Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av EBD »

Det är storleken som skiljer, 3528 är 3,5x2,8 mm och 5050 är 5x5 mm. De större dioderna är kraftigare.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Hittar dock inga "lister" med 5050 kapsel och 120 leds per meter (600/5m) utan bara i 3528. Räcker det med 7,5 cm (9 leds) per segment för att få det synbart i dagsljus om man väljer röda? Nån som har erfarenhet av såna kinalister som inte är vita? Eller kan man räkna med att de färgade trycker ut nästan lika mycket ljus som de vita? :) Finns ju inga vettiga data att gå på, men det är väl lite så det är med kinaprylar :wink:
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av EBD »

Jag har använt röda och gröna LED-lister från HobbyKing, med 60 dioder per meter, och de lyser kraftigt. Det är svårt att ge ett mått på hur mycket ljus det är dock.
Om du kollar igenom annonserna på ebay så finns det några som anger lumen/meter, och det är ungefär samma siffror på de vita (540-600 lm) som de röda (500-580 lm).
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Okaj, jo började hitta några som angav lumen/meter verkar vara lika mycket för alla ca 500-600. Om du skulle gissa, tror dem man ser dem i dagsljus som ett segment i en 7 segments display om man har 9 st dioder (3528) på 7,5 cm (600st/5m strip)?
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av EBD »

För under 200 kronor så tror jag inte du får något som lyser bättre, jag skulle köpa en rulle och testa helt enkelt. Du skulle ju kunna köra två lister bredvid varandra i varje segment för att få det ljusstarkare, men då kanske det inte räcker med en rulle.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av sneaky »

Vad menas med dagsljus i sammanhanget? Inomhus med sol instrålande här o där eller utomhus med solen gassandes rakt på klockan? Om det är det första så tror jag inte att det blir några problem. Om det är det senare så kan det nog dock bli lite värre.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Dagsljus inomhus är ett absolut krav, utomhus nej egentligen inte men är ett önskemål att den ska klara det, i alla fall så att häfvaren som står/sitter rakt framför skylten (inom 2 meter) ska kunna läsa. Annars kommer den i de allra flesta fall användas inomhus och då för det mesta kvällstid (mörkare förhållanden). Däremot är det bra med tydlig display (större publik kan se).
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av blueint »

I bildskärmar av LCD typ (TFT / DSTN) så finns det en diffuser som sprider ut ljuset. En sådan skulle kunna skäras i remsor för att sprida ĺjuset från enskilda lysdioder.

Ett annat alternativ är en mängd CCFL lysrör. Eller t.om helt vanliga lysrör om man står ut med starttiden ;)

(Steg)motorer och målade halvcirkelsrör är en annan om ljudet är överkomligt. Funktionen är då att motorn vrider röret så att man ser insidan, eller inte. Belägger man insidan med självflouroscerande (fosfor) material så har man en ganska kul funktion på natten ;)
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Alla mekaniska lösningar är nog inte längre aktuella sen det framkom här i tråden att man kan köpa 5 m ledstrips för runt 200 kr på ebay (klar för att drivas på 12 v). Sen kan det nog vara svårt att få dem att hänga med i tiondels/hundradels/tusendels siffrorna som helst ska visas i realtid. Även om en smattrande flipdot display eller mekanisk 7 seg eller nåt annat liknade hade varit sjukt coolt. :)

Den frågan som kvarstår är nog hur man ska öka synbarheten utomhus eller i omgivningar med mycket ljus? Som mippen tipsade om förut har en kille på Sparkfun byggt gigantiska 7 seg displayer med frigolit där mönstret var utskuret och sen en polystyrenskiva (sån plast som ser ut som wellpapp fast tunnare) för att göra ljuset diffust över hela segmentet i 7 segments displayen. Andra tips?

I den display man ser i filmen i första inlägget (som används av en annan sektionsförening på chalmers) så har dem bara monterat 6 st dioder (per segment) bakom en klar plastskiva, så man ser varje enskild diod. Den displayen ser man även om den används utomhus, tyvärr är det nog svårt att få tag på några data om dem dioderna då den tydligen är ruskigt gammal (läs: han som byggde den har slutat för länge sen) om jag har fattat det korrekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mullemeck »

Tid ner på millisekunden känns lite overkill då det ju tar ett tiotal millisekunder för impulsen i bordet att röra sig från flaskan till sensorn.

På ett liknande system som jag utvecklat till LTH används de dyra stora 7-segmentarna, de syns tyvärr dåligt i solljus men i vanligt dagsljus är det inga problem.

Tror själv att enskilda lysdioder bakom en kontrastfilm är det som syns mest.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gunne »

Jag byggde en liknande maskin för kanske fem år sen. Då körde jag enskilda lysdioder bakom en "plexi"-ruta med solskyddsfilm på. Det funkade bra i dagsljus men jag testade aldrig i direkt solljus.
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

Kunde inte låta bli att sätta ihop en digit här ikväll...

http://www.youtube.com/watch?v=Xl7mWKjX ... tube_gdata

Fungerar ju fint tycker jag... Har dock lite dåligt med dagsljus så vet ej hur läsbarheten är....
Ruggigt smidigt med LED strips ialla fall...
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Vilka dioder och hur tätt sitter dem på din list?
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

Är från rullen jag länkade tidigare till,
http://www.ebay.com/itm/200584803424?ss ... 1439.l2649

cirka 16mm mellan dioderna.
6 dioder/segment.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Gött, ska se om man tar liknande med dubbelt så många röda dioder så borde det bli hyfsat med ljus. :D
Skriv svar