Simpel användning av IR-fotodiod?
Simpel användning av IR-fotodiod?
Om man vill använda en fotodiod för att ta emot infraröda fjärrkontrollsignaler (14-56 kHz ; 940 nm) med en 5V mikrokontrollers I/O pinne. Behövs det exotiska scheman för mottagaren med Op-Amp etc.. istället för en ren (+)--Fotodiod--Resistans--(-) ..?
Anledningen till funderingen på fotodiod istället för fototransistor är att den senare brukar vara rätt långsamm.
Anledningen till funderingen på fotodiod istället för fototransistor är att den senare brukar vara rätt långsamm.
Re: Simpel användning av IR-fotodiod?
Vad står det i databladet för fotodioden? Börjar den leda vid detektering av IR-ljus eller hur fungerar den?
Den ger en spänning när den bli belyst, osäker på ev ledning. Men det låter troligt.
Min fundering är generellt. Dvs om den kräver känslig förstärkning mm.
Min fundering är generellt. Dvs om den kräver känslig förstärkning mm.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Inte för att förstöra projekt. men det finns färdiga mottagare
med integrerade förstärkare och en massa filter mm,
Det är riktigt svårt att åstakomma något bättre själv,
Särskilt som en sådan mottagare kostar under 20:-
Swech
med integrerade förstärkare och en massa filter mm,
Det är riktigt svårt att åstakomma något bättre själv,
Särskilt som en sådan mottagare kostar under 20:-
Swech
IR-fjärrisar är modulerat med en bärvåg, oftast på 35kHz eller 38kHz. Om du då tar en "vanlig" fotodiod kommer den att "se" modulationen och allt och det blir en mycket osäker mottagning, rent av omöjlig.
Men precis som Swech skriver finns det färdiga moduler till en spottstyver som klarar av just detta galant och då har en anslutning som du beskriver det: Spänning in och signal ut.
Men utan ett sådan modul blir schemat avsevärd mer komplicerat än det du länkar till.
Men precis som Swech skriver finns det färdiga moduler till en spottstyver som klarar av just detta galant och då har en anslutning som du beskriver det: Spänning in och signal ut.
Men utan ett sådan modul blir schemat avsevärd mer komplicerat än det du länkar till.
Syftet är att stoppa fjärrkontrollen under ett skynke och få fatt på bärvåg och data. Annars missar man ju vilken bärvåg som ska användas när man sänder i ett senare skede. Så jag har tänkt på dom där färdiga modulerna 

Ta en fototransistor istället för PIN-dioden så går det bra.
Om jag inte minns fel så är det diodens backström vid belysning som ändras men denna är mycket låg så det är därför man använder en OP, går kanske med trissor man jag använde i alla fall en OP när jag testade en en gång och den blev vädligt känslig.
Helt rätt men du missuppfattar mig.
INTE: fotodiod + trissor (eller OP)
Istället: Fototransistor + pullup (fototransistorn har tillräcklig drivförmåga & känslighet att direkt driva en lysdiod).
Exempel på fototransistor: SFH300
INTE: fotodiod + trissor (eller OP)
Istället: Fototransistor + pullup (fototransistorn har tillräcklig drivförmåga & känslighet att direkt driva en lysdiod).
Exempel på fototransistor: SFH300
Vill man ha lite farta i diodrackarn så är det en förstärkare som gäller, fotodioder blir betydligt snabbare om du backspänner dom.
Det kan gå att koppla en direkt till en resistor, men oftast får man då välja på alldeles för lite signal för att den ska gå att använda eller alldeles för långsam signal för att den ska gå att använda. Det går att köra med den typen av koppling om man bara är intresserad av långsamma variationer i allmän ljusnivå, men som IR-mottagare funkar det mindre bra.
Men prova en fototransistor du istället. Och glöm inte det där skynket, anledningen till att man kör med modulation är att det oftast finns riktigt mycket störande annat ljus runt dom där våglängderna.
Det kan gå att koppla en direkt till en resistor, men oftast får man då välja på alldeles för lite signal för att den ska gå att använda eller alldeles för långsam signal för att den ska gå att använda. Det går att köra med den typen av koppling om man bara är intresserad av långsamma variationer i allmän ljusnivå, men som IR-mottagare funkar det mindre bra.
Men prova en fototransistor du istället. Och glöm inte det där skynket, anledningen till att man kör med modulation är att det oftast finns riktigt mycket störande annat ljus runt dom där våglängderna.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Fotodioder är strömgeneratorer och man behöver alltså en ström-till-spänningsomvandlare. Förspänner man dem i backriktningen minskar parallellkapacitansen avsevärt, därav uppsnabbningen.
Så en fotodiod genererar en liten ström från den energi som dom fotonerna har?, isåfall borde en shunt i serie med Op-amp till schmitt trigger fungera som mottagare?
Antar att dom är rätt olinjära och att det inte lönar sig att försöka använda analogsignaler den vägen? (lysdioder är ju olinjära jmfr PWM för att reglera dom)
Antar att dom är rätt olinjära och att det inte lönar sig att försöka använda analogsignaler den vägen? (lysdioder är ju olinjära jmfr PWM för att reglera dom)
Läs den här presentationen: http://www.national.com/onlineseminar/2 ... lifers.pdf
Ganska rakt på sak och lättläst, även om du kanske kan skippa den sista tredjedelen om du nu inte är väldigt intresserad.
Ganska rakt på sak och lättläst, även om du kanske kan skippa den sista tredjedelen om du nu inte är väldigt intresserad.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Pucktvåa ...
Nåja, hade jag inte behövt lägga dottern hade jag också länkat till/bifogat den filen
Nåja, hade jag inte behövt lägga dottern hade jag också länkat till/bifogat den filen

http://www.national.com/onlineseminar/2 ... lifers.pdf
Sidan 9 visar en fotodiod med katoden till Op-amp:ens (-) och anod till (+). Samt Op-amp utgångens utgång via en resistans till (-).
Ger linjär, mörkbrusfritt, lågbrus, långsam utgång. Kanske något man kan mäta enstaka fotoner med?, för användning i scientillator för mätning av elaka Fukushima partiklar
Sidan 34 visar diodens anod till -10V, katod till op-amp (-), op-amp (+) till jord, och parallellt RC filter som återkoppling mellan op-amp utgången och op-amp:ens (-).
Verkar vara lösningen för snabbhet och minimallt med brus och rimligt enkel konstruktion.
Sidan 36 visar däremot en riktigt avancerad konstruktion. Kanske lite overkill?
Dvs hur mycket bättre är den än konstruktionen på sidan 34 ..?
Sidan 9 visar en fotodiod med katoden till Op-amp:ens (-) och anod till (+). Samt Op-amp utgångens utgång via en resistans till (-).
Ger linjär, mörkbrusfritt, lågbrus, långsam utgång. Kanske något man kan mäta enstaka fotoner med?, för användning i scientillator för mätning av elaka Fukushima partiklar

Sidan 34 visar diodens anod till -10V, katod till op-amp (-), op-amp (+) till jord, och parallellt RC filter som återkoppling mellan op-amp utgången och op-amp:ens (-).
Verkar vara lösningen för snabbhet och minimallt med brus och rimligt enkel konstruktion.
Sidan 36 visar däremot en riktigt avancerad konstruktion. Kanske lite overkill?

Dvs hur mycket bättre är den än konstruktionen på sidan 34 ..?
Kod: Markera allt
(anod) --|>-- (katod)