Centrera hål i rör? (kom inte på bätttre rubrik)
Centrera hål i rör? (kom inte på bätttre rubrik)
Behöver borra ett "genmgående" hål i ett rör och de måste vara riktigt centrerat och rakt borrat, dock står de still i huvudet hur jag ska lösa
detta för att få de riktigt exakt gjort, har tillgång till pelarborr och metallsvarv. dock inget rundmatningsbord, vilket hade underlättat.
Förslag någon? Känner att måttband bara är svårt å och få allt exakt och rakt.
Kan tänka mig betala en liten slant om någon i malmö/skåne trakten har prylar för att göra detta med bra precsition.
Se bifogad bild så kanske de klarnar om de är rörigt beskrivet.
detta för att få de riktigt exakt gjort, har tillgång till pelarborr och metallsvarv. dock inget rundmatningsbord, vilket hade underlättat.
Förslag någon? Känner att måttband bara är svårt å och få allt exakt och rakt.
Kan tänka mig betala en liten slant om någon i malmö/skåne trakten har prylar för att göra detta med bra precsition.
Se bifogad bild så kanske de klarnar om de är rörigt beskrivet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Centrera hål i rör? (kom inte på bätttre rubrik)
med tillgång till svets så är det inte så svårt att fixa ett hjälpverktyg....
centrera "V:et" på pelarborrens bord med ett mindre borr eller axel.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bra precision....det är relativt.... För vissa är det +/-1mm, för andra +/-0.001mm....
Här är en idé om du har en indikatorklocka, vanlig rak, inte vippa?:
Sätt klockan i chucken, sätt röret i skruvstycket (kanske med hjälp av vattenpass om bordet och skruvstycket inte är vinkelträtt mot spindlen), "skjut/glid" sedan skruvstycket fram och tillbaka under spindeln. Då kan du enkelt se när "högsta punkten" på röret är rakt under spindeln. Håll fast skruvstycket på lämpligt sätt. Borra, först med centrum/dubbhålsborr, sen rakt igenom.
Här är en idé om du har en indikatorklocka, vanlig rak, inte vippa?:
Sätt klockan i chucken, sätt röret i skruvstycket (kanske med hjälp av vattenpass om bordet och skruvstycket inte är vinkelträtt mot spindlen), "skjut/glid" sedan skruvstycket fram och tillbaka under spindeln. Då kan du enkelt se när "högsta punkten" på röret är rakt under spindeln. Håll fast skruvstycket på lämpligt sätt. Borra, först med centrum/dubbhålsborr, sen rakt igenom.
Första frågan är ju hur runt röret är. Är det ett svarvat rör?
Jag brukar spänna upp i ett (eller ett par) V-block och göra en längsgående rits med sån-här-som-jag-inte-vet-vad-det-heter som man ställer in på V-blockets centrumhöjd. Sen slår man ett körnslag och borrar i det.
(Att jag inte vet vad grejerna heter beror på att det är grejer i farsans verkstad som jag aldrig lärt mig vad de heter, bara hur de används:)
Jag brukar spänna upp i ett (eller ett par) V-block och göra en längsgående rits med sån-här-som-jag-inte-vet-vad-det-heter som man ställer in på V-blockets centrumhöjd. Sen slår man ett körnslag och borrar i det.
(Att jag inte vet vad grejerna heter beror på att det är grejer i farsans verkstad som jag aldrig lärt mig vad de heter, bara hur de används:)
vilka dimensioner rör det sig om?
borra ett mindre hål än nödvändigt och svarva ut resten..
det blir så centrerat som svarven tillåter.
är det flera?
när du har ett som är perfekt gör du en jigg av det som du kan trä på de andra rören du ska borra
som centrerar borren.
ett problem med denna metod är att centreringen kommer att nötas av väldigt många borrningar....
i så fall gör den av kolstål och härda.
borra ett mindre hål än nödvändigt och svarva ut resten..
det blir så centrerat som svarven tillåter.
är det flera?
när du har ett som är perfekt gör du en jigg av det som du kan trä på de andra rören du ska borra
som centrerar borren.
ett problem med denna metod är att centreringen kommer att nötas av väldigt många borrningar....
i så fall gör den av kolstål och härda.
svanted, svarva ur? Det är inte centrumhålet i röret, han vill borra ett hål tvärs igenom röret, vinkelrätt mot det alltså.
Ja det går väl att svarva på den ledden också, med en individuell fyrbackschuck.
För det första, diametern på röret är avgörande för om det är enkelt eller svårt. Om den inte är allt för stor så går det att borra från en sida med en borr rätt igenom givet att pelarborrmasinen är tillräckligt bra så att skruvstycket och bordet är riktigt ortogonalt (vinklerät) mot spindelen.
Om det räcker med +/- 0.1 mm tolerans kan du använda ett skjutmått och ritsa avstånden från kanten till hålet. Lägg sedan ämnet på borrbordet, använd en bra vinkelhake och medelst skjutmåttet mäter du in centrum på röret och ritsar i varsin ände på röret. Använd sedan en stållinjal eller vinkelhaken och ritsa där hålet skall sitta. Du har nu ett kors där hålet skall vara som du skall körna. När detta är klart spänner du upp arbetsstycket i skruvstycket och indikerar med vinkelhaken mot en av gavlarna där du ritsat centrumlinjen som skall vara vinkelrät mot borrbordet.
Om du inte kan borra rakt igenom med en borr på grund av att diametern är för stor så bör du använda ett rundmatningsbord och således blir det mera komplicerat för dig eftersom du saknar ett sådant. Om du kan tulla något på toleransen så kan det även fungera att rotera röret i skruvstycket och med hjälp av vinkelhaken indikera centrumlinjen på samma sätt som när du borrade det första hålet.
Om det räcker med +/- 0.1 mm tolerans kan du använda ett skjutmått och ritsa avstånden från kanten till hålet. Lägg sedan ämnet på borrbordet, använd en bra vinkelhake och medelst skjutmåttet mäter du in centrum på röret och ritsar i varsin ände på röret. Använd sedan en stållinjal eller vinkelhaken och ritsa där hålet skall sitta. Du har nu ett kors där hålet skall vara som du skall körna. När detta är klart spänner du upp arbetsstycket i skruvstycket och indikerar med vinkelhaken mot en av gavlarna där du ritsat centrumlinjen som skall vara vinkelrät mot borrbordet.
Om du inte kan borra rakt igenom med en borr på grund av att diametern är för stor så bör du använda ett rundmatningsbord och således blir det mera komplicerat för dig eftersom du saknar ett sådant. Om du kan tulla något på toleransen så kan det även fungera att rotera röret i skruvstycket och med hjälp av vinkelhaken indikera centrumlinjen på samma sätt som när du borrade det första hålet.
Det beror väl ändå lite på längden på röret?X-IL skrev:Ja det går väl att svarva på den ledden också, med en individuell fyrbackschuck.
Är det ett rör på 1 m som ska ha hålet 5 cm från ena änden så blir det lite svårt tror jag... :)
Ja det beror väl lite på storleken på svarven 

