Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Har börjat spåna på att bygga en häfvklocka åt sektionens pr-förening. För den som inte vet är Ölhäfv en sport som helt enkelt går ut på att dricka öl så fort som möjligt (lättöl) enligt en hel del regler och som utövas bl.a. på Chalmers där jag studerar.

Idén är i alla fall att ha mikrofoner under borden (tiden börjar alltid med en dunk i ett bord med en sejdel och stannar alltid när häfvaren dunkar ner flaskan/sejdeln i bordet) och en op samt motstånd så man får en fin signal när själva "dunket" kommer. Sen en pic som helt enkelt mäter tiden. Inga problem så långt.

Sen vill vi helst ha tiden visad i realtid för publiken och häfvaren samt visa sluttiden efter avslutat häfv (typ 5 st 7 segments LED displayer som är runt 20 cm höga) tiden ska visas ända ner till tusendeler (tider över en minut behövs inte). Realtiden är inte jättekritisk på tusendelarna (hinner man ju aldrig se) däremot måste korrekt tid visas efter avslutat häfv.

Hur gör man billiga (köpa färdiga 7 segments displayer för ca 300 kr st är inte ett alternativ) 7 segments displayer, hur starka dioder krävs för att det ska vara synligt i dagsljus? Glas/plexiglas/annat framför dioderna för att öka synbarheten?

Något i den här stilen tänker jag mig (displayen syns from 1:37 i klippet):
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av blueint »

Kanske "LED-lister" kan vara en lösning?
Annars köp ett parti lysdioder billigt (kina). Normalstarka (20 mA) duger oftast inomhus på kvällen. Köp starkare annars. Och se till att du gillar att löda ;)