krets för simpelt labagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Hej, nu var det riktigt länge sedan jag skrev i denna tråden. jag har funderat och har kommit fram till en annan, förhoppningsvis bättre lösning på ampere-regleringen?
Current limit.png
Fungerar kretsen med 1 ohm shunt för 24V 5A eller blir det för mycket förlusteffekt. Misstänker att jag måste ha en 0.1 ohm shunt och en gain 10 förstärkare för att kunna läsa av direkt med en voltmeter?
Hur kraftig bör transistorn vara?
Bör det vara MOSFET eller bipolär?
Bör regleringen sitta före eller efter lm350?
Uppskattar all hjälp :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej Alexander, kul att höra av dig igen.

Den här gången förstår jag inte riktigt hur du tänkt. Om R1 är strömsensor, så skall den ligga i serie med den last som aggregatet skall driva. Då skall lastströmmen gå in på ovansidan av R1, passera R1 och gå till GND. Sedan skall drain på transiston strypa LM350. Men som det är ritat blir det fasfel, LM350 blir strypt direkt utan att det går ström genom R1. Byt + och - på OP:ns ingångar. men det finns risk för att kopplingen kan börja att självsvänga.

Spänningspotens jordände skall gå till ovansidan på R1 för att utströmmen inte skall påverka utspänning positivt.

Värdet på R1 kan vara lite för högt. Om du har 3A ström, så blir det 3V spänningsfall över resistorn. Det måste kompenseras av inspänningen vid max utspänning.

För detta krävs inte någon kraftig transistor. Det räcker med t.ex. 2N7002 (MOS) eller BC847 (bipol). Om regleringen skall ligga före eller efter LM350 förstår jag inte riktig hellre. Jag antar att den här kopplingen skall strypa spänningsregulatorn på adj-pinnen, då behöver du inte två LM350 som det var från början.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Shit, nu gjorde jag bort mig helt :oops: :oops: :oops:
Nederdelen av resisstorn ska ju gå till utgången.
Kanske blir lättare att förstå. Jag utgick ifrån ett schema på en dummyload och den var kopplad så!!!
Vad dum man känner sig :mrgreen: :wacko:

EDIT: och drain är kopplad till utgången från lm338, inte lm350

är mästare på att göra fel tror jag :D
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Är detta mer rätt :mrgreen:
current limit 2.png
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Du kan prova denna koppling, jag har kört den med LM317 och 1,5ampere men det går säkert med 5A om man väljer kraftigare regulatorer.
Strömbegränsning ner till ca 0mAfås med en konstantströmgenerator som ger dom behövliga 1,2V till LM317.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

alexander 98: kanske lite fel igen ...

om utspänningen är 10 volt (över lasten) och spänningen över R1 är 0.5 volt, så kommer minus-ingången på OP:n att bli 10.5 volt. Eller hur? Och du jämför med 0-5 volt....

Du måste alltså mäta spänningen över R1, inte mellan R1 och GND.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Jag använde detta som referens:
http://www.youtube.com/watch?v=8xX2SVcI ... 8201FE1E97
Tänkte att det bestämde flödet oavsett om det var till jord eller genom labagget´s last till jord :roll:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fast vad har du kopplat till "output" i din simulation?

Han i videon (åhh, vad han tjatar! :shock: ) gör ju inte ett strömbegränsat nätaggregat, han gör en reglerbar last... och det är ju något annat.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Så här ser det ut när jag kör kretsen i simulator. Opampen till vänster ger 0,5V till potten. Istället för 1 ohm har jag nu 0,1 ohm shunt vilket ger 0,5v spänningsfall vid 5A
Här är tre bilder på simuleringen
sim,1.png
sim.2.png
sim.3.png
"Slidern" resistance styr 100k potten som agerar spänningsdelare.
Den runda cirkeln är lasten och resistorn 100m är shunten.
Det verkar fungera iaf :tumupp:

Edit: det är spänningsfallet i shunten som syns i scopet. där syns även förlusteffekten och strömmen över shunten. är detta en bra shunt tro?

Edit2: Jesse: egentligen ingenting, bara rakt till jord.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Edit2: Jesse: egentligen ingenting, bara rakt till jord.

Jo, men då ser det ju ut att fungera. Det kommer ju att fungera så länge din last är nära 0 ohm. Men om du har en last på t.ex. 4 ohm... och du ska begränsa strömmen till t.ex. 3 Ampere. Då ska ju spänningen över lasten bli 3 x 4 = 12 volt.

Sätt dit ett 4 ohms motstånd som last istället för den där lampan (eller vad det är?) och prova igen.
Kan du då reglera upp/ner till 3A med den kopplingen?

Eller har jag missat något (jag har inte läst hela tråden). Det är väl ett labbagg du fösöker bygga?
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Ok, det funkar inte :mrgreen:
Och ja, jag bygger ett labagg. Strömregleringen i ditt schema, är den bättre än den med mosfet. isåfall tar jag nog den
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>ditt schema
?
Du menar j-po's schema?
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Alexander98 skrev:Ok, det funkar inte :mrgreen:
Och ja, jag bygger ett labagg. Strömregleringen i ditt schema, är den bättre än den med mosfet. isåfall tar jag nog den
om du avser mitt schema funkar det såhär.
Min strömbegränsning kräver inga stora strömmar genom en transistor, konstantströmgeneratorn byggd av T1 ger alltid 1,2V över potten R1. Med R1 inställd mot 3an fårs strömbegränsning vid en låg ström genom shuntmotståndet R6, med R1 inställd mot 1an fås strömbegränsning vid Imax=1,25/R6.
För att få en stabil 1,2V på R1 bör man ha t.ex. en LM385-1.2 till D2 men jag valde en budgetlösning med en IR-lysdiod som ger ca 1.2V spänningsfall.
IC3 ger minus 1,25V som referens så att IC2 kan reglera ner till 0V och inte "bara" 1,25V som normalt är minimum.
D3 och D4 skyddar regulatorerna från backspänning om du kopplar in ett batteri på utgången när transformatorn är avstängd.
/POJ
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Hej, jag menar j.po´s schema, var väl lite trött i går kväll :D
j.po: Din krets verkar riktigt bra, men fungerar IC3 med en stabiliserad DC 24v källa, som jag har. Vad är ic3 för krets? LM337?
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

ja lm337 blir bra
det behövs en minusspänning, så nej det funkar inte. du kan ju koppla en en extra trafo som ger minus, det räcker men en liten som ger 100mA eller så.
Skriv svar