Ta emot data från 40 km höjd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klopaz

Ta emot data från 40 km höjd

Inlägg av klopaz »

Jaha, över 6 år sedan man var här inne men nu är man tillbaks. 8)

Funderar lite på att släppa iväg en väderballong som sänder tillbaks lite realtids-data men jag kan inte hitta någon laglig sändare/mottagare som kan skicka ner data från runt 40 km höjd.
Har ni någon koll på om det finns några (riktade?) mottagar-antenner man kan köpa för att kunna genomföra detta projektet på rätt sida om lagen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Ta emot data från 40 km höjd

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle inte GSM/3G eller liknande kunna fungera?

Eller det kanske inte når så långt, eller du ska vara långt ute i ödemarken, vad vet jag :wacko:
klopaz

Inlägg av klopaz »

Kommer ha en GSM modul i kapseln, men den kommer nog bara kunna sända upp till någon km höjd tror jag. Så den är mest till för att sända data när modulen slår i backen (om det nu finns mobiltäckning där).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

GSM klarar upp till 7 km till sjöss. En liten ledtråd iaf.

Blir väl att kika på vilka ISM band som finns. Fast effektbegränsning (100 mW) är nog svår att hantera. Har du amatörradiolicens är det betydligt enklare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är väl lite en fråga om vilka datamängder det handlar om också?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Köra kortvågsradio med datamodem precis som alla andra som gör denna typ av saker?

Finns massor av öppna projekt för telemetri över kortvågsradio.

Kräver att du har amatörradio-licens men det är ju bara att plugga på lite.

EDIT: Ehhh... jet-vindarna på högre höjd brukar gå åt höger på kartan va? Det gör att ballongen ganska fort är över och förbi Östersjön. Kan vara smart med 2 team, ett i Sverige och ett i Baltikum med pass och visum till Ryssland.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Amatörband kan nog vara trevliga att använda.
Handlar lite om hur mycket det får lov att väga och hur stort det får lov att väga samt vilka datamängder.
Vart bor du?
Finns säkert någon klubb/sändaramatör som tycker att det låter kul att hjälpa till (jag till exempel).
klopaz

Inlägg av klopaz »

Tack för alla svar.

Jag har inga höga krav på dataöverföringshastighet, utan det räcker med att man kan överföra några hundra byte ungefär var 5:e minut, men kan man få det bättre så skulle det inte skada. :D
Sen har vi ju det där med vikten också. Själva sändaren som ska med upp ska helst inte väga mer 300 gram men mottagaren nere på marken får vara tung och klumpig.

Visst är det så att jetvindarna rör sig från väst till öst, men planen är att resan upp och ner ska gå på under två timmar, så visum till Ryssland ska vi nog slippa om vi släpper den en bit ifrån östersjön. :)

Skulle vara kul om GSM nätet fungerade ända upp till 7 km. Då skulle man ju kunna skicka ner lite MMS under resan =)
Har dock fått för mig att GSM-antennerna är riktade ner längst marken, så jag vågar inte räkna med att det kommer fungera så högt upp.

Ska försöka göra en egen liten research om kortvågsradio/datamodem, men det kanske skulle vara nyttigt att ta kontakt med någon klubb för att få lite tips och hjälp. Bor i Stockholm, någon som känner till någon bra klubb i området?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan ha gsm funktionalitet en bra bit upp pga reflektioner me du kan få andra problem.
Nätet är byggt för markbruk och oftats försöker man få kort räckvid med hög signalstyrka på marknivå nära stationen med antenvinkeln.
Detta gör också att man återanvända kanalen ganska tätt - på 40km lär du få väldigt fett med störningar.
Ganska många siter lär köra på samma så det kan skita sig trots kanalhopp som ju också används för att kunna återanvända kanaler på siter ofta utan för mycket störningar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du har en dator som skickar telemetri till marken så kan den datorn även ta emot kommandon från marken.

Huvudsakligen kommandot "avbryt" där en liten elmotor kopplar bort ballongen. En timer kan vara bra också.

Ganska många av dom som försöker med denna typ av saker förlorar sin nyttolast på grund av problem.

