Driva optokopplare från parallellporten, the right way?
Re: Driva optokopplare från parallellporten, the right way?
Testa med en vit eller blå som har högre spänningsfall?
Jag ska testa lite ikväll om jag orkar, skall upp 05:00 imorgon.
Hmm, intermittent funktion, funkar först kanon, men när 5V varit inkopplad ett tag och/eller man kört ett antal cykler börjar det tjuvdra. Vet inte om jag ska byta lysdiod, höja motståndet eller byta basmotståndet på trissan optokopplaren styr. Känns bättre att se till att optokopplaren leder så lite som möjligt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du skop att titta på vad optokopplaren lämnar? Tänk på att du ska saturera lysdioden i optokopplaren för att få en bra till/från att vara för snål ger ingen bra till/från.
Jag har skop men tänkte slippa det. Problemet jag har är att det slår till utan att jag vill, en liten liten ström tänder tydligen tillräckligt för att det ska slå igenom och öppna andra sidan tillräckligt för att dra transistorn. Detta i sin tur ger att reläet drar. Men nu har jag bytt till gul diod med högre spänningsfall, och so far so good. Står och slår på/av reläet varje sekund nu, alltså 1s på, 1s av. Ska inte hålla på alltför länge, men funkar prima nu. Ska låta allt stå påkopplat nu, med optokopplaren låg och se att det inte börjar klicka om reläet om ett tag.
EDIT: Skall väl löda ihop en till resistor/lysdiodskombo att byta till den andra långsamma kopplaren också. De snabba hade jag ju kopplat fel så där behövs det mer patchjobb, och det blir inte ikväll.
EDIT: Skall väl löda ihop en till resistor/lysdiodskombo att byta till den andra långsamma kopplaren också. De snabba hade jag ju kopplat fel så där behövs det mer patchjobb, och det blir inte ikväll.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Skönt att höra att de finns andra också som kan koppla fel 

Nu så har jag nog konstaterat att det funkar bra. Återstår att kunna mäta PWM->analog-delen, får bli nästa vecka. Har sett att 100% och 0% funkar iaf.
>Har du skop att titta på vad optokopplaren lämnar?
Skop? Hmmm..
scoop = omfång?
skop = ork? "orkat du titta vad optokoppalren ger?"
Tog ett tag innan jag förstod att scop skulle betyda oscilloskop.
Men då blir ju meningen felaktig eller ofullständig?
Skop? Hmmm..

scoop = omfång?
skop = ork? "orkat du titta vad optokoppalren ger?"
Tog ett tag innan jag förstod att scop skulle betyda oscilloskop.

Men då blir ju meningen felaktig eller ofullständig?

Tänkte väl rapportera att jag nu även testat PWM->analogdelen där PWM:n kommer in via optokopplare. Den funkar också fint om än kanske inte 100% linjärt. Om jag orkar kan jag ta fram oscilloskopet(som tydligen är den svenska stavningen) för att kolla lite på signalerna, men det funkar tillräckligt bra ändå.
Nu kommer jag väl att testa VO2630-kopplarna härnäst, jag borde stöta på samma problem där, men har sett kopplingar på nätet som uppenbarligen fungerar som inte sänker spänningsnivån något utan använder 5V direkt.
Jesse>>> Förstår inte riktigt ditt inlägg, men det spelar ju ingen större roll för frågeställningen som sådan.
Nu kommer jag väl att testa VO2630-kopplarna härnäst, jag borde stöta på samma problem där, men har sett kopplingar på nätet som uppenbarligen fungerar som inte sänker spänningsnivån något utan använder 5V direkt.
Jesse>>> Förstår inte riktigt ditt inlägg, men det spelar ju ingen större roll för frågeställningen som sådan.