Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Att visa hur man gör kan jag nog lösa ;)

Vi ska ju dock säga att det saknas en del grejor till för att kunna screentrycka ordentligt, man måste ha emulsion, färger och ramar och raklar,
man ska en belysningsbox (typ som man har till kretskortsexponering, men större), ett mörkt ramskåp samt någonstans att tvätta ur ramarna :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det känns ju mer som tillbehör och det får man ju ordna till om det är så att folk vill använda utrustningen.

Nu tar jag paus från att leta lokaler ;) Behöver få i mig lite fredagstaco och komma ifrån datorn.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja visst är det så (även om vår belysningsbox på jobbet tar typ 2-3m2 golv yta, väger 2-300kg och har vakumsug och 5kW lampa), men den storleken behövs ju inte för "hobbybruk" :)
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

toffie skrev:Självklart behöver du tillgång till fräs, laser m.m. i större lokaler med fler underbara och roliga EF-are ;)

Det är ju för övrigt fler idéer för vad man kan göra i föreningen vi pratar om; screentryck!
Både för kläder kan ju va skoj, säkert för tjejerna också. Men kan man inte använda screentryck för silkscreen på kretskort? Eller blandar jag ihop det nu?

Det är hur som helst något som kan vara skoj att ha för kretskortstillverkningen ;)
Antagligen behöver jag väl tillgång till allsköns tungindustri-verkstadsmaskiner. Jag ska bara komma på till vad... :)

Det var med screentryck man gjorde kretskort förr. Man tryckte etsmasken på laminatet.

Man kan ha ramar i olika storlekar och finmaskighet för olika användningsområden. Fintryck eller tröjtryck. Man kan trycka på det mesta.
Vi har en sån där snurra som Medusa har bild på.

Men nån datastyrd fräs har jag ju inte... :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Meduza
Nej givetvis, vi har ju många duktiga snickrare här också som säkerligen kan bygga ihop egna saker. Jag tycker det skulle vara roligt om man har träplankor och annat trä som finns på "lager" som man sedan kan bearbeta i olika maskiner.

Materialet får man betala för alt. ta med sig eget och sedan kan man snickra ihop saker och sedan ta med sig hem, eller kanske skapa något som föreningen har användning för, som ovan.

Jonyverse
Aha spännande, vi kanske inte behöver starta en förening, jag tycker jag lär mig alldeles tillräckligt här :roll: :lol:
Fräs finns det säkerligen någon som kan ordna på något sätt eller så kanske vi alla kan gå ihop och bygga en stor tillsammans, också ett alternativ. Eller så får vi en sponsrad :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Maskiner är bra, Lokaler är ännu bättre :)

Annars får man väl installera fräsmaskiner mm i någon stor lastbil som man kan köra till veckans mötesplats :idea:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

toffie skrev:Oj, det var ganska stort det :P Får utvidga sökningarna till 2000kvm så vi får plats :P
Då skulle du se vår nuvarande ugn, 1,5m bandbredd, 3m värmekammare, totalt sett drygt 6,5 meter lång och drar väl en 40kW, den här är liten i jämförelse :)

Fräs: Om det skulle gå riktigt bra kanske jag skulle kunna vara villig att låna ut min Terco... men det är ett senare grej att ta tag i, lokal först! ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Måste komma med ett inlägg här. Jag har nämligen haft tanken länge på ett ställe typ som detta.
Vi kör ondagsmeck i vår jobblokal i Sumpan och det kommer allt möjligt folk som behöver få saker fixade eller bara vill snacka skit. Många av dom skulle säkert vara med på ett hörn om dom fick en liten del att ha sitt bråte på.
När det kommer till arkad och flipperfolk så behövs det alltid lokaler för att både husera och mecka med dessa åbäken. Så där kan vi nog också hitta folk som vill vara med och dela på en hyra. Skulle det vara en lokal som man kan köra in bilen i så vet jag många som skulle vilja vara med. Finns många som köper en bil/motorcykel som behöver fixas med under längre tid.

Jag har delat lokal med andra förut och det som jag retade mig mest på var att mina saker inte låg kvar där jag la dom sist jag var i lokalen. Folk som inte respekterade mitt och deras och att en del svämmar över med prylar "ut över gränsen" för vad dom "hyr/betalar för".
Visst man kan ha ett låsbart skåp, men det är inte alltid lätt att att knöla ner allt varje gång. Så en lokal med "rum" som inte alla har tillgång till vore ett +. Man kanske hittar något ställe där rummen är större så att några delar på ett rum, men det är folk man "litar" på eller gå med på att man "lånar" saker av varandra.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Lokaler att hyra finns det många, det svåraste blir nog att få ihop till hyran. :humm:
Jag tror man måste rätta munnen efter matsäcken i detta läge,

I city kanske man kan hitta från ca 1000:-/kvadratmeter*år , och i närförort från ca 500:- i hyggligt läge,
+el +bredband mm...

