Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Har börjat spåna på att bygga en häfvklocka åt sektionens pr-förening. För den som inte vet är Ölhäfv en sport som helt enkelt går ut på att dricka öl så fort som möjligt (lättöl) enligt en hel del regler och som utövas bl.a. på Chalmers där jag studerar.

Idén är i alla fall att ha mikrofoner under borden (tiden börjar alltid med en dunk i ett bord med en sejdel och stannar alltid när häfvaren dunkar ner flaskan/sejdeln i bordet) och en op samt motstånd så man får en fin signal när själva "dunket" kommer. Sen en pic som helt enkelt mäter tiden. Inga problem så långt.

Sen vill vi helst ha tiden visad i realtid för publiken och häfvaren samt visa sluttiden efter avslutat häfv (typ 5 st 7 segments LED displayer som är runt 20 cm höga) tiden ska visas ända ner till tusendeler (tider över en minut behövs inte). Realtiden är inte jättekritisk på tusendelarna (hinner man ju aldrig se) däremot måste korrekt tid visas efter avslutat häfv.

Hur gör man billiga (köpa färdiga 7 segments displayer för ca 300 kr st är inte ett alternativ) 7 segments displayer, hur starka dioder krävs för att det ska vara synligt i dagsljus? Glas/plexiglas/annat framför dioderna för att öka synbarheten?

Något i den här stilen tänker jag mig (displayen syns from 1:37 i klippet):
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av blueint »

Kanske "LED-lister" kan vara en lösning?
Annars köp ett parti lysdioder billigt (kina). Normalstarka (20 mA) duger oftast inomhus på kvällen. Köp starkare annars. Och se till att du gillar att löda ;)

Lysdioderna kan sedan styras med Transistor, IBGT, MOSFET etc.. från någon logiknivå. Räcker inte utgångarna på mikrokontrollern, så använd skift-och-latch kretsar.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Styrningen av dioderna är inget problem, problemet är att billigt få den synlig i dagsljus, hur ljusstarkt krävs det? Vilken spridningsvinkel behövs för att displayen ska vara synlig? Var finns det billiga dioder? Ska man ha nåt "displayglas" framför för att få upp spridningsvinkel och öka kontrast?
Arbetskraft för lödning är absolut inga problem. :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av Icecap »

Jag gjorde en klocka till en kompis som körde road-race. Den stod vid sidan av banan och man hade en lång sladd och tryckte på knappen när han kom förbi, då hade han sladdens längd att se tiden.

Jag använde röda 500mcd LED, tror att det var 10 st/segment och de hade en spridningsvinkel på runt 25-30°. För att höja kontrasten hade jag lagt röd cellofan på insidan av plastfronten.

Jag fick ändra lite då detta lyste för starkt! Jag byggde då på en PWM-reglering av ljusstyrkan och det fungerade bra.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av PeterH »

Bästa synlighet i dagsljus får du med mekaniska displayer typ dom som sitter i bussar... Var någon som sålde en sån här på forumet för ett tag sedan. Lägg ut en köpesannons så kanske du får napp...
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Idén med mekaniska displayer är jävligt cool men svårt att få dem hänga med i ens tiondelarna? Det coola ljudet får man visserligen på köpet men det känns nästan lättast att köra med ett antal dioder. Dessutom så tål dem väl lite mer stötar och slag (inbyggda i en låda), den får ju gärna vara helt bombsäker om den ska överleva på chalmers... :D

Om 400 mcd är lite mycket så kanske 6st av dessa per segment räcker: Elfa 75-043-71, 8mm röda 350-400 mcd 60 grader spridningsvinkel https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20292

Eller 6 st av dessa per segment starkare men mindre spridningsvinkel (ljusstyrkan är ju lätt att reglera ner): Elfa 75-043-69, 8mm röda 1000-1500 mcd 40 grader spridningsvinkel
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... l-793src-c

Vad tror ni? Känns ju bättre att kunna reglera ner ifall det blir för starkt istället för att behöva trolla fram mer ljus. :) Fast å andra sidan är dagsljus inte jättekritiskt då den huvudsakligen kommer användas inomhus och då vid ganska mörka förhållanden.
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

En alternativ mekanisk lösning kanske kunde vara ett antal stegmotorer.
Fäst lämpligt rör som har ritade siffror och rotera på.
Borde vara lätt att skala till valfri storlek samtidigt som läsbarheten är hög.
Lite som enarmad bandit.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Idén med "trummor" som roterar har också varit uppe men skrotades pga av att hela displayen blir jättestor (tjocka trummor). En lösning som skulle vara möjlig men med ganska mycket pill vore att ha en trumma för varje enskilt segment i en 7 segments display och diverse kugghjul och axlar samt en stegmotor för varje enskild siffra. Så den idén skrotades också, framför allt pga av allt krångel. :|

