RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
kenntoft

Re: RGB LED bord

Inlägg av kenntoft »

Lödning

Så här ser det ut när jag löder.
Bild
Spikarna var bara tänkt att hålla i pinnarna på ett bra sätt men var även utmärkt som heat-transfer.
Har inga problem med pinnar som viker sig eller blir snea!

Det tar lite tid att löda, mkt pill och ibland så sitter dom inte på första försöket eller så ramlar dom av när jag ska krympa slangen eller ska mixtra lite.

men det går långsamt framåt, har nu 46 st färdiga och godkända. 31 st kvar.
Jag gjorde 16 st igår, 5 st per timme ungefär.

Hoppas jag kan göra 10 till idag, sen vill jag göra något annat, kanske börja greja med innerväggarna.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ville bara säga att det är kul med någon som hela tiden uppdaterar sin projekttråd, även om det bara är småuppdateringar som den här. Det är säkert många som läser och uppskattar det men kanske inte säger något så jag tänkte att jag tar smällen och lägger en halv minut på det ;)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

tack sneaky för din uppoffring! :bravo:

Jag uppdaterar så fort jag gör något nytt, jag tycker själv om projekttrådar med bilder och uppdateringar.

Idag kommer jag kanske få mina kondensatorer plus lite annat från electrokit, då ska jag försöka omvandla mina digital in's till analog in's med hjälp av något som kallas "RC time" (tydligen något arv från basic stamp(?)), på så vis kan jag ha flera fotoresistorer än vad jag har analog in's. Superbra om allt funkar som det ska, och om jag förståt saker rätt:)
Senast redigerad av kenntoft 8 december 2011, 09:43:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag håller med Sneaky, det är alltid kul att följa projekt mer eller mindre i realtid! :)

Att läsa analoga signaler digitalt på så vis fungerar bra, det är i princip så Analog-ingångarna på en µC fungerar, bara att det hela är integrerat i kretsen och lite mera automatiserat. Dock är det ju klart en fördel att då ha komponenter med låga toleranser, en +-20%-kondensator kan ge lite galna värden :wacko:
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Fan tänkte inte på toleranserna, köpte dom här:
Ceramic 100nF 50V X7R 5mm

och där är inga toleranser specade...

Spelar inte motståndet in oxå på avläsningen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X7R har toleransen +-15% (sista bokstaven visar tolerans, ju "lägre" bokstav ju bättre tolerans) och visst spelar även motståndet in.

Men du får väl prova med de du har beställt, kanske ger det tillräcklig precision :)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

ah lägre bokstav..

Så 'A' har lägst tolerans alltså, good to know.

Nu är det ju försent dock :)
Men vi får se var jag hamnar, är mest intresserad av att se vilka skillnader det är mellan mina analoga läsningar och med digitala (RC time) läsningar.
Men det går ju att justera i koden vilka intervaller jag ska ha på varje så det är inte så problematiskt.

Nu kan jag ju ha 15 st celler med "touch" tändningsfunktion istället för 5 st :)
Måste ju bara bli klar med lödandet först:)

Kan rekommendera någon som ska göra något liknande att de antingen löder direkt på kretskortet eller typ köper svarvade pinnar och sen "crimpar/klampar" kontakerna på kabeln. Det borde snabba upp saker och ting :)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Klas-Kenny skrev:
299:- inkl. frässtål är ju ingenting.. Klart du kommer använda den fler gånger, du vill snart bygga ett nytt större LED-bord..
Man får vad man betalar för....

Har en Haschi-Baschi fräs (Meec, Bruksbo etc.) som efter någon timme började vibrera och tappa ork.

Kullagret som satt i från början var nog en kopia på en kopia på en skiss av en kopia av ett SKF lager.

Nu sitter det ett SKF lager i (troligtvis var det dyrare än maskinen), och nu går den bra. Men inställningarna man kan göra (skärdjup) är precis så oprecis man kan tänka sig på ett sådant här verktyg.

Plattan är något sned i förhållande till fräshuvudet så "planfräsning" ger spår. Likaså är de tillbehör som följer med precis så plastiga man kan tänka sig. Parallellanslaget är ett skämt, dammsugsadaptern knäcktes när jag tittade på den etc.

Finns en mojäng som gör att man kan göra cirklar. Den glappar ca 5 mm.

