Återupplivning av gamla CNC-maskiner

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tedenljung
Kontakt:

Re: Återupplivning av gamla CNC-maskiner

Inlägg av Tedenljung »

Magnus.J skrev:Hej.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg för ca 1 år sedan har jag kört igång en gammal Cortini-fräs. Den fungerade i orginalskick men det blev för jobbigt att programmera så styrning via Mach3 fick det bli. Tänkte ursprungligen byta stegmotorer och drivare men originalen fungerade (surrar dock infernaliskt) så det får bli senare. Ritade ett kort som passar i ett oanvänt spår i racken bredvid drivarna som kopplas till datorn. Lyckades även styra spindeln inkl. varvtal via detta kort. Inhandlade Mach3 och sedan var det bara att köra.
Nu återstår bara programvara för att enklare skapa programmen, V-carve har testats och verkar funka bra på det jag vill göra.

/Magnus
Okej, så du sparade nästan allt av den gamla styrningen?

Är detta kort som du tillverkat något som du kan dela med dig utav?

Har precis hämtat styrskåpet till en Cortini L300 fräs som jag ska konvertera till Mach3.
Var ju tidigare i tråden inne på att byta ut allt men det kanske är onödigt, iaf till att börja med.

/Daniel
hummel

Inlägg av hummel »

Stegmotorerna vill du byta om du nu har original kvar.
Magnus.J

Inlägg av Magnus.J »

Hej.
Det mesta i styr-pulpetern blev kvar. Till vänster i kort-racken satt det två stora kort som skrotades. Tog loss kantkontakten på det ena och flyttade över till mitt nya interfacekort så det går att stoppa in direkt i racken. Styrsignalerna från interfacekortet går då i bakplanet direkt till drivkorten.
Sedan fick jag montera en liten plint på baksidan av bakplanet för att få in gränslägesbrytarna till interfacekortet, och signalen till spindeln. Kopplade även in nödstoppet till kortet så att Mach3 märker när man stoppar.
Hela matningen till pulpeten som sitter i botten är orörd (än så länge) Planerar dock att flytta den delen och racken till en ny låda som även ska innehålla PCn som kör Mach3.

Interfacekortet jag ritade fick jag tillverkat några stycken för det var så liten prisskillnad så jag tror jag har något/några liggande utan komponenter. Det är inte optoisolerade in/utgångar för jag är inte så orolig för den gamla datorn jag styr detta med. Men kortet fungerar sedan 1år tillbaka så jag är nöjd.
Jag kan ta lite bilder på hur det hela ser ut och skulle kunna bidra med ett tomt kort till självkostnadspris.
Jag återkommer med bilder.

/Magnus
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Ja, posta lite bilder, kul att se lite olika förslag!

Funderar just nu på vilken väg jag skall ta...

Tack!
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Idag så hämtade jag hem fräsen till mitt garage, provat alla delar av fräsen med orginalsystemet.
Allt verkade fungera fint, behöver rengöra/smörja den dock.

Fick först inte igång verktygsväxlaren men efter att ha kollat lite i manualen så såg jag att alla verktygsplatser måste ha ett verktyg för att kunna referensköra växlararmen. Simulerade att det fanns verktyg och då lirade allt fint!

Så nu undrar jag vilken väg jag skall ta med att byta drivare och motorer etc.
Kan Magnus.J och Hummer kanske lägga upp lite bilder på era konverteringar så kanske det underlättar valet lite kan man hoppas!

Det var en 4:e axel med denna fräs som fungerade fint, har Hummel eller Magnus.J sådan.
Nyfiken isf om ni har med denna i era lösningar med era BoB.
hummel

Inlägg av hummel »

Har ingen 4:e axel men BoB:en har plats för det.
Har du bild på 4:e axeln? är det cortini?
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Ja det är Cortini fräsen jag hämtat hem idag.

Vad bra att det finns med 4:e på BoB!

Lägger upp en bild på 4:e axeln senare!

Kanske dax att skaffa en egen tråd?
Men iofs har detta med att konvertera en Cortini och det kanske är bra att ha det i samma tråd?
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Här kommer två bilder!
IMAG0413.JPG
IMAG0416.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Magnus.J och Hummel, hittar ni lite bilder som ni kan dela med er av?

Har fått hem en PoKeys56U och en MPG från PoLabs.
Tyvärr så hittar inte config programmet PoKeys56U:an, har inte felsökt ännu, skall testa i en annan dator.

Det jag funderar på just nu är om man skall köpa en SmoothStepper eller KFLOP+KSTEP.
Billigare med SmoothStepper men då skall jag köpa till 4st drivare så det blir väl samma pengar.
Skriv svar