Tänkt bygga synth men vad ska man välja?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Renswind

Tänkt bygga synth men vad ska man välja?

Inlägg av Renswind »

Hejsan!
Är ny gammal här på forumet.
Har kollat runt lite och funderat på att bygga en synth, men ingen synth är den andre lik.

Mina funderingar till att bygga synthen är följande:
1. Går det att bygga en synth för någon som inte har mer kunskap än el lära A+B och elektronik A från gymnasiet, och nått mer kanske?
2. Vad ska man tänka på när man bygger en "nybörjar synth"?
3. Måste man skapa en för- och efterförstärkare om man vill kunna få ut nått ljud via hörlurar eller så man kan koppla in den i en förstärkare eller sterio?
4. Läst att det finns, digital, analog, och emulerad analog synth i digital form, men vad ska man välja?
5. Kan man fixa synthen med ytmonterade komonenter kanske för att göra den lättare?
Lödning och etsning kan jag och läsa kopplingscheman.

Det som är min tanke är att kunna göra en som har klaviatur(eller knappar/pads beroende på hur svårt det är att göra klaviaturer)
och sedan kunna ändra ljuden med rattar, eller knappar, vet inte vad som är bäst vanligast/lättast.

Jag vill hellst inte använda någon form av prosessorbaserad värld så att säga, ingen pic eller avr osv då jag inte kan programmeringen.

Chassit kommer jag att skapa i trä, vilket trä som är bra vet jag inte, men om någon har förslag på det så vore jag tacksam :)
Men antar att själva "panelen kommer få vara en plåt historia.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Tänkt bygga synth men vad ska man välja?

Inlägg av psynoise »

1. Går det att bygga en synth för någon som inte har mer kunskap än el lära A+B och elektronik A från gymnasiet, och nått mer kanske?

Ett projekt är alltid en bra väg att lära sig mer.

2. Vad ska man tänka på när man bygger en "nybörjar synth"?

Som alla projekt, tänk igen först vad du vill ha. Det finns massor olika synthar samt kring komponenter. Om du inte riktigt vet kanske du kan skriva vilken sorts musik du håller på med.

3. Måste man skapa en för- och efterförstärkare om man vill kunna få ut nått ljud via hörlurar eller så man kan koppla in den i en förstärkare eller sterio?

Beror ju på konstruktionen, kommersiella synthar brukar ha linjenivå ut på antingen +4 dBu eller -10 dBV. Tips, det stavas stereo.

4. Läst att det finns, digital, analog, och emulerad analog synth i digital form, men vad ska man välja?

Klassika analoga synthar och digitala VA synthar gör man enkelt samma ljud med. Sedan finns det andra tekniker som FM, Wavetable, Sampler där valet faller på vad man vill göra.

5. Kan man fixa synthen med ytmonterade komonenter kanske för att göra den lättare?

En synth med många funktioner kan bli relativt stor beroende på hur du väljer att realisera det. Ytmonterat är alltid enklare samt sparar utrymme.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej!

Det är inte enklare för en nybörjare att bygga en synth med ytmonterade komponenter! Börja med en enkel byggsats, tex "weird sound generator" från musicfromouterspace.com.
Jag kan rekommendera att du besöker DIY-kategorien på forumet 99musik.se , där finns många nybörjare och före detta nybörjare som startat de senaste åren som kan vägleda.
Bor du i stockholm så arrangerar Elektronmusikstudion(.se) synthbyggarkvällar en gång i månaden, vi drar snart igång igen för hösten!
Där kan man hänga, fråga och insupa expertkunskap.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Just MusicFromOuterSpace har mycket godis såsom färdiga mönsterkort och, vill jag minnas, färdiga byggsatser.
En annan firma som erbjuder synthbyggsatser är PAiA, fast de är väl inte kända för att ha superkvalitet (på ljudet).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast hade bara folk lärt sig använda equalizer hade dom kunnat få både varmt och häftigt ljud från många burkar som rankas som tråkiga. Dock har jag aldrig provat någon PAiA själv men nu när dollarn låg är de kanske prisvärda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag håller på att bygga MusicFromOuterSpaces minisynth, men jag blir liksom aldrig färdig. Inte svårbyggd men massor av anslutningar mellan kortet och panelen. Sedan ska man ha ett klaviatur och tillhörande styrkort. Inget är speciellt svårt men det blir gärna lite komplext.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Känns som att digital synth kan man fixa med en PC och då behövs inget bygge. Däremot analog synth är något speciellt. Cardigans körde visst stenhårt med analoga 1970-tals synthar.
Renswind

