Lämplig kabel, lämpligt upplägg?
Lämplig kabel, lämpligt upplägg?
Har en annan tråd om min klocka. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=51999)
Förmodligen rätt lamt enligt er, men någonstans ska man börja. Klockan är fungerande, även om jag fick göra avkall på några detaljer. Kanske lägger upp något här sen om någon är intresserad.
Hur som helst består den av 8 st 74HC595, dvs 8 x 8 output, som ska driva totalt 60 LEDer - max 6 st åt gången (då får jag 4 över, ev. att jag använder dem till ngt också sen). De här 60 ska vara utspridda jämnt över en cirkel, med en radie på ca 10-20 cm.
Då har jag två olika möjligheter.
1. Antingen har jag en central låda där jag har alla 8. Då ska det ut från lådan gå totalt 60 output + jord.
2. Eller så sprider jag ut kretsarna som moduler längs med klockan (dvs sågar upp kortet). Då behöver jag 5 kablar mellan varje "modul" (seriell data, jord, +5, och två klock-kablar).
Vad rekommenderar ni?
Alternativ 1 blir ju lite renare, även om det blir bra många kablar ut. Vad tar man då för kabel - flatkabel? Hur gör man med en sån, kan man skala den och löda eller måste man arbeta med såna där "crimp-anslutningar"?
Förmodligen rätt lamt enligt er, men någonstans ska man börja. Klockan är fungerande, även om jag fick göra avkall på några detaljer. Kanske lägger upp något här sen om någon är intresserad.
Hur som helst består den av 8 st 74HC595, dvs 8 x 8 output, som ska driva totalt 60 LEDer - max 6 st åt gången (då får jag 4 över, ev. att jag använder dem till ngt också sen). De här 60 ska vara utspridda jämnt över en cirkel, med en radie på ca 10-20 cm.
Då har jag två olika möjligheter.
1. Antingen har jag en central låda där jag har alla 8. Då ska det ut från lådan gå totalt 60 output + jord.
2. Eller så sprider jag ut kretsarna som moduler längs med klockan (dvs sågar upp kortet). Då behöver jag 5 kablar mellan varje "modul" (seriell data, jord, +5, och två klock-kablar).
Vad rekommenderar ni?
Alternativ 1 blir ju lite renare, även om det blir bra många kablar ut. Vad tar man då för kabel - flatkabel? Hur gör man med en sån, kan man skala den och löda eller måste man arbeta med såna där "crimp-anslutningar"?
- prototypen
Re: Lämplig kabel, lämpligt upplägg?
Utan att blinka, 595 så nära lysdioderna det går.
Flatkabel löder man inte, om man inte sitter på en öde strand och enda sättet att ta sig till civilisationen är att ansluta kabeln.
Flatkabel slitskontakteras (inte crimp).
Alltför långa kedjor med 595 kan drabbas av skew, att klocksignalen kommer någon ps på fel sida av datasignalens omslag. På varje kort med 595 så buffra klocksignalen och sätt en liten kondensator (kanske 47 pF) så klocksignalen blir lite fördröjd.
Hur jag vet det, ja med ett skiftregister med en 2500 bitar och 700W lysdioder så spårade det ur efter ca 25 kretsar.
Protte
Flatkabel löder man inte, om man inte sitter på en öde strand och enda sättet att ta sig till civilisationen är att ansluta kabeln.
Flatkabel slitskontakteras (inte crimp).
Alltför långa kedjor med 595 kan drabbas av skew, att klocksignalen kommer någon ps på fel sida av datasignalens omslag. På varje kort med 595 så buffra klocksignalen och sätt en liten kondensator (kanske 47 pF) så klocksignalen blir lite fördröjd.
Hur jag vet det, ja med ett skiftregister med en 2500 bitar och 700W lysdioder så spårade det ur efter ca 25 kretsar.
Protte
> Flatkabel löder man inte...
Nja, inte generellt kanske.
Man för ett one-off hobbyprojekt så ser jag inget problem med
att löda ihop det hela. Om buffrarna ska sitta centralt eller ute vid
sin grupp om 8 lysdioder är en praktiskt fråga. Gör det som är enklast.
Nja, inte generellt kanske.
Man för ett one-off hobbyprojekt så ser jag inget problem med
att löda ihop det hela. Om buffrarna ska sitta centralt eller ute vid
sin grupp om 8 lysdioder är en praktiskt fråga. Gör det som är enklast.
Jag har klämkontakter till flatkabel för montering på kretskort som jag kan skicka dig, kommer inte ihåg hur många poler men minst 18...
Vill man använda kontakter (det bygger lite mer på höjden så hela
klockan kommer att sticka ut från väggen lite mer), så kanske 10-pol
eller liknande räcker. Eller de 6-pol som används för t.ex anslutning
av programmerare till AVR/PIC...
klockan kommer att sticka ut från väggen lite mer), så kanske 10-pol
eller liknande räcker. Eller de 6-pol som används för t.ex anslutning
av programmerare till AVR/PIC...
Ok, tackar! Lite olika bud.
protte (samma som på byggahus?): Men 8 st borde väl klara sig då, ang timingen?
Slitskontaktering, jag förstod mig inte riktigt på det, man tar en "delkabel" i taget?
