Photoduino är en Arduinobaserad kamerakontroller som låter dig koppla in olika sensorer. tex. snubbeltråd, ljusbarriär eller en mikrofon. Man kan ställa in massor med olika inställningar för sensorerna, köra 2st slavblixtar, ställa in förblixt, slutarlagg, autofokustid osv. Även köra timelapse om man vill det.
Den här bilden illusterar ganska bra vad den gör.

Här finns firmware atta ladda ner. Även kopplingsschema för shield osv.
http://code.google.com/p/photoduino/ [OBS] Värt att notera är att den nya Arduino compilern har någon bugg som gör att Photoduinokoden get error meddelanden. Men i äldre versioner av compiler funkar det kanonbra!
Och här är min nuvarande prototyp.

Dessvärre hade jag bara en 4x20LCD liggande. Det ska egentligen vara en 2x16.. men det funkar bra ändå.
Nästa steg kommer när jag får min fjärrkontroll till kameran som ska moddas för att interfaca med Photoduinon. Det kommer till en början att byggas upp på breadboard för att se så kretsen verkligen fungerar. Det hela kommer senare att flyttas över till stripboard och monteras i en låda. Jag kommer eventuellt att köpa en till 2x16LCD från electrokit (svart bakgrund med vita segment) dels för att dom är snygga och för att dom har bra kontrast.
Jag ska även leta efter en gammal blixt eler liknande att slakta för att få ett sko fäste så jag kan sätta hela photoduinon på kameran.
More as it happens...