Även om man hoppas på att nå "max höjd" på 2 timmar så kanske det blir fel och det istället tar 8 timmar. Inte så kul.
svanted

Inlägg av svanted »

ser ett annat problem....
det kan blåsa 200km/tim på någon mils höjd så den hinner blåsa till finland eller norge på kort tid.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag har ringt lite när jag varit ute och flugit propellerplan. Ungefär upp till 1000ft (350m) brukar det gå att ringa, sen blir det trubbel. Har dock fått bra täckning mellan estland och åland på typ 5-6000ft... mkt märkligt. Men det funkade.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Har du inga andra kan du alltid fråga sk0tm, radioklubben på tekniska museet, de har varit mycket trevliga när jag har hälsat på :)
Har tyvärr svårt att vara behjälplig från västkusten, lät kul.
Ahlqvist

Inlägg av Ahlqvist »

Har du tänkt igenom de formella krav som finns för att släppa upp lätta ballonger med last?
Jag håller själv på med ett liknande projekt och har därför kollat in reglerna som finns och undersökt med handläggare.

Transportstyrelsen har bra information på sin hemsida och är svarar även på e-post.

Informationen jag har fått reda på är:
Ballongerna får inte flygas i kontrollerat luftrum (ca 20 km runt flygplatser, finns flygkartor där man kan se detta)
Positionen ska kunna meddelas till flygtrafikledningsenhet var 15 minut.
Mer regler med krav på radarreflektorer och liknande finns på hemsidan ovan.
Handläggare på Transportstyrelsen skrev:Under det här året har det kommit ett ökande antal förfrågningar och ansökningar om uppsläpp av ballonger med last. Omfattningen och de problem det innebär att minimera påverkan på ordinarie flygtrafik gör att vi nu måste utreda de operativa förutsättningarna. I olika sammanhang förekommer också rapporter om tekniska problem när det gäller tillförlitligheten i positionsuppföljning. En genomgång av kravbilden och förutsättningarna kommer att ske under hösten, bland annat vid ordinarie möten med flygbolag och de som bedriver flygtrafiktjänst. I avvaktan på att få klarhet i dessa förutsättningar avser vi inte att lämna tillstånd för ballonguppsläpp om det inte finns speciella skäl (kan vara forskningssyfte eller motsvarande) som prövas i varje enskilt fall.
Annan handläggare skrev:Området för uppsläpp kommer vi att styra hårt, likaså vindriktningar vid uppsläppstillfället (inhämtade av dig från SMHI samma dag) så att inga ballonger driver in i terminalområden runt flygplatser eller till annat land. Troligtvis kommer uppsläpp i så fall att beviljas en helg och cirka kl. 10 – 11. Vindarna varierar också på olika höjder och därför måste vi ha marginaler åt olika håll.
Samma handläggare skrev:En väl fungerande GPS som kontrolleras före start, är även det viktigt. Kanske t o m att ha dubbla GPS-system för angivning av exakt läge.

En fungerande telefon är också viktigt. Då ballongerna kan hamna lite var som helst är det viktigt att kunna säkerställa telefonkontakt, kanske med flera mobiloperatörer?
Hur ansökan ska utformas finns på ett PM på hemsidan ovan.

APRS har jag funderat på för att sända position, men har inte undersökt detta närmare.
svanted

Inlägg av svanted »

bigmac skrev:Jag har ringt lite när jag varit ute och flugit propellerplan. Ungefär upp till 1000ft (350m) brukar det gå att ringa, sen blir det trubbel. Har dock fått bra täckning mellan estland och åland på typ 5-6000ft... mkt märkligt. Men det funkade.

över 350 meter når din telefon flera master på samma frekvens och de stör ut varandra...

mellan estland och åland finns inga master på nära håll utan du når bara de närmast kusten/kusterna....
tänk dig en gubbe med en telefon i en båt nära kusten...
om man drar en rät linje mellan närmaste gsm-mast genom gubens telefon och i din riktning så hamnar man på din flyghöjd
pga jordens krökning.
Skriv svar