MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Inlägg av AndreasL »

Mja, visst händer det lite men ändå inte så märkvärdigt.
Det som begränsat mig främst resultatmässigt är faktiskt bristen på rätt verktyg till stor del.
Nu har det funkat hyffsat ändå för jag har haft eller kunnat skaffa fram hyffsat rätt grejer på kort varsel och till rätt kurs.

Tillsammans med lite för oorganiserat stök i verkstan och utan "perfekt" arrangermang av bämkar, luft/eluttag etc etc så blir allt mkt knöligare, sämre resultat men framför allt så mkt tråkigare. Så därför ska jag iaf prioritera "runtomkringet" så mkt det går även om jag såklart inte slutar titta på maskinen bara för det. En hel del saker som kan behövas i en verkstad kan man ju faktiskt göra själv om det vill sig väl. Perfekt ur inlärningssynpunkt. Vi får se hur snabbt jag kan komma framåt i denna fråga.
Inte helt oväntat blir det en och annan utgift i stunder likt denna så man får försöka vara smart, ha is i magen och köpa rätt saker i rätt tid. dels för att inte binda upp pengar som kunde använts bättre för stunden och dels för att slippa köpa/göra om för första lösningen inte höll måttet. En balansgång som inte alltid är helt lätt när verkligheten inte alltid kan stödja de industriekonomiska teorierna lika smidigt som i skolans värld. :roll: :wink:

Läge att få in ngt "lagomjobb" som kan sätta igång kassaflödet och storinvesteringarna. :lol:

Har bara kännt på min spindel med handen än så länge men den är förvånandsvärt kall även efter "hårdare" körning, så det är nog rätt lungt. Men skönt att ha koll på så jag får försöka hitta en lösning på den förbenade plåten. Jag vet ju att den ska vara demonterbar, fast ngt skitenkelt missar jag helt klart. :humm:
X-IL
EF Sponsor

Re: MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdele

Inlägg av X-IL »

Så, är det dags för uppdatering av denna tråden nu, nyfiken ju.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

:shock:

Hjälp vad du skräms! :wink:

Helt riktigt, tråden borde absolut uppdateras och så skall oxå ske ganska snart hoppas jag på.
Efter en "semester" bestående av panelbyte på huset, jobbresa till Kazakstan över midsommar samt alla andra måsten som drabbar en har jag nu återigen börjat pula så smått i verkstan.

Först och främst gälelr det att få klart sortädningen och organiseringen av själva maskinhörnan.
Har klurat på lite olika varianter hur allt ska stå och hade jag haft fritt spelrum idag hade jag nog gjort lite annorlunda. Men jag tror det kan bli rätt ok ändå genom att anpassa allt utan att ge sig på att flytta "de tunga sakerna".

Har börjat kolla så smått på kylvätskepumpen men inte mer än just en snabb statuskoll.
Tycker jag har lite dålig sprutt i flödet men ska se om det blir bättre med lite mindre munstycke på flexslangen.

Har som förstaprojekt efter "nystarten" en idee att göra mig en kylvätskering med flera, riktbara, mindre utlopp till maskinen. Men måste räkna lite på vad pumpen kan klara av först innan jag ger mig på "ngt onödigt".

Grundtanken from nu är dock att detta kommer få ta den tid det vill och jag fixar och trixar efter ngn form av långsiktig plan på den tid jag har att lägga på verkstan så hoppas jag att det om inte är allt för långt borta innan man verkligen kan koncentrera sig på att lära sig/använda sin utrustning på bästa vis.

Som lite sidoprojekt och för att inte bara "städa" roar jag mig med att slutföra den halvfärdiga installationen av DRO på svarven. Har även justeerat bort en massa vändglapp i tväsliden. Ev får jag finlira med det lite till då det ojämna slitaget gör att det går lite lite tungt i extremändlägena.

Kvar för att ha DRO:n på palts är fastsättning/inshimsning av tvärsliden läshuvud, dra alla kablar på ett vettigt vis samt montera själva displayen. Känns inte allt för avlägset.

Finns intresset så återkommer jag när det finns ngt tillräkligt intressant att visa.

/AL
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Klart att intresset finns, i alla fall hos mig.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

DRO klar (sånär som på nga kabelklammor) och fungerar. 8)
Verkar visa skapligt rätt men får göra lite mer seriös provsvarvning/mätning ngn dag.

Sovdax!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jaha Andreas, waky-waky... :razz:

Dags att uppdatera, eller har jag missat nåt som t.ex att du sålt av MAHO'n?

Det var mycket diskussioner om droppmatning från PC mm sist...
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

:oops:

Trevligt att höra av dig Peter!

Sanningen är att jag helt enkelt saknat tiden till att hålla på i verkstan alls senaste tiden. :(
Veckopendling tvärs landet ger inte direkt ett överskott av mektid.

Såld är den absolut inte och jag läser lite då och då (sällan) på div forum för att inte helt tappa kontakten. Skrivandet och debatten är det sämre med som ni märkt.

