Klas-Kenny skrev:
299:- inkl. frässtål är ju ingenting.. Klart du kommer använda den fler gånger, du vill snart bygga ett nytt större LED-bord..
Man får vad man betalar för....
Har en Haschi-Baschi fräs (Meec, Bruksbo etc.) som efter någon timme började vibrera och tappa ork.
Kullagret som satt i från början var nog en kopia på en kopia på en skiss av en kopia av ett SKF lager.
Nu sitter det ett SKF lager i (troligtvis var det dyrare än maskinen), och nu går den bra. Men inställningarna man kan göra (skärdjup) är precis så oprecis man kan tänka sig på ett sådant här verktyg.
Plattan är något sned i förhållande till fräshuvudet så "planfräsning" ger spår. Likaså är de tillbehör som följer med precis så plastiga man kan tänka sig. Parallellanslaget är ett skämt, dammsugsadaptern knäcktes när jag tittade på den etc.
Finns en mojäng som gör att man kan göra cirklar. Den glappar ca 5 mm.
Det enda jag ser som positivt med denna är att den har 43 mm hals som gör att den blir enkel att nyttja till CNC-fräsen. Möjligt att det är en orsak till att den är lite oprecis. Men jag skulle nog hellre köpa biltema än Meec (om jag behövde ett billigt verktyg till ett par saker). Senast en el-hyvel. "bäst-i-test" fick Biltemas, men jag säger som jag skrev nyss. Man får vad man betalar för. Inget jag vill nyttja på synliga ställen, men att ta bort 3-4 mm av en regel för att få saker i våg
Nu är det inte en Meec jag har, men de andra sakerna i Meec serien jag har (kommer inte tillkomma några fler), är tigersåg, damsugare. Plus erfarenhet av kompisars inköp.
När jag ändå spyr galla över Meec kan jag ju säga att deras frässtål (eller andra bearbetande stål såsom borrar eller sågar) har mycket varierande kvalité. Ett har hållit bra (8 mm pinfräs) ett par andra pinfräsar gick av i skarven mellan skär och fäste (inte roligt när det hände). Köpte en sådan där låda med 6 fräsar i eller vad det var. Men de vågar jag inte nyttja nu...