Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
wombat

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av wombat »

Fagge skrev:Hmm Ingen som vill köpa min motor ME0708 ?
Med kontroller så vore det intressant! :roll:

Vad väger den?

/w
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

@wombat

enl. länk http://www.evdrives.com/mars_motor_me0708_etek-r.html så ligger den på 28 lbs. = ca 12,7kg.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Wombat: En kontroller borde inte vara några större bekymmer att lösa. Mitt pwm recept tycks hålla måttet!.
Men säger proffsen att jag inte kommer uppleva någon större förbättring med 0909 motorn, så får jag väll lita på det & försöka hitta optimeringar på annat håll.

Jag kom på en annan grej idag. Motorn är ju bestyckad med 8 kol. Plockar jag bort remmen så motorn kan snurra fritt, så förbrukar motorn 380W vid full gas obelastad.
Sen provade jag att koppla loss 6 kol, så bara 2 satt kvar, & gjorde om testet. Då hade förbrukningen halverats till 190W. Det är numera avsevärt mycket lättare att snurra motoraxeln p.g.a den minskade friktionen.
Körde även en provtur, & upplevde faktiskt ingen effekt försämring.

Frågan är om denna mod skulle göra cyklen markant effektivare vid fisköring (30km/h 10-20A)
Skulle det göra det så borde det ju vara helt lungt att i varje fall koppla bort 4 av 8 kolen, eftersom min nuvarande kontinuerliga förbrukning vid maxfart inte överstiger motorns halva kontinuerliga märk effekt.
Idér kring detta?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Verkningsgraden borde öka om du plockar kol av enbart den anledningen som du märkt att dessa ger en rätt hög friktion och då måste det till en hel del effekt bara för att övervinna detta vilket är rena förluster då det inte enbart är spänningsfallet i lindningarna som i en borstlös.

Någon skillnad borde det ju göra pga ordentligt minskad friktion men markant skillnad vet jag inte om det blir men det borde ge något och speciellt då du inte utnyttjar motorns fulla styrka. Dock ökar förstås strömmarna genom ledningarna till kolen då färre kol används och det kan kanske förmodligen vara därför du inte märkte någon större skillnad i styrka och för att motorn i grunden är så stark.

Kolla annars strömmarna vid samma hastighet säg 30 km/h en gång med alla kol och en gång med enbart två så borde du se hur det ligger till, eller göra en graf vid varje hastighet med tex 5 km/h ökning hur mycket ström som dras så ser man om det är lönt eller ej att mickla med det.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Fagge skrev:Jag kom på en annan grej idag. Motorn är ju bestyckad med 8 kol. Plockar jag bort remmen så motorn kan snurra fritt, så förbrukar motorn 380W vid full gas obelastad.
Woow...380W i no-load effekt drar ju runt 10amp ström på din uppsättning batterier.
Detta är seriöst mycket och bidrar verkligen till att sänka verkningsgraden.
Fagge skrev: Sen provade jag att koppla loss 6 kol, så bara 2 satt kvar, & gjorde om testet. Då hade förbrukningen halverats till 190W.
Det är numera avsevärt mycket lättare att snurra motoraxeln p.g.a den minskade friktionen.
Körde även en provtur, & upplevde faktiskt ingen effekt försämring.
Så länge din blyhand inte trycker gasen i botten någon längre tid skall det nog gå bra.
Men risken finns att kolen brinner upp pga att deras resistans är för hög för att kunna hantera all effekt motorn kan ge.

PS, det är pga kolens avsaknad i BLDC motorer som de överlag har högre verkningsgrad än motsvarande standardmotor.
Fagge skrev: Frågan är om denna mod skulle göra cyklen markant effektivare vid fisköring (30km/h 10-20A)
Det finns bara ett sätt att ta reda på detta.
Mät strömförbrukningen vid 30km/h vid 2 kol resp 8 kol.
Tomgångseffekten ligger ju inte på 380W vid fis-körning. Den sjunker ju den också vid lägre RPM.
Fagge skrev: Skulle det göra det så borde det ju vara helt lungt att i varje fall koppla bort 4 av 8 kolen, eftersom min nuvarande kontinuerliga förbrukning vid maxfart inte överstiger motorns halva kontinuerliga märk effekt.
Idér kring detta?.
Bygg om motorn så du kan "skjuta in" de extra kolen vid behov med en liten elektrisk pistong per kolposition.
Då kan du både fis-köra billigt och dra på när det gäller.
Du kan ju koppla pistongerna så att dom aktiveras över ett visst gaspådrag. Därmed får du en automatisk Power Booster funktion....hehehe!!!
bearing

Inlägg av bearing »

Går det att vrida kolhållaren?
Kolhållarens vinkel påverkar tomgångsströmmen.

