Lite om el i järnvägsvagnar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Micke_s »

Gävle järnvägsmuseum renoverar en gammal vagn som någon före har klippt kablar i.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

Micke_s: Det låter jobbigt.
Men ska titta vad jag kan hitta i ritningsarkivit vi har men kommer inte åt det på 1½ vecka tyvärr.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Micke_s »

Det är ingen fara. Ta den tiden du behöver :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av blueint »

Är det en vagnsgenerator?

Apropå tågel, på en del stationer finns det uttagsboxar med lampa ovanpå där man kan plocka ut 1 kV 1000 A (800A?). Dom sägs också kunna explodera vid otur.

Och spårvagnar och tunnelbanevagnar i Sverige går på 600 - 750 V DC. (Gbg 600, Sth 650 grön/röd, 750 blå).

Edit: Enhetskorrigering
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MadModder »

En miljon volt? Det verkar lite mycket...

[Edit]
Det stod alltså 1000 kV...
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Halvorsen »

1 kV brukar det vara i tågvärmeposterna
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av blueint »

@MadModder, 1 million watt, inte volt :waving:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11759
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Klas-Kenny »

blueint: Så som du skrivit det är det 1GW :wink:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av blueint »

Fixat.. :vissla:

@MTq, Hur mycket är 24 V läsbelysningen avsäkrad till?, och är det AC eller DC?
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

Så idag tänkte vi kunde prata lite toaletter.

Vi börjar med en bild på stora vatten tavlan, det finns en på varje toalett men har bara den från stora då samma saker sitter på lilla men färre av dem.
Vakumtavla.jpg
Går inte igenom vad allt är här men vi tar det viktiga, så vi går igenom postionerna på tavlan uppifrån och ner. Först övre halvan.
Vid 16-18 hittar vi nivågivare som känner av hur mycket vatten det är i tanken, tom, halvfull och full. Toalettsystmet aktiveras när tanken är halvfull och stängs av när inget vatten fins vid tom givaren.
Vid pos 30 och 32 har vi termostater en för vattnet i handfatet på 30 grader och en på 3 grader för frystömningen om det blir under 3 grader i vagnen så tappas vattnet ut så inte vattenrör ska frysa sönder. (men fungerar inte om batteriet är urladdat....)
Och nu nedre halvan.
Vid pos 16 och 17 har vi kontaktorer för kolfilterfläkten och vakumpumpen som sitter under vagnen.
Vid 32 och 33 som inte är monterade för tillfället har vi tidreläer som styr hur länge spolningen ska pågå och hur mycket vatten som ska fyllas på.
Och så sist 38-40 har vi pressostater och en manometer så vi kan se vårat vakum tryck.

Nu titter vi upp i taket.
Utslussningsventiler.jpg
Nu blir det äckligt, där finner vi ingen el alls bara utslussningsventiler det är två stycken en stor som slussar ut det som finns i toaletten(den är lite äcklig att byta) och en mindre bakom som slussar ut vad som finns i handfatet(den här mindre äcklig att byta)

Sen en titt under vagnen.
Vakumlada.jpg
Där har vi vakumlådan med från väster, kolfilter pump och motor.
Sen nertil har vi i mitten en termostat och bakom det ett värmeelemet som ska hålla värmen i lådan och brevid det en fläkt.

Sen slussas allt ner i en stor fekalietank som rymmer ca 400 spolningar.
Ungerfär så här fungerar det på dom flesta äldra järnvägsfordon som rullar idag, om jag har lust kan jag fota andra system i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5939
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av hcb »

Snälla, kan du inte starta en tråd i VVS-forumet på byggahus.se med de där bilderna? :D

OnT: Tack för intressant information! Jag har fått litet mer förståelse för att det inte alltid är så lätt för tågpersonalen att fixa trilskande tågel :)
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

hcb: haha ja varför inte.
"Jag har fel på toaletten jag köpte vet ni vad det kan vara?" ;)
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12402
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MiaM »

MTq: Ja, jag minns de där telefonerna och SJ's specialtelefonkort.

TomasL: X2000 och nyare tåg har trefas asynkronmotorer, men i ett mellanled är det DC.

Apropå 15 / 16 2/3Hz o.s.v. så har jag läst nånstans att elnätet i Kiruna (tror jag det var, nån stans längs malmbanan iaf) var på 60Hz och malmbanan körde 15Hz från början.

Det har också funnits 25Hz-el i Sverige.

blueint: Var det verkligen problem att köra t.ex. 50Hz i transformatorer? Jag trodde det "bara" gällde motorer?
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

MiaM: Jag mins dom inte, men jag har sett resterna av dem.
Och endel personvagnar har faktiskt 3fas några riktigt feta omriktare som sitter i ena enden som fixar till 3fas ur 340volten.
Ska se om jag kan fixa fram en bild på det.
Stämmer också att malmbanan körde 15Hz i början.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2526
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av bit96 »

Kul läsning. Du får gärna berätta mer. Förvånande vad mycket el-saker det behövs för ett dass. :)
Skriv svar