5 W Rörförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
M Blom

5 W Rörförstärkare

Inlägg av M Blom »

Har köpt mig ett diy-kit för en Madamp 5W-rörförstärkare till gitarr. Kanske inte så spännande för vissa då jag kommer göra den helt enligt mallen. Men jag tänkte ändå göra en tråd av det, kan ju kanske behöva några tips o råd på vägen.

En sån här är det.

http://www.madamp.biz/j5mk1.htm

Tanken är att jag med detta bygge ska lära mig hur en gitarrförstärkare är uppbyggd o fungerar så jag ska bygga den långsamt och innan jag löder fast en komponent ska jag ha koll på vad just den komponenten har för roll och var den finns i kretsschemat. Läser för närvarande John Schröders Elektronikens grunder, om rör. Vill förstå hur de fungerar innan jag kör igång. Riktigt bra bok. Har just fått kläm på hur förstegsrören (ECC83) är uppbyggda o hur de fungerar.

Har läst igenom dokumenten som följer till, så idag ska jag iväg o skaffa metallborr, metallfilar o kanske en värmepistol till krympslang, om den inte är för dyr, i så fall verkar det gå bra med en långhalsad braständare. Men en värmepistol kanske kan komma till användning i framtiden.

Och slutligen en fråga:

När jag vill lägga upp bilder borde jag väl ha nån slags "bild-server" som kan lagra mina bilder o som jag kan länka till, förslag på en sån?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: 5w rörförstärkare

Inlägg av FormerMazda »

Köpte en värmepistol på classe i sjön för 99kr.
Den har använts flitigt rätt länge nu, fungerar än. Och garanti har man ju, så det är ju svårt att misslyckas med ett sånt köp.

Det finns ju möjlighet att ladda upp dina bilder direkt här. Men vill du ha dom själv nånstans så finns det ju en massa sånna servrar, bara att googla.
Men, se helst till att bilden är länkbar direkt så man inte måste gå till en annan sida för att se den. Ofta slött och fullt av reklam = irriterande.

I övrigt, gillar din approach på bygget! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

kul med rörbyggen

dock va ju schemat de länkade till helt oläsligt så där kan vi inte hjälpa dig, varför länkar de ens till ett schema om man inte kan läsa det?

om du kan länka gärna till en kopia av schemat.

och varför har man exempel-ljudfiler på hur en förstärkare låter? hur fungerar det :)

Annars lycka till, och kom ihåg att det viktigaste i en rörförstärkare är hur bra man bygger nätdelen, med en dålig nätdel så kommer slutresultatet bli ännu sämre, samt utgångstransformatorn. Det är även där mycket viktigt att det är en bra transformator

ser ut att vara ett EL84 i SE konfiguration, funkar säkert bra men är man inte noga med layouten så är det lätt att det brummar i högtalarna.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Oblivion: Tack för tipsen. I dokumenten som kommer med bygget finns en detaljerad plan över hur minsta kabel ska dras, allt för att minska brus o självsvängningar. Och med de dokumenten kommer ett tydligt o bra schema. Bifogar det. Hoppas bara jag inte bryter mot några rättigheter nu, men det gör jag säkerligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Behöver lite hjälp med att reda ut en sak om elektronrör. Har lite svårt att förstå hur ett elektronrör kan generera växelspänning. Som jag förstår det ger det ifrån sig en pulserande likström, eftersom strömmen bara kan gå i en riktning i ett elektronrör (därav funktionen hos rör som dioder). Men nu har jag läst på lite mer i Schröders bok om förstärkarkretsar och ser att man hämtar ut växelspänningen över ett motstånd kopplat till anoden. Så har jag fattat det rätt om jag beskriver det så här?:

Elektronröret genererar en pulserande likström (enligt den frekvens som styrgallret "matas" med via ingångstrafo) och en växelspänning (som då kan kopplas till en högtalare) hämtas ut över ett motstånd kopplat till anoden. Till skillnad från vägguttaget där man har både växelström och växelspänning, så är det i förstärkarkretsen en växelspänning med likström.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: 5 W Rörförstärkare

Inlägg av Oskar »

Rör inte ihop begrepp så mycket. Tänkt på vad som händer i stället. Tänk hela tiden strömmar och spänningar, den allsmäktige Ohms lag löser det mesta. U = I * R

Om vi som exempel tittar på vad som händer på anoden på V1b (pinne1). Eftersom det sitter ett motstånd mellan den pinnen och anodspänningen, kommer en del av anodspänningen att gå förlorad över motståndet. Hur mycket beror på strömmen genom motståndet, alltså anodströmmen genom röret. Spänningen på anoden på V1b blir:
(B+) - Vr.
B+ är den tillgängliga anodspänningen från nätdelen, Vr är spänningen som blir förlorad över motståndet. Bara som räkneexempel kan vi räkna ut spänningen över motståndet om vi antar att det går 1mA genom röret:
Vr = 100000 * 0,001 = 100V. Spänningen på V1b:s anod blir således 280-100 = 180V.