Inlägg av Renswind »

Har tänkt mer på vad psynoise sa, vad för musik det är tänkt att spela, svaret till det måste nog vara, vet inte själv.
Jag tänkte bygga en synth för att det vore en rolig sak att ha gjort...
Men förmodligen någon form av bitpop eller nått sådant kanske nått trance aktigt men det får jag se vad det kan bli..., men jag vill inte göra en SID synth, utan någonting annat så att säga.
Nån som har nått bra förslag?

Jag vill inte använda mig av byggsatser, även om det är lättsamt att bara läsa scheman och sedan sätta ihop sakerna, men jag tänkte göra en del själv eller fråga mig fram när jag fasnar så att säga...
Men tanken är väll att göra någon fom av en synth som har ungefär samma ljud uppsättning som i ett snes(super nintendo) tänkte jag...

Någon som vet vad man kan behöva för grundkrets för någonting sådant?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan jag skriver mer, kolla den här länken till Minisonicen: http://pcbunn.cacr.caltech.edu/jjb/Synt ... efault.htm. Det var ett syntprojekt i gamla anrika Practical Electronics.

Väldigt enkelt kan man beskriva en synth som uppbyggd av ett antal moduler:
VCO - spänningstyrda oscillatorer
Brusgeneratorer
VCA - Spänningsstyrda förstärkare
VCF - spänningsstyrda filter
LFO - lågfrekvensoscillatorer
AD/ADSR - Envelopgeneratorer
Mixer
ev Ringmodulator
ev sekvenser

Alla dessa moduler, av vilka man kan ha flera (speciellt LFO) kan man koppla ihop i olika konfigurationer, antingen "hardwired", dvs färdiga signalvägar eller patchat, dvs kontakter man kopplar ihop externt. Vill du köra något alldeles eget är det "bara" att hitta bra varianter av olika moduler, bygga dessa och trycka in i en låda. Lite grovt ...
Renswind

Inlägg av Renswind »

Kollat igenom länken, intressant:)

Men jag funderar på om man skulle kunna använda snes ljudchippet Sony SPC 700 som ett sidchipp brukar bli använt när man skapar en synth?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_S-SMP
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klart man kan!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast vill du använda ett ljudchip blir det att konstruera det hela runt en mikrokontroller.

Det som Soundbrigade beskriver är av typen analogsynth. Dessa är vanliga till basslingor inom trance och deras moderna varianter i form av VA-synthar är också vanligt inom trance för lead, pads och aggressiva ljud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla också andra ljudkretsar. Unicorn Electronics säljer gamla vintage chip: http://unicornelectronics.com/IC/GENERATORS.html
Renswind

Inlägg av Renswind »

Skulle man kunna göra som en effekt box annars som man kan koppla en midisynth till annars?
Tänkte om man skulle kunna ha en box som är helt analog och en som är chip baserad.
Så man kan bara koppla in midi synth eller något sådant till den, och dessutom om man skulle vilja koppla ihop båda samtidigt med varandra och använda ett midi instrument till den, skulle det funka?
Eller vill ni att jag ska rita upp en bild på det hela kanske?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Extra filter till en synth är aldrig fel om man håller på med trance. Finns massor som är bra att ha; parametrisk equalizer, lågpass, högpass, notch och då styrbart via LFO eller MIDI.
Skriv svar