Centrera hål i rör? (kom inte på bätttre rubrik)

Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Centrera hål i rör? (kom inte på bätttre rubrik)

Inlägg av Calle »

Många intressanta ideer, dock är de stora problemet att hålet "mitt emot" måste vara exakt parralellt mot de andra, för att borra rätt igenom med ett borr har jag alrig lyckats få till på något bra vis.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Har man bara en bra skala på tex koordinatbord/toppslid går det bra (+- några hundradelar) med klocka.
Det är rotera spindeln och kolla så man får samma utslag åt båda hållen.

Angående att borra parallellt, så skulle jag borra med en pinnfräs eller en rundslipad pinnfräs, alternativt arborra men du kanske inte har ett så stort verktygsföråd.
H.O

Inlägg av H.O »

Nja, jag håller inte med om H.O's metod är så bra.
Det förutsätter att man lyckas få klockan exakt koncentriskt med spindeln. Det tror jag kan bli svårt.
Som sagt, bra precision är ju relativt men klockan borde ju sitta lika koncentriskt i spindeln/chucken som borret vilket man senare borrar med ? Men vid närmare eftertanke så kanske den cylindridka delen på ovansidan av klockan (där plunchen "kommer ut") inte är tillräckligt lång för att fästa i chucken/spännhylsan. Aja, det var en idé...

Edit: Förtydligande:
Klocka.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

H.O:s metod fungerar men man bör ha en indikatorklocka som man sätter upp i spännhylsa på samma sätt som man spänner fast en pinnfräs. Min kompis har en sådan i sin verkstad som jag brukar använda men jag har ingen bild på den och hittar ingen på nätet.

Jag tycker det borde fungera om man spänner upp detaljen i ett rundmatningsbord och med hjälp av klockan mäter in uppspänningen ordentligt och borrar första hålet med en kort specialborr som sätter hålet med god precision. Sedan vrider man runt ett halvt varv och borrar nästa hål med samma borr.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O
Det är just det som kan vara problem, att få klockan att "sätta sig" rakt i spännhylsan.
Å andra sidan kan man rotera spindeln ett halvvarv, och ta medelvärdet.

Jag tror, precis som TS antyder, att största problemet är inte att pricka centrum när man startar.
Problemet är att borren kan komma ut lite där den känner för. :badgrin:

En metod är att borra hålet något för trångt, och sedan gå efter med en upprymmare.
En bättre metod är, som Labmaster beskriver, att använda en delningsapparat och borra från två håll.
Är det relativt stor diameter på röret i förhållande till godstjockleken, spelar ett litet fel av startpunkten mindre roll.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Saknar tyvärr rundmatningsbord, men de står på inköpslistan när jag fått pengar så de räcker i plånboken. Kanske någon här som har något bra ställe och rekomendera eller har något till salu för en vettig peng? :)

För övrigt så är måtten på röret ytterdim ca 60mm, inner dim 40mm, och hålet som skall borras 5-6mm

Har dock förhoppninvis fått hjälp av en på forumet, dock önskar denne att vara anonym.

Men spåna gärna vidare på tips och ideer!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

När det är så noga som ni vill ha det till, brukar jag inte borra med ett borr utan med en fräs med flera skär, dock minst 3.
Jag kör lite rostfria rör som är petiga. Indikerar dock med digitalen/kantavkännare.
-sen borrar jag alltid i fräsen så det blir stabilt!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

här finns lite mer om verktygen hur man finner centrum / mitten på rör. Tillverka dej en centrumsökare själv.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... re#p612225
Skriv svar