Lurades lite av Super7:s bild, fick för mig att det var den som TS ritat. Men visst krävs det en herrejössesvarv för vissa rörlängderNerre skrev:Det beror väl ändå lite på längden på röret?X-IL skrev:Ja det går väl att svarva på den ledden också, med en individuell fyrbackschuck.
Är det ett rör på 1 m som ska ha hålet 5 cm från ena änden så blir det lite svårt tror jag...

Nerre skrev:svanted, svarva ur? Det är inte centrumhålet i röret, han vill borra ett hål tvärs igenom röret, vinkelrätt mot det alltså.
oops...

Har du koordinatbord till pelarborren?
I så fall är det enkelt fixat med en centrumsökare eller klocka som H.O föreslog.
Annars kan du sätta borren i svarvchucken och spänna fast röret på toppsliden och köra med centrumsökare eller klocka.
I så fall är det enkelt fixat med en centrumsökare eller klocka som H.O föreslog.
Annars kan du sätta borren i svarvchucken och spänna fast röret på toppsliden och köra med centrumsökare eller klocka.
Nja, jag håller inte med om H.O's metod är så bra.
Det förutsätter att man lyckas få klockan exakt koncentriskt med spindeln. Det tror jag kan bli svårt.
Det finns en metod som fungerar bra, +-0.1mm.
Man tar en borrande pinnfräs och tangerar ytterst lite axiellt.
Man får då ett avtryck på den runda ytan som liknar ett timglas.
Det blir även en prick där fräsens centrum har legat.
Sitter pricken inte i centrum på avtrycket får man mäta korrigera detta.
Verktyget tecno visade verkar prisvärt.
Det förutsätter att man lyckas få klockan exakt koncentriskt med spindeln. Det tror jag kan bli svårt.
Det finns en metod som fungerar bra, +-0.1mm.
Man tar en borrande pinnfräs och tangerar ytterst lite axiellt.
Man får då ett avtryck på den runda ytan som liknar ett timglas.
Det blir även en prick där fräsens centrum har legat.
Sitter pricken inte i centrum på avtrycket får man mäta korrigera detta.
Verktyget tecno visade verkar prisvärt.