Fuktstyra fläkt för badrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pyamastomaten

Fuktstyra fläkt för badrum

Inlägg av pyamastomaten »

Gokväll!

Det är så att vi har problem med ventilationen i badrummet på bottenvåningen pga felkonstruerad ventilation i huset. Efter en dusch blir det fuktigt utav bara .. och luften står helt stilla istället för att åka iväg via frånluften i taket och ut på taket en våning + vind upp.

Så min idé lyder:
Frånluften går i 100 rör rakt igenom kallvinden och ut i det fria ovan tak. Planen var då att på kallvinden montera en kanalfläkt (http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_si ... 0_125.html) för att suga ut den fuktiga luften från badrummet. Det jag skulle vilja är däremot att styra denna fläkt så att när det blir fuktigt i badrummet ska fläkten hoppa igång. Vet att det finns färdiga sånna här styrningar för 230 som monteras i apparatdosa men det går enligt mig inte att få till på något snyggt och diskret sätt, har även kikat på utanpåliggande paxfläktar men vill slippa se skiten. Skulle därför vilja kunna skicka ner själva "sensorn" i ventröret så den tittar ut vid frånluftsventilen lite snyggt i badrummet.

Det är tänkt att denna fuktstyrning ska dra en kontaktor som helt enkelt startar fläkten, eventuell varvtalsreglering är ett senare problem.

Har ni elektronik kunniga någon smart ide/ färdig produkt/ tipps/ tricks?

230 biten grejar jag utan problem har väll tveksamma grundkuskaper innom elektronik även om jag läste så kallad elektronik i el plugget.

Fläkten jag länka till tidigare vet jag är något överdimensionerad men det är den jag tycker passar bäst för ändåmålet vad jag har hittat.

Ursäkta styckeindelningen, felstavningar och andra otrevligheter sånt får man leva med ibland :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Re: Fuktstyra fläkt för badrum

Inlägg av blueint »

Sätt en fläkt utom synhåll. Styr påslaget med ett relä som styrs av en mikrokontroller som hämtar sensorinformationen från en 1-wire eller liknande digital sensor. Detta för att undvika långa ledningar med analoga signaler, för om det inte är ett problem kan du lika gärna ta en färdig och förlänga sensorförbindelsen.

Fläkt + relä + mikrokontroller ....kabel.... mikrokontroller + sensor

Exakt lösning beroende på omständigheterna..
MathiasP

Re: Fuktstyra fläkt för badrum.

Inlägg av MathiasP »

Kanske en sån här kan fuka att montera i kanalen.
http://www.reginproducts.se/Common/Fram ... cId=481887
Sen använder du en sån här för att köra på lågfart.
http://www.systemair.com/se/systemairs_ ... mator-5008

Personligen skulle jag endast köra på konstant hastighet huset behöver ventileras mer än bara badrummet.
pyamastomaten

blueint:
Sträckan för givarkabel vare sig analogt eller digitalt lär bli sisådär sex meter, hur vida detta är för långt för analoga värden har jag inte en aning om? spänningsfall och störningar i allmänhet. Mikrokontrollers är inget jag ens tittat på känns onödigt avancerat men jag kanske har fel, det är utanför min kunskap? Precision är inget som direkt prioriteras utan driftsäkerhet är av större vikt då det är en enkel av och på funktion jag söker.

MathiasP:
Jag har faktiskt kikat på liknande givare, men dom jag hittade kostade onödigt mycket och kändes lite för "seriösa". Det kanske är rätt att låta fläkten gå på lågfart konstant så huset får andas, just nu är det öppen dörr som gäller för att få cirkulation i badrummet.

Tackar så mycket för svaren såhär långt :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Är röret som går i kallvinden ordentligt isolerat? Känns som ett utmärkt ställe för kondensbildning annars. Tänk också på att fuktigheten kan skilja en del mellan olika delar av ett rum och att en sensor placerad vid ett ställe kanske inte ger hela sanningen, om det är relevant får du avgöra själv :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är det med fukt, har den en tendens att samlas vid tak eller golv?

Tar den sig in på ett uniformt sätt i håligheter?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag plockade ner en 2 år gammal paxfläkt som lagret skurit på idag,
Fuktstyrningen är i en separat modul med två trådar till givaren. Om du förlänger dom trådarna och sätter givaren i en liten ventilerad plastburk så är det klart. (Eventuellt addera ett relä om din fläkt drar mer ström än triacen klarar).

50kr inklusive frakt om du vill ha prylen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vid närmare tanke.. fuktstyrningen kan ju sitta i badrummet, och fläkten längre bort. Om det är reläströmmen som överförs istället för sensorsignalen.
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Förutsatt att badrummet är placerat längs en yttervägg så skulle jag nog sätta dit en fuktstyrd frånluftsfläkt direkt genom väggen. Det känns onödigt att dra det uppåt...

