Är ny gammal här på forumet.
Har kollat runt lite och funderat på att bygga en synth, men ingen synth är den andre lik.
Mina funderingar till att bygga synthen är följande:
1. Går det att bygga en synth för någon som inte har mer kunskap än el lära A+B och elektronik A från gymnasiet, och nått mer kanske?
2. Vad ska man tänka på när man bygger en "nybörjar synth"?
3. Måste man skapa en för- och efterförstärkare om man vill kunna få ut nått ljud via hörlurar eller så man kan koppla in den i en förstärkare eller sterio?
4. Läst att det finns, digital, analog, och emulerad analog synth i digital form, men vad ska man välja?
5. Kan man fixa synthen med ytmonterade komonenter kanske för att göra den lättare?
Lödning och etsning kan jag och läsa kopplingscheman.
Det som är min tanke är att kunna göra en som har klaviatur(eller knappar/pads beroende på hur svårt det är att göra klaviaturer)
och sedan kunna ändra ljuden med rattar, eller knappar, vet inte vad som är bäst vanligast/lättast.
Jag vill hellst inte använda någon form av prosessorbaserad värld så att säga, ingen pic eller avr osv då jag inte kan programmeringen.
Chassit kommer jag att skapa i trä, vilket trä som är bra vet jag inte, men om någon har förslag på det så vore jag tacksam

Men antar att själva "panelen kommer få vara en plåt historia.