5 W Rörförstärkare
- Electricguy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: 5 W Rörförstärkare
Något jag har noterat är att ju mindre plats man har att bygga på desto mer tvingas man tänka på layout och kabeldragning. Med mycket space blir det långa kablar och risken att man drar fel kablar på fel ställen och lägger störkällor nära känsliga kretsar ökar.M Blom skrev:Pratar du om mitt bygge eller håret på din hjässa?
Fast som nybörjare kan det vara skönt att ha gott om plats och det finns ingen tumregel som säger att förstärkare byggda på STOPRA chassin låter sämre än småchassiga stärkare. Det viktigaste är att ha full kontroll på vad man gör, och det verkar du ju ha.

Låter bra tänkt. Tar till mig det.
I detta fallet är det också så att jag bygger helt utifrån en instruktion, förstärkaren är köpt som ett komplett kit. Målet med detta bygge är att få lite koll på hur en förstärkarkrets fungerar och även plugga på lite om elektronrör. Nästa steg däremot är att försöka bygga om en gammal rörradio till gitarrförstärkare, och då behöver jag verkligen tänka på layout och kabeldragning. Ser fram emot det och då är du varmt välkommen med tips.
I detta fallet är det också så att jag bygger helt utifrån en instruktion, förstärkaren är köpt som ett komplett kit. Målet med detta bygge är att få lite koll på hur en förstärkarkrets fungerar och även plugga på lite om elektronrör. Nästa steg däremot är att försöka bygga om en gammal rörradio till gitarrförstärkare, och då behöver jag verkligen tänka på layout och kabeldragning. Ser fram emot det och då är du varmt välkommen med tips.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag kom lite osökt att tänka på en tråd på ett annat forum där (små) kineser diskuterades: http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3054
Jag har byggt 1 1/2 förstärkare där trängsel varit ett ledord: http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3663
Jag har byggt 1 1/2 förstärkare där trängsel varit ett ledord: http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3663
Toksnyggt bygge, du!
Det jag håller på med nu är en gitarrförstärkare men fortsätter jag kolla trådar här dröjer det nog inte länge innan alla musikanläggningar här hemma är glöder varmt.

Det jag håller på med nu är en gitarrförstärkare men fortsätter jag kolla trådar här dröjer det nog inte länge innan alla musikanläggningar här hemma är glöder varmt.

Behöver lite hjälp med hur lödpinnarna på en transformator är numrerade. Instruktionerna säger:
Primary
- Pins 2-6 230V
Secondary
- Pins 8-9 265V
- Pins 11-12 24V
- Pins 13-14 7,4V
Men hur vet jag vilka som är vilka? Gissar att primärsidan är de två på ena sidan och resten sekundärsidan, men vilken som är 8,9,11 osv blir ju lite svårare
Primary
- Pins 2-6 230V
Secondary
- Pins 8-9 265V
- Pins 11-12 24V
- Pins 13-14 7,4V
Men hur vet jag vilka som är vilka? Gissar att primärsidan är de två på ena sidan och resten sekundärsidan, men vilken som är 8,9,11 osv blir ju lite svårare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Se bilden på Jans hemsida.
http://www.askjanfirst.de/kb/TRA200.jpg
Där har du som du gissat lödöra 2 och 6 på en sidan, vilka är anslutna till primärlindningen.
Koppla på nätspänning på primären och mät mellan två ytterben på sekundären, så kan du säkert sluta dig till om det är ben 8-9 eller 13-14 du mäter på.
Resten ger sig själv.
EDIT:
Innan du hänger på nätspänning är det självfallet bra att resistansmäta mellan lindningarna, för att se vilka som har och inte har kontakt.
Om den lilla DC-ström man skickar genom lindningarna kan skada dem genom uppvärmning, och om någon range på voltmetern är att föredra framför en annan, kan någon annan bättre svara på.
EDIT2: Du hade visst redan fått svar i en annan tråd.
http://www.askjanfirst.de/kb/TRA200.jpg
Där har du som du gissat lödöra 2 och 6 på en sidan, vilka är anslutna till primärlindningen.
Koppla på nätspänning på primären och mät mellan två ytterben på sekundären, så kan du säkert sluta dig till om det är ben 8-9 eller 13-14 du mäter på.
Resten ger sig själv.

EDIT:
Innan du hänger på nätspänning är det självfallet bra att resistansmäta mellan lindningarna, för att se vilka som har och inte har kontakt.
Om den lilla DC-ström man skickar genom lindningarna kan skada dem genom uppvärmning, och om någon range på voltmetern är att föredra framför en annan, kan någon annan bättre svara på.
EDIT2: Du hade visst redan fått svar i en annan tråd.

Tack. Gjorde som du sa. Testmätte och hittade rätt. Lite läskigt att ge sig på höga spänningar, men med lite lugn o ro så gick det bra. Har kommit en liten bit till nu. Power Supply board klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det börjar arta sig! 
Ett gott råd är att tvinna ledarna till glöden, samt att "sära" så litet som möjligt på tvinningen vid socklarna.
Titta i din inkorg så har jag en sak till dig.

Ett gott råd är att tvinna ledarna till glöden, samt att "sära" så litet som möjligt på tvinningen vid socklarna.
Titta i din inkorg så har jag en sak till dig.
OK. Ger mig på glödtrådarna då.
Kontrollmätte power supply board igår och efter rectifiern (likriktare?) skulle det vara 360 V, men jag fick ingen spänning alls. Kontrollerade komponenterna och hittade två små kopplingar jag glömt göra, men ändå ingen spänning. Då kom jag på att efter rectifiern är det ju inte växelström
, och då fick jag rätt spänning. Kändes som ett klassiskt pedagogiskt exempel på hur man får stanna upp, felsöka och sen hitta felet själv och då förstå bygget ännu bättre.
Kontrollmätte power supply board igår och efter rectifiern (likriktare?) skulle det vara 360 V, men jag fick ingen spänning alls. Kontrollerade komponenterna och hittade två små kopplingar jag glömt göra, men ändå ingen spänning. Då kom jag på att efter rectifiern är det ju inte växelström

360VDC... ja då gäller det att du håller fingrarna i styr, annars kittlar det lite! 
Ser riktigt bra ut hittills!

Ser riktigt bra ut hittills!
Ja, du. Jag är minst sagt nervös när jag kopplar in den i vägguttaget för kontrollmätningar. Men det är väl bra så. Ska dra om glödtrådarna bara och sen ge mig på "ljudkortet".