Så det blir nog dioder som får bygga upp 7 seg displayer. Jag hittade "kina" leds på ebay för 5 dollar per 100 st! 8mm, Framspänningsfall på 1,8-2,0 volt och 2000-3000 mcd. Fanns inga fler uppgifter på ebay, men det är väl bara mäta hur mycket ström dem kräver när man matar dem med 2 volt? eller är jag ute och cyklar? 2 volt är ju väldigt smidigt om man seriekopplar 6 leds per segment (12 volt) så kan man köra hela skiten på ett bilbatteri och regulator också om man inte har tillgång till elnätet. Tror ni 6 st "kina" (man får väl ta värdera med en nypa salt :D ) leds med givna spec räcker per segment?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av Icecap »

Man matar inte LED med spänning! Man drar en viss ström genom dom och det ger upphov till en viss spänning (Vf), inget annat!

Och en blyackumulator är INTE på 12V, den är på allt mellan 14,8V och 11V, helt beroende på laddningsgrad, uppbyggnad och kvalitet.
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

Kanske köpa LED stripp på rulle och klippa i lagom längder för varje segment?
En diffus skiva framför det hela borde ge en stor, tunn och snygg lösning.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av sodjan »

Fördelen med "strip" metoden är att man får det monterat
och klart för t.ex 12V matning. Inkl strömbegränsning och allt.
behövs bara t.ex några ULN drivers eller liknande.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Monteringsarbete är nästan ett ickeproblem då vi är en hel del studenter som precis som vanligt har tid men inte pengar (i föreningen). Sen har vi inte hittat några lämpliga led-strips heller, alla har så långt avstånd mellan dioderna.

Om jag matar en led genom en potentiometer och vrider upp strömmen tills jag mäter upp angivet framspänningfall kan jag väl bara mäta den ström dioden skall ha? Enligt ohms lag? Eller varierar resistansen i lysdioden med inmatad spänning? Eftersom framströmmen inte är angiven på de specifika dioderna jag hittade och då undrade jag om man kan ta reda på framströmmen så enkelt? Eller ska man bar chansa på 20 eller 30 mA, gör ju inget om man eldar 3-4 st så länge man har kommit fram till rätt ström när man bygger ihop skiten. :)

Ett bilbatteri OCH en regulator (12 volt) och strömbegränsning krävs självklart för att driva dioderna men om jag ska seriekoppla 6 st och deras sammanlagda framspänningsfall ligger över tillgänglig strömkällas maximala spänning får man väl problem, så om jag kan klara varje segment på 12 volt är det ju en fördel... (bilbatteri och 12 regulator)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av sodjan »

> Om jag matar en led genom en potentiometer och vrider upp strömmen tills jag mäter
> upp angivet framspänningfall kan jag väl bara mäta den ström dioden skall ha?

Nej nej nej.

Spänningen är ett *typiskt* spänningsfall vid märkströmmen.
Det kan variera mellan olika exemplar av samma LED.
Man gör helt enkelt inte så.

För alla normala LED's så kör man med 20 mA. Det finns LEDs
som är byggda för lägre ström men de är inte "normala".

Du ska seriekoppla med marginal. T.ex om Vf är angivet till 2V
och du har 12 V tillgängligt så ska du aldrig koppla fler än 4-5
i serie för att ha "headroom" för process och spännings variationer.
mippen
Inlägg: 741
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

Hade nog kikat en vända till på LED strip.
Tycker avståndet på de jag har är helt ok för att ge ett bra sken.
Speciellt om man lägger en sådan strip i en "låda" för varje segment (så man undviker falsk ljusspridning) och en frostat plexi skiva.

Visserligen skulle man säkert kunna göra precis samma sak med lösa LED's... En låda och lagom många LED's och en diffus skiva framför.
Blir säkert bra även med LED i en rad som får forma en linje. Borra massa hål i en plexi skiva och tryck in LED's på rad.

12v regulator på bilbatteri är sisodär om man inte har en bra regulator.
Ofta vill regulatorn ha lite mer spänning än vad den skall ge ut.
Sök lite på strömstyrning så behöver man inte oroa sig lika mycket över variation på spänningen.
En 20mA konstantströms krets klarar bättre variation på en blyack med bibehållen ljusstyrka på dioderna.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Okej så det är bara att köra med 20 mA på kina dioderna? Får nog titta lite mer på ledstrips men när 100 dioder kostar 5 dollar är det lite lurigt att få tag på led-strips som ger en lägre kostnad eller? Ett antal leds (5-6 st) och ett motstånd per segment. Det ända jobbiga i att montera så många dioder blir lödningen, finns cnc-fräs att fixa monteringsplatta (borra 211 hål på bestämda platser) med så det är bara lite pill i datorn och montera fast lämplig skiva i maskinen. :)
Skriv svar