Fick själv ändra på motorvärmarintaget på min Cheva 2500HD, då jag har intaget i fronten, stolpen mitt emellan mina två P-platser, och gärna vill backa in. Gjorde helt enkelt så att jag kopplade på en vanlig skarvsladd, "skarven" klädde jag in i en plastpåse, sedan drog jag kabeln bak och upp på flaket. Det värsta som händer om jag glömmer att koppla ur är att jag har 1 meter skarvsladd hängande bakom bilen.
Nu vet vi ju inte hur bilen står, så att ha en sladd som hålls i 30-40 cm från kontakten ifronten kanske inte är möjligt!
En elastisk snodd i en fluorescerande färg som hänges fast i förardörrens handtag och som sitter fast i värmarkabelns kontakt, på så vis glömmer inte den som ska köra bilen koppla ur, och den som pluggar in glömmer inte den färgglada snodde! Kan till och ned stå anvisningar på snodden!
En kontakt som ska kunna åka ur lätt när man enbart kör iväg kräver ju att bilen står nära en vägg eller en stolpe, det sista kanske stör utrymmet runt bilen!
Är ganska vanligt att denna lösning finns på ambulanser och brandbilar. Vet dock inte rent tekniskt hur det är löst. Kanske kan det vara så att den fasta batteriladdaren har en styrutgång just för detta.
Tack, en så´n här är ju perfekt, den har ju precis det som efterfrågas och ingen behöver oroa sig för att bilmekarvarianten ska fallera (nu var det ju inget utryckningsfordon det handlade om, men ändå...)
Innan du går o köper en sådan, kolla med försäljaren att det är en sådan funktion. Jag tolkar i alla fall det så, men vågar inte lova det. Så här står det ju i pdfen "styrning av inhibit-relä vid ombordmontage" Dessutom såg jag just att jag länkat till en 48volts laddare, men samma serie finns säkert i olika spänningsvarianter.
Kan man inte koppla en drossel mellan tex fas/nolla i kabeln och använda likspänningen från bilen för indikeringen? Man måste så klart ha drosslar på ingående trådar till indikeringselektroniken också. På det viset så blir inte kretsen beroende av att det finns 230VAC.