Lite om el i järnvägsvagnar
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Gävle järnvägsmuseum renoverar en gammal vagn som någon före har klippt kablar i.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Micke_s: Det låter jobbigt.
Men ska titta vad jag kan hitta i ritningsarkivit vi har men kommer inte åt det på 1½ vecka tyvärr.
Men ska titta vad jag kan hitta i ritningsarkivit vi har men kommer inte åt det på 1½ vecka tyvärr.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Är det en vagnsgenerator?
Apropå tågel, på en del stationer finns det uttagsboxar med lampa ovanpå där man kan plocka ut 1 kV 1000 A (800A?). Dom sägs också kunna explodera vid otur.
Och spårvagnar och tunnelbanevagnar i Sverige går på 600 - 750 V DC. (Gbg 600, Sth 650 grön/röd, 750 blå).
Edit: Enhetskorrigering
Apropå tågel, på en del stationer finns det uttagsboxar med lampa ovanpå där man kan plocka ut 1 kV 1000 A (800A?). Dom sägs också kunna explodera vid otur.
Och spårvagnar och tunnelbanevagnar i Sverige går på 600 - 750 V DC. (Gbg 600, Sth 650 grön/röd, 750 blå).
Edit: Enhetskorrigering
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31155
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
En miljon volt? Det verkar lite mycket...
[Edit]
Det stod alltså 1000 kV...
[Edit]
Det stod alltså 1000 kV...
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11759
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Fixat.. 
@MTq, Hur mycket är 24 V läsbelysningen avsäkrad till?, och är det AC eller DC?

@MTq, Hur mycket är 24 V läsbelysningen avsäkrad till?, och är det AC eller DC?
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Så idag tänkte vi kunde prata lite toaletter.
Vi börjar med en bild på stora vatten tavlan, det finns en på varje toalett men har bara den från stora då samma saker sitter på lilla men färre av dem. Går inte igenom vad allt är här men vi tar det viktiga, så vi går igenom postionerna på tavlan uppifrån och ner. Först övre halvan.
Vid 16-18 hittar vi nivågivare som känner av hur mycket vatten det är i tanken, tom, halvfull och full. Toalettsystmet aktiveras när tanken är halvfull och stängs av när inget vatten fins vid tom givaren.
Vid pos 30 och 32 har vi termostater en för vattnet i handfatet på 30 grader och en på 3 grader för frystömningen om det blir under 3 grader i vagnen så tappas vattnet ut så inte vattenrör ska frysa sönder. (men fungerar inte om batteriet är urladdat....)
Och nu nedre halvan.
Vid pos 16 och 17 har vi kontaktorer för kolfilterfläkten och vakumpumpen som sitter under vagnen.
Vid 32 och 33 som inte är monterade för tillfället har vi tidreläer som styr hur länge spolningen ska pågå och hur mycket vatten som ska fyllas på.
Och så sist 38-40 har vi pressostater och en manometer så vi kan se vårat vakum tryck.
Nu titter vi upp i taket. Nu blir det äckligt, där finner vi ingen el alls bara utslussningsventiler det är två stycken en stor som slussar ut det som finns i toaletten(den är lite äcklig att byta) och en mindre bakom som slussar ut vad som finns i handfatet(den här mindre äcklig att byta)
Sen en titt under vagnen. Där har vi vakumlådan med från väster, kolfilter pump och motor.
Sen nertil har vi i mitten en termostat och bakom det ett värmeelemet som ska hålla värmen i lådan och brevid det en fläkt.
Sen slussas allt ner i en stor fekalietank som rymmer ca 400 spolningar.
Ungerfär så här fungerar det på dom flesta äldra järnvägsfordon som rullar idag, om jag har lust kan jag fota andra system i framtiden.
Vi börjar med en bild på stora vatten tavlan, det finns en på varje toalett men har bara den från stora då samma saker sitter på lilla men färre av dem. Går inte igenom vad allt är här men vi tar det viktiga, så vi går igenom postionerna på tavlan uppifrån och ner. Först övre halvan.
Vid 16-18 hittar vi nivågivare som känner av hur mycket vatten det är i tanken, tom, halvfull och full. Toalettsystmet aktiveras när tanken är halvfull och stängs av när inget vatten fins vid tom givaren.
Vid pos 30 och 32 har vi termostater en för vattnet i handfatet på 30 grader och en på 3 grader för frystömningen om det blir under 3 grader i vagnen så tappas vattnet ut så inte vattenrör ska frysa sönder. (men fungerar inte om batteriet är urladdat....)
Och nu nedre halvan.
Vid pos 16 och 17 har vi kontaktorer för kolfilterfläkten och vakumpumpen som sitter under vagnen.
Vid 32 och 33 som inte är monterade för tillfället har vi tidreläer som styr hur länge spolningen ska pågå och hur mycket vatten som ska fyllas på.
Och så sist 38-40 har vi pressostater och en manometer så vi kan se vårat vakum tryck.
Nu titter vi upp i taket. Nu blir det äckligt, där finner vi ingen el alls bara utslussningsventiler det är två stycken en stor som slussar ut det som finns i toaletten(den är lite äcklig att byta) och en mindre bakom som slussar ut vad som finns i handfatet(den här mindre äcklig att byta)
Sen en titt under vagnen. Där har vi vakumlådan med från väster, kolfilter pump och motor.
Sen nertil har vi i mitten en termostat och bakom det ett värmeelemet som ska hålla värmen i lådan och brevid det en fläkt.
Sen slussas allt ner i en stor fekalietank som rymmer ca 400 spolningar.
Ungerfär så här fungerar det på dom flesta äldra järnvägsfordon som rullar idag, om jag har lust kan jag fota andra system i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5939
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Snälla, kan du inte starta en tråd i VVS-forumet på byggahus.se med de där bilderna? 
OnT: Tack för intressant information! Jag har fått litet mer förståelse för att det inte alltid är så lätt för tågpersonalen att fixa trilskande tågel