Jo, detdär med droppmatning eller ngn form av smart buffert mellan PC och maskin för att kunna ha längre program än ca 3000 block är helt klart intressant om än inte ngt panikmåste i dagsläget. Men den dagen allt springer på som önskat lär det bli högst aktuellt.

Vem vet hur en sådan buffert skulle kunna se ut/konstrueras/köpas och/eller ngn som vill bakåtkonstruera minneskortet på hiskeliga 64k så man kan ersätta det med en mdoern historia? Troligen "skitenkelt" för den som kan, men inte för mig. Betalning utgår såklart eller ersättning enligt överenskommelse på annat vis.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK,
För att du skall ha lite att göra på mörka höstkvällar, kolla in denna firma MEMEX i Canada.
De verkar kunna lösa det mesta vad gäller DNC mm. Börja med att kolla in deras forum och lägg fram dina önskemål. Har du tur, så har de nån universallåda som fixar din droppmatning. Minnesstorleken är nog inte så kritisk för 2 1/2D-fräsning. Jag tror att min CNC bara buffrar några få block (ca 28kb) när den körs från PC. Och jag kör ändå med 19200 Baud.

http://www.memex.ca/index.php?option=co ... mid=200043

Hur har polarna på CNCZone löst detta för sina MAHO-maskiner?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Det verkar som att det går att droppmata MAHO-maskiner med sk BTR-box.

Kolla under CNCZone-forumet "Deckel, Maho, Aciera, Abene Mills"

Försök PM'a "Grusse" och få lite tips.

Här är tråden jag hittade:
http://www.cnczone.com/forums/deckel_ma ... nc432.html
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK, när man läser pirke86' tråd som du också medverkat i, ser det onekligen lite mörkt ut om man har ett äldre cpu-kort och minnen som du har. :cry:

http://www.cnczone.com/forums/deckel_ma ... _feed.html

Men jag undrar bara en sak:
Gick det inte att köra program i en extern remsläsare med en sådan maskin som du har? I så fall borde det väl gå att lura maskinen att tro att den matas med en remsläsare men i själva verket matas med en BTR-box / PC? Och då borde väl Memex kunna vara med på banan, med sitt kunnande!?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tack för skitbra länk Peter! http://www.memex.ca/index.php?option=co ... mid=200043
Där fick jag en manual om fanuc 0 i pdf-format :tumupp:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Här händer saker! :tumupp:

Mkt bra info som sagt.
Tack Peter för din nedlagda tid.

Mer utförligt svar och kommentarer kommer.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack, det var så lite så.

Man är väl intresserad, så då kollar man väl vad man kan bidra med.

Nå Andreas, går det att köra din maskin från remsläsare eller inte?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Jodå, maskinen har möjlighet till "remläsning". Har faktiskt originaltejpen i perfekt skick i en liten ask som sitter fast i skåpet på maskinen. En lite rolig detalj. Läsare verkar dock vara väääldigt ovanligt och inget jag egentligen saknar.

Fick en liten förklaring idag av en kollega om skillnaden mellan RS232 och RS422 (?) och det verkar som om man går via den senare vid tejpmatning? Frågan är då om det ändrar på ngt egentligen så att man där "bara matar på blocken löpande i realtid"?
Min kunskaper om detta, olika protokoll för dataöverföring etc, är väldigt dåliga så tyvärr vet jag knappt hur jag ska ställa rätt frågor i ämnet. :roll:

Grusse är en av dom som varit extremt hjälpsam vid uppstartandet av min maskin. Både mekaniskt och med mjukvaran.
Även smoregrava (Arild) på CNC Zone har varit till stor hjälp. :tumupp:

På tal om hur "andra gör" så verkar den allmäna lösningen vara att uppgradera till 432-10.
Antingen genom lite tur att hitta ngn som skrotar en maskin eller genom att betala sjuka summor till ngn tysk el amerikan på e-bay.
Tom DMG själva har saker till dessa maskiner, men då räcker inte pengar utan det är minst kroppsdelar som minsta insats. :wink:

Inget lustigt eller "fel" i sig, men inte direkt realistiskt för hobbybruk.
Sen stör det en smålänning, om än utflyttad, att det är så simpel och enkel elektronik för en som kan ämnet på riktigt att det inte borde vara omöjligt att lura/uppgradera/expandera maskinens mjukvarukapacitet på ett rimligt vis. Det görs ju som du visar i dina länkar på flertalet andra fabrikat. Mahos verkar dock heliga på ngt vis och inget som "en rättrogen ska pilla i för det blir bara sämre då"...ngt jag har svårt att acceptera. Men så står jag ju och stampar på samma plats oxå istället för att se till att "köra slut på maskinen med mina behov och kunskaper" innan jag gnäller. :wall:

Halva nöjet är ju dock att drömma, planera och förbättra. :)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag bara spekulerar här, men är inte 432-10 nåt som bara behövs om man vill köra med "riktig seriell port RS232" utan att behöva en BTR-låda. Men om man kan uppnå samma effekt med 432-9 och en BTR-låda så är det väl acceptabelt? Hurdan port har du till remsläsaren?
Skriv svar