Hur mycket får det kosta per medlem?
Hur många kan man tro vill vara med och betala?
Hur mycket bidrag / sponsring kan man få?

sedan kan man börja kolla efter lokaler som duger för den pengen.

Jag är medveten om att detta är en något tråkigare inställning än att träffas över en öl och kolla på lokaler som kostar en miljon att hyra :wink:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Om jag ordnar sponsring så ordnar jag det efter vad vi vill ha, inte tvärtom.
För att kunna ordna sponsring, för exempelvis lokalhyra i säg 1 år så behöver vi ju veta vad det kostar.
För att veta vad det kostar så behöver vi ett konkret förslag på vad vi behöver, något som finns tillgängligt.

Bidrag och sponsring går att ordna så att det fungerar för nästan vad som helst egentligen, om man vet hur man ska lägga tungan i munnen. För personligt bruk har jag sedan 2003 dragit in sponsring på långt över årshyran för många av de lokaler jag har länkat till i denna tråd. Visst det är ett par år sedan jag började med det, men jag har viss erfarenhet av vad sponsorer vill ha för att bli intresserade.

Självklart är det inte en tråkigare inställning, du ser det på ett annat sätt som faktiskt kan få andra att tänka ur en annan synvinkel. All input är bra, det är så man utvecklas, både som person men även som förening om/när vi nu kommer till det skedet.

En medlemsavgift tycker jag hellre ska gå till att köpa in material och utrustning i den mån det går än att lägga det på något så tråkigt som hyra. Sponsorer ska man se som något hjälpande, som också vill få sin bit av kakan, men som är villiga att låta dig genomföra något som du vill göra på deras bekostnad.

Du anar inte vad sponsorer kan skjuta till för att man kan erbjuda de något som är lockande. ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Mina tankar och sammanfattning av tråden.

-Ca 500m2, möjligen lite mer om man räknar förråd eller liknande.

-Plats för CNC, laser och någon mer "större" maskin.
-Snickardel för minst 3 personer samtidigt.
--Stor såg, bandsåg och verktyg.
-Bänkar för elektronik och mekanik. 6-10 platser?
-Möjlighet för något större projekt under kortare tid.
-Del för "renare" arbete som att sy eller liknande.
-Lackrum. Möjlighet för "kemi".

-Rinnande vatten, enklare kök och toalett.
-Bra ventilation och belysning.
-Låsbara skåp i olika storlekar.
-Ett antal mindre rum/bås.
-Lastkaj eller liknande.
-Grannar som tål spring och ljud.

-Försöka få sponsring till hyran.
-Medlemsavgift för att få nyckel.
-Alla välkomna om de ger något tillbaka.

En början, fyll gärna på.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mycket bra sammanfattning! Medlemskap för att få "nyckel" är nästan helt och hållet ett krav.
Men om någon vill "se" vad som görs, hur skulle man göra i det fallet? Det är ju inte alltid så att någon kan gå i god för en person och visa vad som görs.

Ska ansvarig på plats ta hand om visning då eller? Kanske är en lösning..

Vidare, ska det alltid vara en ansvarig som öppnar? Dvs. man har schema så det alltid finns någon betrodd på plats?
För om någon med medlemskap har nyckel och kan komma in när ingen annan är där, så kanske den personen kan ta med sig ett gäng som låter prylarna i lokalen få byta hem? Eller ska man inte vara så känslig?

Själv tycker jag att det borde finnas ett par, inte alltför många, ansvariga som har nyckel och som öppnar upp.
Sen att man måste visa upp ett medlemskort eller liknande för ansvarig på plats så inte vem som helst kan komma in, på så sätt kan man ju stoppa de som inte har medlemskort att bara knalla omkring, samtidigt som man då har möjlighet att erbjuda visning.

Medlemskostnaden i sig får nog inte vara för hög heller, det skrämmer nog bort de som har sämre ställt. Kanske en 50kr eller nåt? Reaktioner..?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Låter bra!

Ska vi planera in onsdag?
Passar mig bra, på kvällen någon gång.

Bara snacka lite skit och kanske ta en öl.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det passar alldeles utmärkt för mig, men frågan är hur många som kan komma. Om man tittar på sidan som Meduza satte upp så är det ju bara tre personer som lagt in sig;

http://www.doodle.com/eetupetbwu7p5xdh#table
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om vi sätter en tid kanske det kommer några fler.
Annars blir vi 3 och det funkar ju det med.
Skriv svar