Jaha kasfrosk, åfan. Kanske du kan visa din:
kasfrosk skrev:...skitenkelt.
...20Mbit?(10MHz) lösning, typ vilka komponenter krävs för drivning och avkänning?
Jag måste tydligen ha missat nå't uppenbart enkelt...

20Mbit = pulslängd 50nS. Stigtid 0-5V på 20nS = 250V/uS slewrate... om man skall få snygga utpulser.
...borde gå åt en ganska intressant op/komparator till det.
Jag trimmade denna lösning nedan till 4Mbit, går kanske och pressa ur lite till men det kräver sån jäkla IR-ström som jag inte har tillgång till. Dessutom spyr IR-LED styrningen ut en hel del störningar omkring sig pga den flankbranthet som krävs.. ujuj.

Min idé runt lösningen är att begränsa fotodiodens(PD) slaglängd till precis runt referensnivå'n, det gör jag för PD's stig/fall-tid är allt annat än "lysande" (om man inte är villig att fläska på med brutalt mycket ljus). Inom datatrafik är det ju viktigt att dutycycle'n är jämn och det kan vara svårt att få till. I detta fall så använder jag OP'n bara som komparator, så en snabb komparator skulle säkert funka lika bra.
Har lite högre matningsspänning på PD för att minska PD's interna kapacitans. För att få snabb flank upp när PD öppnar vid ljus har jag initialt högt lastmotstånd, så fort OP:n detekterat och slagit om så förändras lastmotståndet på PD till mycket lägre via T1. Det hjälper PD's flankbranthet ner vid mörker när interna kapacitans-energi måste brännas bort.
Vid IR-Led styrningen så har jag extra transistor T3 för att snabbare släcka IR1.
Nackdelar: Att begränsa slaglängden och boosta nerflanken med D2 D3 T1 har sitt pris. Varje extra komponent man hänger på PD ger lite extra parasitkapacitans som slöar ner flanken. Därför är det viktigt att man väljer komponenter med låg kapacitans! Naturligtvis så måste ju dioderna kunna stänga fort... och helst inte läcka så mycket... verkar som det var svårt att kombinera alla dessa egenskaper i en diod så det blev en kompromiss.
Jag har använt SFH203FA fotodiod, Avago HSDL-4230 IR led (40nS stigtid) och LMV116 op (slew 40V/uS).
Så alla ingående komponenter är relativt billiga även för hobbyisten.