Vi har *samma* problem i ett av våra badrum, det finns en kanal men ingen fläkt. Har dragit mig lite för att installera någon eftersom det är så otroligt jobbigt att få dit en snygg elinstallation i efterhand. Tidigare ägaren har gjort en snygg taksänkning med spots och allting men tydligen inte tänkt på fukten - han kunde lätt lagt in en kabel i taket som man kunde ha använt...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

En low-tech lösning som mina föräldrar begagnar är att slå på fläkten manuellt när man duschar. Detta genom en vanlig lampknapp bredvid knappen för belysning.
pyamastomaten

Johanb skrev:Är röret som går i kallvinden ordentligt isolerat? Känns som ett utmärkt ställe för kondensbildning annars. Tänk också på att fuktigheten kan skilja en del mellan olika delar av ett rum och att en sensor placerad vid ett ställe kanske inte ger hela sanningen, om det är relevant får du avgöra själv :)
Det är fullständigt oissolerat och har varit det sen 70 talet, verkar logiskt, ska nog kladda på något issolerande när jag ändå är i farten, tack för iden! Själva senstorn tänkte placeras vid frånluftsventilen i badrummet vilken finns precis ovan duschkabinen, där det är som fuktigast, halv relevant, typ. :)
blueint skrev:Hur är det med fukt, har den en tendens att samlas vid tak eller golv?

Tar den sig in på ett uniformt sätt i håligheter?
Efter mina mycket ovetenskapliga observationer verkar det dom fukten i luften sprider dig jämt dock följer den gärna med den varma luften högre upp i rummet, hur vida den är iklädd uniform när den tar sig in i håligheter låter jag vara osagt. :D
mrfrenzy skrev:Jag plockade ner en 2 år gammal paxfläkt som lagret skurit på idag,
Fuktstyrningen är i en separat modul med två trådar till givaren. Om du förlänger dom trådarna och sätter givaren i en liten ventilerad plastburk så är det klart. (Eventuellt addera ett relä om din fläkt drar mer ström än triacen klarar).

50kr inklusive frakt om du vill ha prylen.
du har pm
badtastex skrev:Förutsatt att badrummet är placerat längs en yttervägg så skulle jag nog sätta dit en fuktstyrd frånluftsfläkt direkt genom väggen. Det känns onödigt att dra det uppåt...

Vi har *samma* problem i ett av våra badrum, det finns en kanal men ingen fläkt. Har dragit mig lite för att installera någon eftersom det är så otroligt jobbigt att få dit en snygg elinstallation i efterhand. Tidigare ägaren har gjort en snygg taksänkning med spots och allting men tydligen inte tänkt på fukten - han kunde lätt lagt in en kabel i taket som man kunde ha använt...
Det du beskriver är precis vårat senario bara det att jag inte vill se fläktfanskapet och inte behöva dra någon tillkrånglad utanpåliggande variant för det blir som sagt svårt att få snyggt.
Pbgp:
Det hade gått bra om fläkten suttit i badrummet även den funderingen har slagit mig :)

Tackar så hjärtligt för svaren såhär långt!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kapa av en bit av röret utanför badrummet. Skarva dit ett större rör, och montera fläkten i denna?

Förslag:

Kod: Markera allt

| |
    _| |_ 
   |     |
   | <X> | 
   |_| |_|
     | |
     | |
pyamastomaten

Dags att bumpa min egen tråd! då jag hade glömde bort problemet...

mrfrenzy var vänlig nog och skickade sin styrning men jag av okunskap eller skit bakom spakarna så fick jag inte liv i den.

Så mina frågor kvarstår. Har kikat på badrumsfläktar med fuktstyrning men dom ligger på minst 500 kr vad jag hittat och känns onödigt att köpa en ny för att slita isär. Någon av er här som kan bygga ihop något pålitligt som lämnar en enkel slutning eller så för ett billigare penning?

Tankar och tips uppskattas alltid :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det kanske motverkar syftet att få bygga en själv men PAX har färdiga fläktar anpassade för just denna typ av problem.
Monterade en i min mammas 30 tals hus för något år sedan. Trycker ut badrumsluften i en av skorstenens kanaler.
Efter som man inte eldar med olja längre så blir det inte självdrag från den varma skortsen nu för tiden.

Fläkten har en inställning för tomgångsvarv så man får en grundventilation vilket alltid är bra från ett badrum/toalet och en inställning för RH då den går upp på max varv. Efter lite pill med justeringen så går den igång när hon duschar eller hänger tvätt. Tack vare tomgångsvarvet så behöver man inte vara lika orolig fr kondens i kanalen men om du har en naken plåtkanal skulle jag nog klä den med isolering utvändigt.

Detta är produkten http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_si ... a_260.html jag monterade.
Verkar som den ersatts av denna http://www.eldirekt.se/flakt-ventilatio ... -passad-60 numera.

Inte gratis, men fukt i hus är inget att experimentera med. Snabb och bra lösning före "ska bara... man kanske kan.." :wink:

Vill du fuktstyra något som projekt så bygg om torkskåpet så det stannar när det är torrt, eller styr värmekurvan för optimal torkninkgseffektivitet :roll:

EDIT: vill du ha en styrning finns det en här http://www.eldirekt.se/flakt-ventilatio ... yrning-990 men den kostar mer än 500kr.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En användbar fuktsensor kan vara 73-026-65 där motståndet varierar med fuktnivån.

Till det kan en vanlig schmitt-trigger koppling med en op-amp styra av/på av något relä och sedan är den önskade funktion i hamn.

MEN: det ska till spänningsmatning, tät kapsling, anslutningar osv. så kostnaden för sensorn i sig är en försvinnande del av det hela.
Skriv svar