Gimbal skrev:Nja inte enbart systemkalatoger, såvida du inte även räknar dit bilder, dokument, skrivbord och allt vad de nu heter.
Jo dessa ÄR systemkataloger, just för att programvara per automatik skall kunna hitta dem.
Installerar du nått program som hanterar bilder, så defaultar detta program till My Pictures, dvs Mina bilder osv.
Dessutom är det väldigt enkelt att flytta dessa mappar, utan att få automationen förstörd, under förutsättning att du använder de riktiga namnen.
Ändrar du namnen så funkar naturligtvis inte automationen längre.
Till exempel:
Skapa en ny folder på en annan disk, döp foldern till My Pictures, Ändra sedan målet för Mina Bilder till den nya mappen, allting fungerar som tänkt, om programmerarna av dina applikationer följt Windows standard.
Namnger du istället den nya foldern till, till exempel "Bilder" och ändrar "Mina Bilder"s mål till denna mappen är det inte säkert att bildprogrammet som du installerar hittar den nya foldern, utan defaultar till den gamla "My Pictures", har du då raderat den gamla "My Pictures" så skapas en ny med samma namn.
MEN automationen funkar inte, av naturliga skäl, och du får en massa extrajobb.
PÅ samma sätt, om du lyckas skruva till det, kan man enkelt återställa, så att det funkar igen.
Mycket bra.