Klämkontakter var nog det jag menade med "crimp". Det är inte samma som slitskontaktering?
Såg en film på youtube, när en lirare bara klämde ihop en kontakt runt kabeln. Men sen ska man sätta den i en hona, som man i sin tur löder på, på kortet?
Eller är det bara en sån där "stiftlist" man använder isf?
Det jag behöver införskaffa i så fall är (om mina aningar är rätt) ett par meter flatkabel, klämkontakter x2 för varje anslutning, stiftlist x2 för varje anslutning.
Kör jag på mitt alternativ 2 blir det då 7 stycken såna här, och då räcker det med 5 poler på varje. Det veliga med det alternativet är att jag får sitta och såga i kortet.
Men är flatkabel det bästa alternativet från början? Är det kanske lämpligare med någon "signalkabel"?
protte (samma som på byggahus?): Men 8 st borde väl klara sig då, ang timingen?
Slitskontaktering, jag förstod mig inte riktigt på det, man tar en "delkabel" i taget?
Klämkontakter var nog det jag menade med "crimp". Det är inte samma som slitskontaktering?
Såg en film på youtube, när en lirare bara klämde ihop en kontakt runt kabeln. Men sen ska man sätta den i en hona, som man i sin tur löder på, på kortet?
Eller är det bara en sån där "stiftlist" man använder isf?
Det jag behöver införskaffa i så fall är (om mina aningar är rätt) ett par meter flatkabel, klämkontakter x2 för varje anslutning, stiftlist x2 för varje anslutning.
Kör jag på mitt alternativ 2 blir det då 7 stycken såna här, och då räcker det med 5 poler på varje. Det veliga med det alternativet är att jag får sitta och såga i kortet.
Men är flatkabel det bästa alternativet från början? Är det kanske lämpligare med någon "signalkabel"?
De där flatkabelkontakterna som man klämmer runt kabeln har slitsar som gör
själva "kontakten" med kablen. Flatkabel fungerar säkert utmärkt. Du behöver
ju inte köra några högre hastigheter. Eller hur var det, skulle du switcha lysdioderna
för att få en dimning också ? Då kan kraven kasnke gå upp lite. Man å andra sidan,
hur långa avstånd blir det från centrum ut till varje kort ? 1-2 dm ?
En annan sak, för att det inte ska bygga så mycket på höjden så finns det
nog 90 grad vinklade don till korten så att kabeln kan tryckas in från sidan.
Själva klämningen av kontaktera fungerar bra (när det är så pass få poler)
med ett litet hobbyskruvstäd eller en polygrip.
själva "kontakten" med kablen. Flatkabel fungerar säkert utmärkt. Du behöver
ju inte köra några högre hastigheter. Eller hur var det, skulle du switcha lysdioderna
för att få en dimning också ? Då kan kraven kasnke gå upp lite. Man å andra sidan,
hur långa avstånd blir det från centrum ut till varje kort ? 1-2 dm ?
En annan sak, för att det inte ska bygga så mycket på höjden så finns det
nog 90 grad vinklade don till korten så att kabeln kan tryckas in från sidan.
Själva klämningen av kontaktera fungerar bra (när det är så pass få poler)
med ett litet hobbyskruvstäd eller en polygrip.
Yes, kör full dimning, men det händer ganska mycket grejer varje iteration, så jag tror inte vi har en jättefrekvens. Fick till en hyfsat duglig lösning till slut, förresten maxade minnet på den stackars lilla kretsen (och det är inte fullt så sjukt som det låter... kan visa en skiss när/om jag gör klart åbäket)
Jag har redan lött på en sån här: http://www.kjell.com/?item=37348&path=2 ... ,280500000
Men har dels lött dåligt, dels bygger den ju på 2 cm, så jag har redan planerat att byta ut den mot en vinkelrät istället.
Är det motsvarande en sån som ska sitta som kontakt till flatkabeln?
Gör jag en cirkel av moduler blir det ju totalt uppemot 60cm till den som är längst bort.
Låt säga att det blir för långa avstånd, vad skulle jag behöva byta till för kabel då?
Jag har redan lött på en sån här: http://www.kjell.com/?item=37348&path=2 ... ,280500000
Men har dels lött dåligt, dels bygger den ju på 2 cm, så jag har redan planerat att byta ut den mot en vinkelrät istället.
Är det motsvarande en sån som ska sitta som kontakt till flatkabeln?
Gör jag en cirkel av moduler blir det ju totalt uppemot 60cm till den som är längst bort.
Låt säga att det blir för långa avstånd, vad skulle jag behöva byta till för kabel då?
Visst ja, de sitter ju i serie...
Jag tror inte kabeln i sig är det intressanta, utan
hur den termineras i varje ände.
Den där kontakten är enkelradig. Om du har vanlig standard
flatkabel så behövs det tvåradiga don för att det ska gå
"jämt upp" med kabeln så att säga.
T.ex 43-121-70. Notera att bilden inte alls stämmer...
Och sedan på korten 43-653-83 (också "fel" bild...).
D.v.s något liknande (i princip samma som ELFA artiklarna ovan) :

