Har du tänkt igenom de formella krav som finns för att släppa upp lätta ballonger med last?
Jag håller själv på med ett liknande projekt och har därför kollat in reglerna som finns och undersökt med handläggare.
Transportstyrelsen
har bra information på sin hemsida och är svarar även på e-post.
Informationen jag har fått reda på är:
Ballongerna får inte flygas i kontrollerat luftrum (ca 20 km runt flygplatser, finns flygkartor där man kan se detta)
Positionen ska kunna meddelas till flygtrafikledningsenhet var 15 minut.
Mer regler med krav på radarreflektorer och liknande finns på hemsidan ovan.
Handläggare på Transportstyrelsen skrev:Under det här året har det kommit ett ökande antal förfrågningar och ansökningar om uppsläpp av ballonger med last. Omfattningen och de problem det innebär att minimera påverkan på ordinarie flygtrafik gör att vi nu måste utreda de operativa förutsättningarna. I olika sammanhang förekommer också rapporter om tekniska problem när det gäller tillförlitligheten i positionsuppföljning. En genomgång av kravbilden och förutsättningarna kommer att ske under hösten, bland annat vid ordinarie möten med flygbolag och de som bedriver flygtrafiktjänst. I avvaktan på att få klarhet i dessa förutsättningar avser vi inte att lämna tillstånd för ballonguppsläpp om det inte finns speciella skäl (kan vara forskningssyfte eller motsvarande) som prövas i varje enskilt fall.
Annan handläggare skrev:Området för uppsläpp kommer vi att styra hårt, likaså vindriktningar vid uppsläppstillfället (inhämtade av dig från SMHI samma dag) så att inga ballonger driver in i terminalområden runt flygplatser eller till annat land. Troligtvis kommer uppsläpp i så fall att beviljas en helg och cirka kl. 10 – 11. Vindarna varierar också på olika höjder och därför måste vi ha marginaler åt olika håll.
Samma handläggare skrev:En väl fungerande GPS som kontrolleras före start, är även det viktigt. Kanske t o m att ha dubbla GPS-system för angivning av exakt läge.
En fungerande telefon är också viktigt. Då ballongerna kan hamna lite var som helst är det viktigt att kunna säkerställa telefonkontakt, kanske med flera mobiloperatörer?
Hur ansökan ska utformas finns på ett PM på hemsidan ovan.
APRS har jag funderat på för att sända position, men har inte undersökt detta närmare.