Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jens92

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Jens92 »

Ragge83 skrev:Hej alla!

Jag har precis blivit klar med 2st bilstötdämparhållare (: kanske lite överarbetade pga av att de kommer bli skitiga fort, men jag tycker de blev fina i stål. Detta är också min första fräsning förutom på skruvstycket som jag hade fräst lite innan på.. Jag använder mig av en zx45 fräs. Har köpt fräsen nyligen :D

Bilder:

Bild
50 spänn på att de sitter fastsvetsade bak på en Lada Niva 8)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

IMG_6365 copy.jpg
IMG_6357 copy.jpg
IMG_6358 copy.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt!

Själv har jag fräst sprayschabloner i plast till en vän, materialet kom på rulle och är tydligen råmaterial till PET-flaskor.
Lättfräst, jag körde med en gravyrbit 60 grader och 2000mm/min matning samt kylde med vatten och t-sprit.
Den första är körd utan kylning och det gick men då fick man peta bort en massa spån manuellt och så blev del ibland plastansamlingar runt verktyget (därav den matta ytan runt vissa bokstäver), med kylning var det bara ytterst lite att ta bort och inga matta märken.
Varvtalet spelade förvånansvärt lite roll för resultatet, tror jag körde på 10krpm till slut.
Bild
Bild

Sen gjorde jag en bröllopspresent till ett par som båda älskar verktyg, hantverk och byggande.
Jag köpte en 60mm nyckel på Biltema och slipade bort den lasergraverade Biltema-logon, sen fräste jag in deras namn och datum i den med en smiley istället för ett hjärta då vi lyssnar på techno och acid! :)
Materialet var väldigt hårt, det som funkade ok var ett verktyg om jag tror är ett dubbhålsborr till en svarv, det stod
"centrerungsbohr" eller liknande på paketet.
Jag körde 30krpm och 400mm/minut, 0,1mm per pass. Jag hade inget att planfräsa nyckeln med innan så jag fick justera och köra flera gånger, tror det tog 12 pass innan det blev ok. Även här sprayade jag på vatten & t-sprit.
Efteråt så färgade jag in texten med hobbylack, rött och svart.
Det blev en mycket uppskattad present!
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kugghjul till svarv för gängsvarvning.
kugg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är det till mig månne?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Japp! :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Trevligt trevligt! Ska bli kul att testa.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Är det bara jag som skulle bli lite lack om mina hemliga mekaniska detaljer ligger öppet för alla att åskåda på internet bara för att jag lagt ut arbetet till fel firma? Eller känner ni de ni levererar till så pass bra ni vet att det är ok att visa?

Bara en känsla jag fått. Jag trodde att man bara lade upp det man skall ha för eget bruk.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

I fallet med POS och X-IL så tror jag dom känner varandra bra nog för att veta det, om dom kanske inte tom kommit överens om det. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag lägger aldrig ut jobb jag tar betalt för, håller helt med om att det är fel.
Det här är privata saker för privat bruk så att säga.
Och ja, jag kan väll påstå att jag känner X-IL vid det här laget.

Jag skriver aldrig om jobben jag gör heller och frågar jag nått här på EF om tex ett problem med ett jobb så gör jag det utan att tala om köparen eller slutprodukten.

Har jag visat nått så har jag kollat med köpare/ägaren så att det är okej att använda bilderna.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hehe, POS och jag känner varandra sen länge, eller hur var det nu :D Tillräckligt länge för att han ska veta att det är OK att lägga upp bilderna.
Och vad skulle kunna vara hemligt med ett gäng kugghjul till en gammal Åsbrink-svarv?

Jag förstår dock frågeställningen, och jag tolkade det som att Agwan kanske råkat ut för det?
Hur som helst, ser fram emot att få hem dem.

Dock tycker jag ju att POS ska få nåt slags betalt, om det sen är lite kretskortscaddande och annat småpul eller några hundralappar, det får vi komma överrens om.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du vet ju att även han är ett kakmonster :lol: :lol: :lol: :tårta:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Känns som jag fick lite förskottsbetalt när jag fick värdefull hjälp med min frekvensomvandlare. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Skulle SÅÅÅ gärna vilja visa upp senaste fräsningen...men tyvärr kan jag inte det :( Det är lite för hemligt (kommer troligtvis ske en patentansökan så småning om)..Det enda jag kan avslöja är att jag ligger bakom designen, inklusive en hel del flödesanalys. Själva fräsningen är faktiskt inte full 3D, även om resultatet blir en tredimensionell yta, fräsen jobbar på x och z och stegar fram y. För prototyp har jag kört i PC (Polycarbonat), och kan meddela att med en 16 mm ball nose end mill så blir ytan ruskigt fin med S5000 och F3000. Så småning om kommer det fräsas i RF och då är det naturligtvis helt andra skärdata som gäller. I PC tog programmet bara en dryg timme, i RF handlar det nog snarare om 8-10 timmar ;)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

"Visa upp vad vi fräst" *host host* :wink:
Skriv svar