Driva optokopplare från parallellporten, the right way?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
X-IL
EF Sponsor

Driva optokopplare från parallellporten, the right way?

Inlägg av X-IL »

Nu är jag lite trött på mig själv. Jag har tidigare drivit t ex PC817 direkt från parallellporten utan problem, ett 470Ohms motstånd emellan bara. Nu tänkte jag vara duktig och istället sänka i porten, men endera är jag korkad eller så är det bara fel värden på motstånd jag valt. Min koppling ser ut så här:

Kod: Markera allt

_________
5V(från USB)--------| PC    |
                    | 817   |
p-pinne---470Ω------|       |
                    |_______|

Problemet är (tror jag) att den höga nivån på parallellporten är bara ca 3,5V och tydligen räcker det för att optokopplaren skall leda, trots att det borde handla om ca 0,6mA (framspänningsfall runt 1,2V). Ska jag helt enkelt bara välja ett större motstånd?

Även mina VO2630-optos verkar bete sig konstigt, men där har jag inte hunnit undersöka närmare.
X-IL
EF Sponsor

Re: Driva optokopplare från parallellporten, the right way?

Inlägg av X-IL »

Hade hoppats på snabba svar, men ni var tydligen inte på hugget. Nu har jag testat med både 1k och 2.2k med samma resultat. Den jag testar nu har ju iofs en väldigt liten last (en bc547 genom ett 4.7kOhm motstånd), så jag antar att det blir extra känsligt. Suck, får väl designa om lite då.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det blir oftast inte bra med ett större motstånd. Du måste få ner spänningen (vad var det för fel att koppla mot jord?)
Du behöver sänka omkring 1.2 volt. Antagligen räcker det att seriekoppla två vanliga dioder med 0.6V spänningsfall. Eller kanske tre.
Zenerdioder funkar inte på så låga spänningar. (De har en för flack kurva)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Aha, det förklarar ju varför det finns en diod i detta schema på 5V-matningen, enligt BOMen är det en IN4004 men vad den har för spänningsfall har jag inte kollat upp, kan det funka, eller är det bättre med två 1n4148?

Nå, kanske går hyfsat lätt att patcha in på mitt kort för test i alla fall.

EDIT: Ser nu att jag glömt pull-ups på utgångarna på 2630 också. Hmm tydligt att man är nybörjare.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmm, skulle man inte lika gärna kunna sätta en pullup till 5V mellan resistor och parallellportspinne?

Kod: Markera allt

_________
5V(från USB)--------| PC    |
           |        | 817   |
           2,2k?    |       |
           |        |       |
p-pinne----|-470Ω---|       |
                    |_______|

Som ni märker är jag inte alls duktig på det här, men vill gärna förstå vad som är att föredra.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nja de där tar ju upp en massa andra aspekter och är genomlästa för ett tag sen. Det är mer optokopplarna som är det som strular lite. Hade jag bara gjort enklast möjliga med PC817 från början så hade det ju funkat. Blir nog att kapa ledare och patcha om lite kanske.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kanske en dum fråga, men varför skulle det vara mer rätt att sänka med parallellporten än att driva med den?

Uppenbarligen funkar ju säkning inte så himla bra...?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bara att jag fått t ex detta svaret tidigare:
Några andra saker att tänka på är att medoden att komunicera med port är just att läsa av tillståndet på pinnarna.
När vi trixare börjar leka med porten är det lätt att man glömmer detta och vips så nyttjar börjar man dra ström från porten vilket överstiger vad som tillåts och den pajar.
Grundstandarden är att den skall klara att sänka 24mA och ge 2.6mA, men de flesta moderna datorer har portar enligt IEEE1284 standard vilken skall klara att ge/sänka 14mA

Skall man göra "seriösa" kopplingar till porten bör man ansluta sig enligt IEEE1284 vilket innebär pullups och serimotstånd och drivkrets (74LS245 ex.) vilket ger massa fördelar
(avseende störningar,hystress etc.) utöver att det interfacar porten på rätt sätt.

Vart lite "föreläsningsaktigt" men jag hoppas det hjälper dig på vägen :)
Men nej, uppenbarligen funkade det inte så bra utan att tänka hela vägen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är det en optokopplare du ska driva eller är det åtta?

Om du ska ha flera så är ju förslaget att använda en drivkrets inte så dumt.
Har du bara en eller två så kan du även använda en NPN transistor (med basmotstånd på 10k) som du ansluter till optokopplaren.

(som på bilden, fast du inte använder 9 volt)
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är 2st PC817 och en VO2630 (två kanaler) i dagsläget. Nå jag ska testa lite olika saker, pullup och/eller sänka spänningen med dioder.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du istället sätter en lysdiod med lämplig färg (spänningsfall) i serie så borde du få en visuell indikator när porten är aktiverad eller ej.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

RIktigt smart lösning! :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tanken med LED har faktiskt slagit mig. Inte så lätt att patcha in på matningssidan i min design dock.

Edit: Men på den sidan behöver det ju inte sitta. Lättare på sidan med motståndet, bara att förena en lysdiod och ett motstånd i skön symbios medelst luftlödning...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Röd LED funkade prima några 10-tal cykler, sen verkade det som att optokopplaren blev varmare och problemet var tillbaka. Ska testa med större motstånd och kanske även större basmotstånd på BC547:an på andra sidan optokopplaren.

Ska testa senare och se om det funkar bra ett tag igen.
Skriv svar