Synpunkter på schema med LM723 (spänningsregulator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Synpunkter på schema med LM723 (spänningsregulator)

Inlägg av MaggoT »

Hej!
Hittade nyligen en 2x24 VAC, 2x3.75A transformator i bra-att-ha-lådan och tänkte försöka mig på att bygga ett ställbart labbagg
med denna och en LM723. Målet är att få ställbar utspänning ungefär 2.5-30v och ställbar strömbegränsning i 5 fasta steg.
Har ritat upp ett likriktarkort och ett strömbegränsarkort som kopplar in olika motstånd i serie med hjälp av reläer, och håller nu som bäst på med regulatorkortet.

Som strömmätare tänkte jag använda en "CX-101-BG" för att mäta spänningsfallet över ett 0.1ohms motstånd (R13 i schemat som sitter strax före utgången), ett spänningsfall på 0.1 volt skulle då mostvara 1A och med den mätaren skulle jag få en upplösning på 10mA. Har jag tänkt rätt och är detta en vettig lösning?

Några synpunkter på schemat överlag, är det något som bör ändras för att det skall funka som tänkt?
LM317 i schemat ger alltså +30v åt LM723, och 7805/7812 är bara till för att dra reläerna till strömbegränsningen, ström till panelmätarna och lite småsaker.
Anslutningarna uppe till höger går till 4st 2N3055-trissor som sitter på en kylfläns, och "To current limit board" går till ovannämnda kort som kopplar in olika motstånd i serie för att ställa strömbegränsningen.

Är det något i schemat/layouten som bör ändras eller är detta en fungerande lösning?

Schema
Bild

PCB
Bild

mvh
MaggoT
Senast redigerad av blueint 9 december 2011, 00:41:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Synpunkter på schema med LM723

Inlägg av 4kTRB »

uA723 har fått hård kritik här innan, men jag för min del gillar den kretsen.
Det kanske beror på hur den kopplas in?
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jo det verkar så :) jag läste runt lite på forumet och hittade lite synpunkter, bl.a att man ska avkoppla V+ skillt från VC (som jag försökt göra på kortet ovan). Kopplingen ovan verkar funka bra på labbplatta iallafall men har tyvärr inte kunnat testa med mer än +15v inspänning ännu då jag inte fått hem filterkondingarna.
Borre

Inlägg av Borre »

Här är ett snarlik lösning, möjligen enklare tom, med ställbar strömbegränsning som kanske kan vara intressant att kolla på:
Enkelt labaggregat med LM723 - http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52712
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag skulle göra tvärtom-högre spänning till 723an och lite lägre till effektdelen(eller samma till bägge går ju också bra)Tror inte att 723an kan ge mer ut än den får in och det behövs ju 30V plus några BE-sträckor plus lite reserv för att få just 30V ut.
Titta hur Astron har löst detta:
http://hmin.tripod.com/als/andysm/pages/analogs4.html
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag hade under många år ett labbaggregat från JostyKit (NT-300) som baserades på LM723, fungerade helt felfritt trots att jag aldrig monterade en riktig kylfläns... Sålde det för ett tag sedan och tror det fungerar bra fortfarande(?) 8)
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Tack för svaren, det enklare labbagget såg ju smidigt ut men jag är redan halvfärdig med kortet som kopplar in strömbegränsningsmotstånden så jag skall pröva lite med den lösningen i vilket fall som helst.
Att få exakt 30v ut är inte så kritiskt egentligen, sålänge jag kommer upp till 24v är det lungt.

En till fråga, skulle det vara svårt att få till en LED som indikerar att strömbegränsningen är igång? Jag kommer ju att ha amperemätare iofs men det är ju alltid kul med extra lull-lull :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du har tillgång till ARRL-handbook 1999 så finns där en väldigt bra artikel om
723. Där beskrivs hur man kan testa återkopplingen genom att bryta upp
återkopplingsslingan och mäta sig fram till bra värden på komponenter.

Det finns alltid olika aspekter på vad ett aggregat ska klara av. Det ska reglera
snabbt bland annat, om man nu vill ha de kraven.
MaggoT
Kontakt:

Re: Synpunkter på schema med LM723 (spänningsregulator)

Inlägg av MaggoT »

Den har jag tyvärr inte tillgång till, men tack för tipset, skall hålla det i bakhuvet om man nu råkar vara på bibban nån gång :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Se till att koppla pinnen V+ till en egen drossel, kondensator (LC filter) och mata den via en diod då blir LM723 oerhört mycket bättre. Detta fanns med i alla tidiga applikationsexempel men föll någon gång bort, numera är det inte med och LM723 har fått ett oförtjänt dåligt rykte...
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Har aldrig sett en silning med drossel för 723,och då har jag sett en hel del..
Möjligen kan det ha funnits bara just för LM723,men för Fairchilds uA 723 som kom redan på slutet av 60-talet har jag inget minne alls av drossel.
Däremot förekommer silning med motstånd och kondensator och ibland zenerdiod för att skydda mot för höga spänningar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Enda stället jag sett dåligt rykte om 723 är här på detta forum.
723 är nog en av de mest sålda regulatorerna. Jag vet inte hur
många tillverkare som producerat den men nog är de ganska många.

En annan sak är att det är lite ute med att bygga linjära aggregat i dagens läge.
Det ska vara switchat för att man ska hänga med i utvecklingen. Men i och för
sig går det koppla 723 så den switchar också.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Ok, jag har ritat in ett LC-filter och en diod i schemat nedan, är det rätt? :)
Jag vet dock inte vad spolen och kondensatorn skall ha för värden i det här fallet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bara ett tips om du vill komma ner under 2.5V, ner mot 0V, så
kan du mata reglerelektroniken med negativ spänning.
Skriv svar