Låt oss säga att vi skickar in en sinusformad signal in på gallret på V1b. När vi befinner oss högst upp på sinusvågen säger vi att röret nu börjat leda så pass mycket mera att anodströmmen dubbleras och blir 2mA. Vi räknar ut spänningen över motståndet som sitter mellan anoden och B+ igen.
Vr = 100000 * 0,002 = 200V. Spänningen på V1b:s anod blir nu 280-200 = 80V.

Du ser att spänningen ändras rätt rejält på anoden (V1b pinne 1), eller hur? Genom att motståndet är så stort krävs väldigt små strömförändringar för att få stora spänningsvariationer.

Vad händer sedan då? Ja det sitter en kondensator på V1b:s pinne 1 som går via ett 1M motstånd till jord. Ena sidan av kondensatorn ligger alltså på 0V och på den andra sidan av kondensatorn varierar spänningen, beroende på strömmen genom röret. Så länge inget ändras går det ingen ström genom kondensatorn som spärrar likström.
Vi skickar in en signal på gallret igen. När röret börjar leda sjunker spänningen på pinne 1. Kondensatorn ger då ifrån sig laddning och strömmen flyter mot pinne 1. När röret stryps (anodströmmen minskar) stiger spänningen på pinne 1 och kondensatorn tar emot laddning, strömmen går i riktning mot 1M motståndet. Genom kondensatorn får vi således en växelström. Tack vare spänningsvariationerna på anoden av V1a.

Hoppas att jag inte förvirrar det hela ytterligare.

Som jag mins Schröders böcker är de väldigt praktiska och tar inte upp så mycket ellära och teori kring hur rören arbetar. Men det var ju 15 år sedan man läste de böckerna. Jag tror det kan vara en bra idé att läsa på vanlig ellära förutom Schröders böcker.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Tack för din förklaring. Och det kan nog vara en bra idé att läsa på lite grundläggande ellära också.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Äntligen igång! :)

Värmde upp lödkolven o tänkte köra igång. Insåg då att kondingarna inte var märkta med några värden, utan bara en siffer- och bokstavskod. Trålade nätet m h a dessa data o fick en hög med japanska sidor i knät. Rätt nuffror, men min japanska är lite rostig så det var inte till mycket hjälp. En holländsk sida fick guida mig, så då var den nöten knäckt. Märkte upp alla kondingar, lika bra att ta alla på en gång. Hann med att löda fast ett gäng komponenter innan det var dags att avsluta. Tänker inte köra på för hårt med detta projekt. Vill suga på karamellen... :vissla:
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Nu är alla komponenter monterade på korten. Nästa steg är att borra hål i chassit. Men här har jag lite problem, det ska nämligen borras 22 mm stora hål. Har inte hittat några såna borr, och dessutom ska det göras fyrkantiga hål.

Finns det någon i Göteborg som kan hjälpa mig med detta? Skulle gärna få hjälp att göra det själv o inte bara lämna det till någon som gör det åt mig.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att borra "fyrkantiga hål" kan ha sina problem. :D
På järnåldern (50-talet) brukade jag använda mina småborr och sedan använda en fil att finjustera kanterna med. :vissla:
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Just det, så kan man ju göra. I så fall skulle jag kunna göra de stora hålen på samma sätt. Då kan jag fixa allt här hemma istället o behöver inte krångla. Får slita med filen då alltså, men det är ju bara att stänga av hjärnan eller lyssna på radio/musik o slita på.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade använt en sticksåg för att göra de fyrkantiga hålen...
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Hål i hörnen o sen i med sticksågen då, eller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ungefär så :)

Och då får man ju radier i hörnen, men de är bara till att såga eller fila bort i efterhand.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hålen som är 22m fixar man med hålpunch (kostar en njure och en ansenlig del av levern). En sådan gör dock mycket snygga hål.
Ett billigare men mycket intressant och attraktivt alternativ är att köra med en speciell hålborr som man köper billigt från HongKong (adress nedan):
Bild

Adress: http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... 8&hit_cat= - kolla allt annat ballt OCH billigt de har.

Jag såg till att skaffa rejäla armmuskler, innan jag skaffade mina borrar fråb VT4C. Borrade ut hålet så mycket jag kunde och sedan körde jag med filar av olika kaliber. Har man kontakter, rörhållare och annat som monteras "utifrån" och alltså kan täcka över missar i filningen är det ju bara en bonus.

En väldigt bra bok som verkar vara utgången är Bruce Rozenblits Beginners Guide to Tube Audio Design som mycket intutivt beskriver hur rör fungerar. Fanns på http://www.transcendentsound.com/Transcendent/Home.html
Skriv svar