Och (förrutom själva flatkabeln...) :

http://www.hobbytronics.co.uk/idc-ribbon-cable-6-6

Jag tror inte kabeln i sig är det intressanta, utan
hur den termineras i varje ände.
Den där kontakten är enkelradig. Om du har vanlig standard
flatkabel så behövs det tvåradiga don för att det ska gå
"jämt upp" med kabeln så att säga.
T.ex 43-121-70. Notera att bilden inte alls stämmer...
Och sedan på korten 43-653-83 (också "fel" bild...).
D.v.s något liknande (i princip samma som ELFA artiklarna ovan) :

Och (förrutom själva flatkabeln...) :

http://www.hobbytronics.co.uk/idc-ribbon-cable-6-6
Aha, tackar!
Då behöver jag, 7*2 = 14 av varje här då, för min minsta lösning.
dvs 2*(13.80 + 11.80) = 51,20 per kabelstump = 350 spänn totalt!!
Känns som lite mycket bara för kablarna. Kanske ska ge mig på iden om att löda kablarna direkt på kortet istället då...
Funkar det att skala flatkablar i så fall, eller är andra kablar lämpligare (eller är det t o m en dödfödd lösning?)
Då behöver jag, 7*2 = 14 av varje här då, för min minsta lösning.
dvs 2*(13.80 + 11.80) = 51,20 per kabelstump = 350 spänn totalt!!
Känns som lite mycket bara för kablarna. Kanske ska ge mig på iden om att löda kablarna direkt på kortet istället då...
Funkar det att skala flatkablar i så fall, eller är andra kablar lämpligare (eller är det t o m en dödfödd lösning?)
-
Jag har lött flatkablar i ett par projekt. Inga större probnlem. T ex till displayer så har jag snyltat en ide flatkabel. Kapat den och rivit bredden jag behöver. Har sedan använt varannan lina på kablen för då passar bredden helt ok. Tar en liten stund men ser helt ok ut.
Jag har som sagt annars denna lösning som inte kostar 51,20 per kabel
Lite fler poler men betydligt lägre bygghöjd... Man kan kombinera också där man har den fasta typen på ena kortet och löstagbar på andra (blir lite som hona-hane).

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112: suveränt, då blir det i värsta fall så då. Om det blir en sådan dundersuccé att alla vill ha min klocka får jag göra en vettigare lösning...
PeterH: Och istället för 51,20 per kabel?
Med dem, kan man också klämma med polygrip, eller blir det kass då?
(Har inte ens ett skruvstäd, även om jag funderat på att köpa.)

PeterH: Och istället för 51,20 per kabel?

Med dem, kan man också klämma med polygrip, eller blir det kass då?
(Har inte ens ett skruvstäd, även om jag funderat på att köpa.)
Det går att hitta kontakter billigare än på ELFA.
Jag tänker inte leta men jag har köpt samma typ av
kontakter via eBay med framgång.
Men, om det vore jag, så skulle jag bara skala kablarna
och löda in dom på korten. Är inte detta baksidan på något
som ska hänga på väggen ? Och inte ska stick ut i onödan ?
Jag tänker inte leta men jag har köpt samma typ av
kontakter via eBay med framgång.
Men, om det vore jag, så skulle jag bara skala kablarna
och löda in dom på korten. Är inte detta baksidan på något
som ska hänga på väggen ? Och inte ska stick ut i onödan ?
Jo, så är det, förstås. Kanske är enklast, jag kan ju börja så, och lackar jag ur totalt får jag väl lösa det på annat vis.