Det enda jag ser som positivt med denna är att den har 43 mm hals som gör att den blir enkel att nyttja till CNC-fräsen. Möjligt att det är en orsak till att den är lite oprecis. Men jag skulle nog hellre köpa biltema än Meec (om jag behövde ett billigt verktyg till ett par saker). Senast en el-hyvel. "bäst-i-test" fick Biltemas, men jag säger som jag skrev nyss. Man får vad man betalar för. Inget jag vill nyttja på synliga ställen, men att ta bort 3-4 mm av en regel för att få saker i våg :tumupp:

Bild

Nu är det inte en Meec jag har, men de andra sakerna i Meec serien jag har (kommer inte tillkomma några fler), är tigersåg, damsugare. Plus erfarenhet av kompisars inköp.

När jag ändå spyr galla över Meec kan jag ju säga att deras frässtål (eller andra bearbetande stål såsom borrar eller sågar) har mycket varierande kvalité. Ett har hållit bra (8 mm pinfräs) ett par andra pinfräsar gick av i skarven mellan skär och fäste (inte roligt när det hände). Köpte en sådan där låda med 6 fräsar i eller vad det var. Men de vågar jag inte nyttja nu...
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

AntiZ:
Tack för din input!
Jag tror inte jag kommer behöva någon fräs ändå, så jag kommer inte köpa den.
Det skulle kosta 65kr/dag för fräsen plus 10-20kr/dag för stål.

Det blir utmärkt plus att dom har bra grejer.

Tyvärr så blir man lite dumsnål ibland och chansar när man köper saker och ting.
Men det är självklart så att man får vad man betalar för i de flesta fallen.
Har själv många exempel, som jag inte kommer på nu iofs :), där jag valt det billigare alternativet och sen har de inte funkat och köpt de dyrare till slut.
Min lödkolv t.ex :P Skulle slagit till på en lödstation direkt och sparat 80-90 kr.

Tillbaka till lödningen..........
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

AntiZ: Oj, nej den verkade ju inte vara så mycket att ha!

Bilemas verkar helt okej annars, jag använde i och för sig aldrig min som överhandsfräs men den kändes stabil och bra och den har gått utmärkt i min CNC i ett antal timmar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Det verkar ha blivit lite bättre kvalisort sedan mer avancerade kopior hittar hit. Men för säg 10 år sedan var det mäkta dåliga konstruktioner som togs in.

Men billig plast med dålig gjutning finns tyvärr fortfarande. :?
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Nu kommer vi någonstans!!!
Så här ser det ut när jag lagt ut och tejpat fast några LEDs.

Bild

Se filmen för att se när jag provar en av mina LED drivare-kort(1min 25s):
http://www.youtube.com/watch?v=Qf5Dzuyh ... e=youtu.be

Det se fördjävla fränt ut på film när man lägger på plasten.. och plus att det är fade på tändningen.
Ser nästan ut som bubblor :)

är nöjd hittills!!

Är inte helt klar med lödningen men jag orkade inte vänta längre.

Sen krånglar min PC nätagg, får inte igång det.
Det funkade inte först för att jag inte hade någon last, tydligen behöver den det, så jag kopplade på en fläkt på +12V.
Då gick den, senast igår, men nu funkar den inte igen... Kanske finns en anledning att jag hittade den på datorskroten;)

Men jag ger inte upp, jag ska koppla lite bättre med sockerbitar etc så det inte glappar någonstans.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

El-kabel

Kan det funka med 0,2mm2 enkeltrådig för att skicka arduino signalerna?

jag vet inte riktigt hur långt de blir men det ska ju vara mellan varje drivar-kort.

det jag har nu är 0,2mm2 flertrådig men den har tagit slut och på kjell o company har dom inga fler förrän dom får in nya i veckan.

men jag orkar inte vänta :)

Men som sagt det är samma area men bara en tråd, det som är bra är ju oxå att jag slipper sätta på några såna där pinnar, för det är ju bara att sticka ner dom i HEADER plinten.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Visst fungerar det i princip lika bra med enkardelig.

Nackdelen är att det är lättare att den går av (främst där du skalat den vid lödningarna) medan du jobbar med det hela, men annars så går det lika bra.
Men du skickar inga digitala signaler genom dessa kablar va? Tänker bara på att de gärna kan ta upp störningar. :)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Klas-Kenny:

Jag ska skicka digitala signaler.
är det problematiskt i såna där kablar? 0,2mm2 ?

Vad menar du med störningar?

Det är ju ingen ögonlaser jag håller på att bygga, men vill ju självklart inte ha några störningar som gör att det ser fördjävligt ut.

Beror på vilken påverkan dessa störningar kan ha på mitt bord, utveckla gärna :)
Skriv svar