knappen (till höger om deletekrysset i panelen på vänstersidan).

Men annars så testa Ultiboard. Jag har gjort lite prylar där med.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Nu har jag testat flera program :) Fastnade helt klart för DipTrace :)
Har typ bråkat i 9 timmar med det nu och det ger sig :) Undrar bara hur en sak funkar, har gjort en layout nu men inte fasen kan jag ju skriva ut denna o exponera :o Finns det ett steg till?
EDIT: Detta ska typ likna en liten värdelös transistorförstärkare :P
EDIT igen: glömde bilden :P Skyller på klockan :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Eller rättare sagt såhär när man förhandsgranskar. Fasen de mesta får jag ju dra med sladd ju :o
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Dra med sladd, varför då? Det finns ju massor av möjligheter att placera komponenterna och dra ledarna på din kretskortlayout. Det är lite tålamod och finurlighet som krävs för att CAD:a kretskort. Du får öva lite till!

Edit: Till den där enkla kretslösningen behöver du inte ett dubbelsidigt kort.
Senast redigerad av labmaster 12 december 2011, 08:34:07, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Håller med labmaster, det där flyttar du om lite så ska du nog kunna klara dig på enkelsidigt utan kabelpatchar utan problem. Det är en tröskel, men när man kommit över den är det kul!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hm.. Det kanske hade sina fördelar att man började med papper och penna en gång... :)

Att göra layout är litet som schack, eller varför inte hockey. Planera i förväg och förutsäga motståndarens (i layoutfall: den lede) drag :)

Personligen kör jag med och gillar KiCAD som är helt opensource och helt gratis. Men det finns flera andra. Det är bra att du börjar med en enkel layout. Fundera sedan på hur du skall få en någorlunda optimal lednignsdagning, men kortast möjliga ledare, fetast möjliga ledare för spänning och jord etc.

Du kan även googla efter "PCB Design Guidlines". Finns massor av info på nätet, tex:

http://bohman.be/guider/pcb/index.htm
http://www.electricstuff.co.uk/pcbs.html
http://www.smps.us/layout.html
http://www.altronmfg.com/files/Board%20 ... 0Rev-A.pdf
http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju i alla fall betydligt enklare idag med CAD-stöd än det var för 20-25 år sen när man satt och skissade layouten på papper för att sen gnugga/tejpa den på film... Kanske inte enklare att göra layouten, men det går mycket fortare att "testa" olika dragningar och man får en automatiskt felkontroll.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Absolut! Programmen hjälper en på en massa sätt, men de ersätter inte erfarenhet och ett tränat öga.
Skriv svar