Photoduino. Arduinobaserad kamerakontroll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Photoduino. Arduinobaserad kamerakontroll

Inlägg av Electricguy »

Som ni kanske har sett i en annan tråd så har jag pillat ihop en Photoduino prototyp.
Photoduino är en Arduinobaserad kamerakontroller som låter dig koppla in olika sensorer. tex. snubbeltråd, ljusbarriär eller en mikrofon. Man kan ställa in massor med olika inställningar för sensorerna, köra 2st slavblixtar, ställa in förblixt, slutarlagg, autofokustid osv. Även köra timelapse om man vill det.
Den här bilden illusterar ganska bra vad den gör.
Bild

Här finns firmware atta ladda ner. Även kopplingsschema för shield osv.
http://code.google.com/p/photoduino/ [OBS] Värt att notera är att den nya Arduino compilern har någon bugg som gör att Photoduinokoden get error meddelanden. Men i äldre versioner av compiler funkar det kanonbra!

Och här är min nuvarande prototyp.
Bild
Dessvärre hade jag bara en 4x20LCD liggande. Det ska egentligen vara en 2x16.. men det funkar bra ändå.
Nästa steg kommer när jag får min fjärrkontroll till kameran som ska moddas för att interfaca med Photoduinon. Det kommer till en början att byggas upp på breadboard för att se så kretsen verkligen fungerar. Det hela kommer senare att flyttas över till stripboard och monteras i en låda. Jag kommer eventuellt att köpa en till 2x16LCD från electrokit (svart bakgrund med vita segment) dels för att dom är snygga och för att dom har bra kontrast.
Jag ska även leta efter en gammal blixt eler liknande att slakta för att få ett sko fäste så jag kan sätta hela photoduinon på kameran.

More as it happens... :)
Senast redigerad av Electricguy 16 januari 2012, 19:22:00, redigerad totalt 1 gång.
GrymmeMannen

Re: Photoduino. Arduinobaserad kamerakontroll

Inlägg av GrymmeMannen »

Häftigt :tumupp: :tumupp:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kika på Ebay, sök på "hot shoe cover". Jag köpte en motsvarande nedanstående som jag sedan limmade fast på låddan som sedan kunde fästas på kameran. Svårt att komma undan billigare än så tror jag :)
http://www.ebay.com/itm/new-hot-Camera- ... 19ccb2583f
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ahh se där ja! kanske blir en sån! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

hot shoe cover
Men om man nu skulle behöva utnyttja denna hot shoe för blixt synk, då är det nog bättre att försöka lösa montaget på annat sätt dvs planera in det på direkten.
Senast redigerad av tecno 16 januari 2012, 18:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Klart intressant projekt, har en liknande i planeringen med 1st liten servomotor med encoder som option.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ska kolla runt på kupan och så efter gamla blixtar först :) Ifall det blir någon form av räkneverk eller något liknande som kommer att triggas av "blixt utgången" i framtiden.
spufuz

Inlägg av spufuz »

tecno skrev:Klart intressant projekt, har en liknande i planeringen med 1st liten servomotor med encoder som option.
För linjärskena till timelapse?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

spufuz

Nåt i den stilen ja, kanske att det blir lite spaltljus också om andan faller på.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Så. har köpt en ny 2x16 LCD från electrokit.. bör komma fram i morgon! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har insett att den här grejen blir för stor för att montera på kameran. Så det kommer bli en fristående låda. kanske att jag bygger en liten panel med enbart display och knappar som går att sätta på kameran. Det är ju bara att koppla den parallelt med displayen i lådan. Det är 11 tåtar som ska dit. så en DB15 eller liknande kontakt skulle kunna funka.

Låda har jag också lyckats rota fram. Slaktade en ljudsplitter jag byggde för några år sen. Lådan är en sån från clas i sjön med alu lock. Rätt ful, men det är vad jag har. Den har bara hål på en sida.. så jag kapar bara upp ett större hål för displayen där så blir det bra. Displayen bör komma i morgon. Blev en vanlig grön/gråsvart LCD. Jag tror att den funkar bättre med backlighten avstängd eller i solljus. Så jag kommer nog att börja på det mekaniska i morgon.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har fått displayen idag. Den fungerar kanonbra. Men jag har insett att jag ska vänta lite med den mekaniska kontruktionen. Jag börjar på det när jag får fjärrkontrollen från DX. Vill se så att all verkligen passar först.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det är nog en bra idé. Jag håller på med ett liknande projekt (betydligt mer barskrapat dock) och jag har redan gjort tre prototyper av låddan utan att ens ha caddat klart kretskortet ännu. Kanske inte den mest effektiva vägen att gå :P
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Fick fjärren från DX idag. Och ja.... den funkar ju näästan. Ska testa att byta batteriet i den. För den ger inget vidare ös ut om man kollar med en kamera på IR LEDen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har fått fjärren att fungera nu. Men, JÄVLA SPANJORER! Dom har tagit bort kopplingsschemat från internet nu.... Antar att jag får lura ut vilka pinnar jag ska använda själv nu då.....

Tänker fan inte köpa deras shield för 120 Dollar iaf....

Känns otroligt open source det här...
Skriv svar