dåligt skärreslutat av cnc-plasmaskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rayman

dåligt skärreslutat av cnc-plasmaskärare

Inlägg av Rayman »

jag har byggt klart en cnc-plasmaskärare och provkört den med 2 olika aggregat. problemet jag får är att snittet lutar. jag körde 5mm rostfritt på 60A och 1200mm/min och det blir inte så mycket slagg. snittytan blir duglig, men formad som ett parallellogram.
Bild

en snittvy från paint:
Bild

någon som har en ide vad som händer? jag har testat med olika material, tjocklekar, ström, hastighet osv.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: dåligt skärreslutat av cnc-plasmaskärare

Inlägg av Cano »

Jag är inte så insatt i plasma, men kan det inte bli skit i munstycket? Eller trasigt munstycke?

EDIT: Som sagt gissar jag bara. Vinklas snittet mot jord?
Rayman

Inlägg av Rayman »

nej båda munstyckena sår bra ut och hade helt nya delar när jag började använda dom.

maskinen lutade lite (5-10 grader kanske) men ändå åt andra hållet som snittet lutade, mao gjorde maskinens lutning att snittet blev ännu mer horisontellt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ta ett kort på skärytan, den säger mer om allt!
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag menade om snittet lutade mot jordklämman. Men det kanske inte kan bli sådana fel vid dålig kontakt.
Rayman

Inlägg av Rayman »

nej jordklämman satt bra och har testat att sätta den på olika ställen, utan någon skillnad. på de bitarna på bilderna så lutade snittet åt andra hållet.

här är en bild på snittytan:
Bild

ytan verkar vara jämnare vid undersidan av plåten...
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Jag råkade ut för detta när jag testade 10 eller 12mm med min plasma, men funderade inte så mycket på det eftersom jag mest ska ha min till tunnare plåt. Jag var mest imponerad att min CUT50 klarade att gå igenom överhuvudtaget :lol:

Har du testat med olika lufttryck? Hur grova luftslangar har du och ligger trycket på rätt nivå även under tiden maskinen är igång?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Rayman!

Har du provat att skära för hand med din plasma och hur ser snittet ut då? Jag är långt ifrån expert på området och det var mer än 30 år sedan jag skar med gas. Vill minnas att man får det som jag kallar släpspår i ytan om man matar fram för fort. Man ser det som vågor i ytan som lutar vertikalt bakåt i nederkanten på snittet.

Föreslår att du försöker hitta någon litteratur som ingående beskriver processen för plasmaskärning så att du på så sätt bygger upp ännu mera skärtekniska kunskaper innan du sätter igång och skär med din CNC-styrda plasmamaskin.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla på maskinisten. Har klart för mig att det fanns någon som byggt en stor plasma där som brottades med samma problem. Finns för övrigt en massa roliga byggen där om man letar lite.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

vilken ström och luft körde du samt har du provat mata saktare?

Testa manuellt först så du vet vad just den plasman behöver för matning på ett visst material. Billigare plasma skärare skiljer endel. T ex cut50 som man bör köra ganska sakta med. Jämfört med farsans 100A som skär 10mm gods som smör :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jag hade provat i tunnare järnplåt 10-15mm.
På gas byter man ju munstycke beroende på plåttjockleken men tar man lite för tjock plåt och ex drar lite för snabbt får man ofta vågiga,
ojämna snitt som nämns tidigare här. Jag tror att den snea ytan -lutningen kommer av eller från munstycket.
Har du jämn fin yta men lutande snitt kan ju knappast jordning eller elektriska strömmar "virvlar" skapa detta överallt.
Om du svetsar med pinnar (belagda elektroder) in i ett hörn på ex ett vinkeljärn får man väldigt underliga fenomen om
man inte lutar pinnen mot någon av sidorna.
Har du provat att ändra lufttrycket från lågt till riktigt högt, samma med matningen. På gas brukar problemen synas på baksidan först och
dessutom på slaggen som inte släpper.

Är bågen stabil, hur glättras strömen efter trafon?
Vilket avstånd skall det vara mellan plåt o munstycket?
Har du provat olika munstycken?

Vi gamla stötar kunde ju köra rostfritt, så problemet kanske är unikt i detta. Som sagt kör gärna i stålplåt!
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Lite snett blir det alltid, bitarna du skär nu ska skäras medurs.

Vad har du för höjd till munstycket?
Rayman

Inlägg av Rayman »

jag har skurit dom både med och moturs men det blir inte mycket skillnad. skär jag ena hållet så lutar en långsida rätt mkt men den andra långsidan ganska lite. skär jag åt andra hållet så lutar båda sidorna ngt i mellan. denna rostfria körde jag med 60A, 5 bar på maskinens egna tryckregulator som står stabilt, 1,6mm cut och pierce height och 1200mm/min feed.

dw: jag minns från svetsskolan att fick man ett halvdant resultat med gasen så blev den fina sidan närmast munstycket, men nu är det tvärtom. vad menar du med glättras strömmen? saken är den att jag kan få ett stort jobb med maskinen om jag kan visa ett tillräckligt bra resultat imorgon, och då ska det skäras 8mm syrafast.

en annan fråga: jag kör med sheetcam och har lagt in en pierce delay på 2 sekunder men mach3 verkar bara hoppa över det. någon som vet varför?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

en annan fråga: jag kör med sheetcam och har lagt in en pierce delay på 2 sekunder men mach3 verkar bara hoppa över det. någon som vet varför?
Svårt att svara på då vi inte vet ett jota om dina pinaler och inställningar. Ställ frågorna direkt på Sheetcam forumet så får du snabba korrekta svar.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Rayman skrev:en annan fråga: jag kör med sheetcam och har lagt in en pierce delay på 2 sekunder men mach3 verkar bara hoppa över det. någon som vet varför?
Det finns ett tillägg till mach3 som fixar detta just nu är macrofilerna tomma, lägg in koden från sheetcam så minns jag nog vad filerna heter så kan jag lägga upp dom.

Vad har du för plasmaskärare? Munstycke? Har du nån manual med rekomenderad skärhastighet? Om inte kör du nog för sakta kan kolla mina papper om jag har dom kvar.
Skriv svar