Lämplig kabel, lämpligt upplägg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Lämplig kabel, lämpligt upplägg?

Inlägg av Glenn »

Lödningen är ju simpel, att splitta och skala flatkabeln är mindre kul :)

På ett tidigare jobb hade vi dock en grymt bra skaltång för flatkabel, tyvärr var dom snordyra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

niklas_j skrev:danielr112: suveränt, då blir det i värsta fall så då. Om det blir en sådan dundersuccé att alla vill ha min klocka får jag göra en vettigare lösning... :o

PeterH: Och istället för 51,20 per kabel? :)
Med dem, kan man också klämma med polygrip, eller blir det kass då?

(Har inte ens ett skruvstäd, även om jag funderat på att köpa.)
Tja, vad sägs om 20 stycken för 100:- med frakt? Det är ju inte optimalt, men visst går det att klämma ihop med en tång eller polygrip. Tänk bara på att lägga något mellan stiftraden på undersidan som sticker ut mer än stiften (dom blir böjda annars :lol: )
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur är det egentligen tänkt att man ska klämma de där kretskort-flatkabel-anslutningarna som PeterH visar? Ett speciellt verktyg med urtag för stiften som löds in på kretskortet, och klämning före kretskortsmontage, eller nån slags fixtur där man klämmer med dem monterade på kortet?

niklas_j: Istället för polygrip så skulle jag rekomendera ett möbelben, och om möbelbenet är mindre än kontakten så lägg någon slags platta emellan. Om du är rädd om golvet eller om golvet är mjukt så lägg något på golvet också. Alltså, försök skaffa två metallplattor som är ett par millimeter tjocka (så att de inte sviktar) och som är större än de största kontakter du tänkt klämma.

Jag kan erkänna att jag klämt t.ex. IDE/PATA-kontakter (även "UDMA66+"-kontakterna med 88 pinnar) med bordsben. Man tar vad man har. :wink: 8)
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Glenn: Det var det jag misstänkte. Jag köper en liten laddning, så ser vi.
PeterH: Tack, jag testar att bara löda först så får vi se. Kanske återkommer.
MiaM: Hehe, det kanske inte är så dum ide.

Två andra frågor nu när vi pratar om hur lätt lödningen är. :evil:

Jag har köpt ett:
[url]ttp://www.kjell.com/content/templates/shop_ma ... ,286500000[/url]

Rätt eller fel (jag borde tagit ett med "Cu-3-banor", men... ja), nu har jag börjat försöka löda på lite grejer.
Det första jag insåg var att det blev vansinniga mängder "vidareanslutningar" med kablar, och kom på att jag skulle kunna göra några egna banor, tvärs över hela brädan (ex vcc och gnd).

Började precis testlöda, men förutom att det tog en bra stund, så rann det hela tiden åt ena hållet, så min bana blev aldrig längre än tre "öar" lång. Jag misstänker att det var för att jag hade den ganska snett, påverkar gravitationen så mycket?

Jag lödde också fast en kabel, men i och med att den är upp och ner tyckte jag att det var jävligt besvärligt att få den att sitta hela vägen in så att säga. Finns det något vettigt trick där jag inte tänker på?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du behöver långa banor så är det nog enklare att lägga på en lös tråd längs hela banan?
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Aaaaah....
Hur jävla pantad kan man vara egentligen, sitta och vela med tenn över hela grejen?

Tack!

Ytterligare snabb fråga, har den här sen några år tillbaks: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19644
Jag tycker den är hemskt seg, och själva spetsen svalnar direkt. Däremot är den varm en bit bakom själva spetsen.

Är det så det är med lödkolvar eller är min bara riktigt dålig?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag föredrar kört med hela banor över kortets hela längd.
Eller kort med plats för DIP kretsar med 3-4 anslutningar/plats.
De där med enbart fristående öar kring varje hål har jag
aldrig förstått mig på...

T.ex : 48-329-76 eller 48-329-79.
Bild
Bild
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Yes, jag har insett det.

Men hur gör man där man inte vill ha anslutning; river man upp kopparbanorna på något sätt?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det finns ett speciellt verktyg för att kapa en bana.
Men det fungerar nästan lika bra med ett vanligt borr
som man snurrar mellan fingrarna. I alla fall för små
volymer.

Det finnas massor av info "out there", t.ex :
http://www.kpsec.freeuk.com/stripbd.htm
http://www.esr.co.uk/electronics/pcb-stripboard.htm (längst ner!)
http://www.societyofrobots.com/member_tutorials/node/90 (bra bilder på just kapandet!)
Skriv svar