Det är så att vi har problem med ventilationen i badrummet på bottenvåningen pga felkonstruerad ventilation i huset. Efter en dusch blir det fuktigt utav bara .. och luften står helt stilla istället för att åka iväg via frånluften i taket och ut på taket en våning + vind upp.
Så min idé lyder:
Frånluften går i 100 rör rakt igenom kallvinden och ut i det fria ovan tak. Planen var då att på kallvinden montera en kanalfläkt (http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_si ... 0_125.html) för att suga ut den fuktiga luften från badrummet. Det jag skulle vilja är däremot att styra denna fläkt så att när det blir fuktigt i badrummet ska fläkten hoppa igång. Vet att det finns färdiga sånna här styrningar för 230 som monteras i apparatdosa men det går enligt mig inte att få till på något snyggt och diskret sätt, har även kikat på utanpåliggande paxfläktar men vill slippa se skiten. Skulle därför vilja kunna skicka ner själva "sensorn" i ventröret så den tittar ut vid frånluftsventilen lite snyggt i badrummet.
Det är tänkt att denna fuktstyrning ska dra en kontaktor som helt enkelt startar fläkten, eventuell varvtalsreglering är ett senare problem.
Har ni elektronik kunniga någon smart ide/ färdig produkt/ tipps/ tricks?
230 biten grejar jag utan problem har väll tveksamma grundkuskaper innom elektronik även om jag läste så kallad elektronik i el plugget.
Fläkten jag länka till tidigare vet jag är något överdimensionerad men det är den jag tycker passar bäst för ändåmålet vad jag har hittat.
Ursäkta styckeindelningen, felstavningar och andra otrevligheter sånt får man leva med ibland