OnT: Tack för intressant information! Jag har fått litet mer förståelse för att det inte alltid är så lätt för tågpersonalen att fixa trilskande tågel

Re: Lite om el i järnvägsvagnar
hcb: haha ja varför inte.
"Jag har fel på toaletten jag köpte vet ni vad det kan vara?"
"Jag har fel på toaletten jag köpte vet ni vad det kan vara?"

Re: Lite om el i järnvägsvagnar
MTq: Ja, jag minns de där telefonerna och SJ's specialtelefonkort.
TomasL: X2000 och nyare tåg har trefas asynkronmotorer, men i ett mellanled är det DC.
Apropå 15 / 16 2/3Hz o.s.v. så har jag läst nånstans att elnätet i Kiruna (tror jag det var, nån stans längs malmbanan iaf) var på 60Hz och malmbanan körde 15Hz från början.
Det har också funnits 25Hz-el i Sverige.
blueint: Var det verkligen problem att köra t.ex. 50Hz i transformatorer? Jag trodde det "bara" gällde motorer?
TomasL: X2000 och nyare tåg har trefas asynkronmotorer, men i ett mellanled är det DC.
Apropå 15 / 16 2/3Hz o.s.v. så har jag läst nånstans att elnätet i Kiruna (tror jag det var, nån stans längs malmbanan iaf) var på 60Hz och malmbanan körde 15Hz från början.
Det har också funnits 25Hz-el i Sverige.
blueint: Var det verkligen problem att köra t.ex. 50Hz i transformatorer? Jag trodde det "bara" gällde motorer?
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
MiaM: Jag mins dom inte, men jag har sett resterna av dem.
Och endel personvagnar har faktiskt 3fas några riktigt feta omriktare som sitter i ena enden som fixar till 3fas ur 340volten.
Ska se om jag kan fixa fram en bild på det.
Stämmer också att malmbanan körde 15Hz i början.
Och endel personvagnar har faktiskt 3fas några riktigt feta omriktare som sitter i ena enden som fixar till 3fas ur 340volten.
Ska se om jag kan fixa fram en bild på det.
Stämmer också att malmbanan körde 15Hz i början.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Kul läsning. Du får gärna berätta mer. Förvånande vad mycket el-saker det behövs för ett dass. 
