Undvika att köra iväg med motorvärmaren inkopplad.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Rogge69

Undvika att köra iväg med motorvärmaren inkopplad.

Inlägg av Rogge69 »

Hej!
Undrar ifall någon skulle vilja vara snäll och hjälpa mig.
Har ett litet projekt som ska förhindra att man kör iväg med bilen då motorvärmarkabeln är inkopplad.
Tänkte ungefär så här:
Monterar ett extra kupéuttag i bilen med en batterieliminator på 12V t.ex http://www.electrokit.se/stromforsorjni ... b_41000883. När motorvärmarkabeln är inkopplad drar batterieliminatorn det ena relät på ett reläkort: http://www.electrokit.se/byggsatser-sty ... i_10100045 som bryter manöverströmmen till bilens egna relä för startmotorsolenoiden.
Till detta skulle jag vilja ha en optisk indikering på instrumentbrädan som talar om att värmarkabeln sitter i.
Tänkte mig då en 2 färgad LED som blinkar rött när värmarkabeln sitter i och övergår till att lysa grönt i 20-30 sek efter att man kopplat ur motorvärmaren så att bilen går att starta.
Det andra relät på reläkortet ska dra när motorvärmaren är inkopplad och ge batterispänning till en liten enkel blinkkrets med en 555 timer: Bild
Nu till mitt problem som novis:
Går det att på något vis involvera en extra konding i kretsen som kan driva LED:ens gröna del under ett 20 tal sekunder när man kopplar ur motorvärmarkabeln och spänningen till timerkretsen bryts och hur kopplas i så fall kondensatorn och den 2 färgade LED:en in?
Roger
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Undvika att köra iväg med motorvärmaren inkopplad.

Inlägg av Variosboy »

Det finns ett fel-fall som kan vara bra att ha i åtanke!
Om kabeln är inkopplad i bilen men är strömlös så fallerar larmet.

Har själv funderat på problemet och det jag kommit fram till är att man måste ha någon form av brytare som aktiveras när kontakten sitter i bilen oavsett om motorvärmarsladden är spänningssatt eller inte..
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Magnet i kontakten och halleffekt i bilens kontakt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller Minne och, man kanske skall ha vaknat innan man kör iväg.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Det är såklart den bästa medicinen, men minnet kan man ju tyvärr inte uppgradera! 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har man bilens intag rakt frammåt så parkerar man så att man måste backa, och knyter fast kablen på vettigt sätt

smidgast så tror jag att man gör det med en magnet på locket på intaget, och ett tungelementrelä som aktiverar frenetiskt blinkande lysdiod, då räcker det med att locket inte är stängt för larm
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

I det här fallet kommer motorvärmarsladden alltid att vara spänningsförande när den är i.
Jobbar som bilmek och det är räddningstjänsten i min kommun som frågat ifall vi kunde komma på någon lösning då det tydligen hänt flera gånger att man glömt sladden och ryckt sönder grejorna. Dom har kompletterat motorvärmaren med batteriladdare eftersom dom har en del extrautrustning som riskerar att dra ur batteriet om bilen står stilla en längre tid.
Bilen i fråga är inget utryckningsfordon.
Hade varit snällt om någon ville hjälpa mig med en lösning på mitt önskemål om 555:an och en 2 färgad LED.
Antar att det hade gått ganska lätt att ordna med en PIC, och jag köpte ett PIC-kit 2 för ung 1 år sedan men tiden tycks aldrig räcka till för att lära sig ens enklare programering utan jag har bara experimenterat lite med färdiga, så i så fall hade jag behövt hjälp med både schema och program.
Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns färdiga lösningar för detta.
Kontakta leverantören av befintlig utrustning, så löser de detta.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

220v relä som bryter strömmen till tillslaget vore ultimat :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Gör som Mc-åkare med skivlås, sätt en snodd från kabeln som du kan kroka fast i dörrhandtaget! Enklaste och billigaste lösningen!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och jag köpte ett PIC-kit 2 för ung 1 år sedan men tiden tycks aldrig räcka till för att
> lära sig ens enklare programering utan jag har bara experimenterat lite med färdiga,
> så i så fall hade jag behövt hjälp med både schema och program.

Jag hoppas att det inte är Söderköpings kommun. Jag ser gärna att räddningstjänsten
är lite mer serös än så ifall man skulle behöva deras tjänster.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I detta fallet är en riktig lösning från motorvärmartillverkarna den enda lösningen som är acceptabel.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns en enkel lösning. När du sätter i kontakten så lägger du ocskså en lapp på ratten som säger "GLÖM EJ KABLEN"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Grundproblemet är <människan>! Jag kan fint komma ihåg att dra ut kabeln ur min bil, det kan ju vara för att jag hänger det över sidospegeln och därmed inte kan öppna förardörren utan att sladden fastnar och strular.

Men det är min bil det! Skulle jag köra en företagsbil eller liknande skulle jag definitivt glömma det där ibland, oavsett vilka lappar som finns. Fastklistrat text ser man inte 3'dje gången man använder fordonet och då kvittar det ju.

Blinkande lampor och dylikt kommer att glömmas bort på samma sätt! En möjlig lösning skulle vara en siren som aktiveras om man sätter på tändningen med strömmen inkopplat, alternativt att motorn inte kan starta med ledningen i. Sirenen vill snabbt "gå sönder av oförklarliga orsaker" så startspärr är det enda säkra av dessa.

Enda fungerande lösningen som finns är att se till att ledningen kan ryckas loss utan att skadas när man drar iväg! Ledningen ska sedan vara så kort att man bara kan parkera "åt rätt håll". Om det då betyder att man måste montera uttaget i bakändan på fordonet får det väl vara så.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Håller med Icecap här! Se till att montera intaget på fordonet så att det går att köra iväg utan att manuellt koppla ur. Alla andra lösningar kan strula på ett eller annat sätt. T.ex. att någon som inte vet att det är inkopplat ska köra iväg med fordonet och det ej startar som det ska, och därmed ringer bilverkstad eller bärgningsbil. Placera intaget i rak linje med uttaget, och se till att kabeln sitter fast vid uttaget, så är problemet löst. Betydligt billigare och enklare än att blanda in elektroniska lösningar. KISS! (Keep it Simple and Stupid)
Skriv svar