Hittade nyligen en 2x24 VAC, 2x3.75A transformator i bra-att-ha-lådan och tänkte försöka mig på att bygga ett ställbart labbagg
med denna och en LM723. Målet är att få ställbar utspänning ungefär 2.5-30v och ställbar strömbegränsning i 5 fasta steg.
Har ritat upp ett likriktarkort och ett strömbegränsarkort som kopplar in olika motstånd i serie med hjälp av reläer, och håller nu som bäst på med regulatorkortet.
Som strömmätare tänkte jag använda en "CX-101-BG" för att mäta spänningsfallet över ett 0.1ohms motstånd (R13 i schemat som sitter strax före utgången), ett spänningsfall på 0.1 volt skulle då mostvara 1A och med den mätaren skulle jag få en upplösning på 10mA. Har jag tänkt rätt och är detta en vettig lösning?
Några synpunkter på schemat överlag, är det något som bör ändras för att det skall funka som tänkt?
LM317 i schemat ger alltså +30v åt LM723, och 7805/7812 är bara till för att dra reläerna till strömbegränsningen, ström till panelmätarna och lite småsaker.
Anslutningarna uppe till höger går till 4st 2N3055-trissor som sitter på en kylfläns, och "To current limit board" går till ovannämnda kort som kopplar in olika motstånd i serie för att ställa strömbegränsningen.
Är det något i schemat/layouten som bör ändras eller är detta en fungerande lösning?
Schema

PCB

mvh
MaggoT