MARS-motorn verkar snarlik Agni-motorn, så justeringen av kolhållaren borde ske på samma sätt. Se sida 20 i Agni-manualen
http://www.agnimotors.com/workshop_manual_v1.pdf
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Henry / Honk: Jepp ska göra lite tester sen, Nu har jag i varje fall tagit bort 4 av dom 8 kolen.
Men det där med kolvstyrda kol är väll ändå lite överkurs, även för detta bygget. :)

Bearing: Eum nix. Kolhållarna är som synes på bilderna fastskruvade utan möjligheter att vrida dessa. Så det var ju lite synd. Såvida jag inte har missat något...

Vidare i jakt på en effektivare cykel så har bakhjulet trögat en hel del, p.g.a att lagerna i alu plattan blivit lite för hårt ipressade. Jag hoppades på att dom skulle slita till sig, men nu efter ca 60mil så rasslar det & nyper som fan där bak.

Jag misstänker att det är hålet i alu huset som är lite för tight & det är detta som har klämt sönder dessa 3 tunna lager som vi pressade in där i.
Men att sätta upp alu plattat i fräsen igen & hitta centrumet för att skala bort någon hundradel utan att göra hålet ovalt är nog lite väl riskabelt.
Så jag tänkte istället att svarva ner denna 30mm axel till 20 & pressa i ett lager för en 20mm axel men med samma ytterdiameter. Dessa lager är ju byggda med betydligt mer stålgods & borde tåla det tighta hålet, liksom frihjulslagret har hållt!.

Men att hitta en svarvare med press var ju lättare sagt än gjort mitt under semestertiden. :wink:
Men sen dök räddaren upp, Forumanvändaren H.O hade både tid, tillgång till mekanisk verkstad & bodde inte allt för långt ifrån cykeln. Så i morgon ska han få äran göra ett försök vad det gäller lagerbytet. :tumupp:

Edit...
Lagret på bilden är den tunna gamla varianten som nu ska bytas ut.
Cykeln ställde sig på vågen i dag också. 47Kg väger den för tillfället.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tycker det låter skumt att man skulle kunna pressa ihop lagret så mycket att det orsakade problem, är du säker på att hålet inte är ovalt eller nåt ? ..måste ju kräva en helt enorm kraft att pressa ihop ett lager utifrån så det minskar såmycket att det orsakar problem ?

Men det är säkert bra oavsett att få "mer lager" genom att gå ner i axeldiameter, förutsatt att den håller då.
bearing

Inlägg av bearing »

Fagge skrev:Kolhållarna är som synes på bilderna fastskruvade utan möjligheter att vrida dessa.
Hm... är du säker?
Jag tycker det ser ut som att hålen för de fyra yttre skruvarna som "kåpan" med de 8 kolen sitter i, är ovala. Det borde alltså gå att justera vinkeln på kolen i förhållande till magneterna.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Glenn: Jag visst låter det underligt, Men hålet i alu plattan borde inte vara ovalt, då det är fräst av en maskin i miljonklassen som i normala fall äter rent stål till morgon, middag & kväll :-)
Men det kan också vara så att pressen vid ipressningen tryckt på fel ställe på lagrets tunna gods & skadat det av den anledningen.

Bearing: Jo det är sant att dom hålen är ovala. Men vad jag kan se så ska det inte göra någon skillnad, då allt tycks rotera runt centrum. & motorns bakre lager går ju även in vilar i denna kåpa.
Men men jag ska ta & testa att vrida kåpan en dag sen, Jag hoppas jag har fel. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Stort tack till H.O som offrade några timmar av sin semester för att lösa lager bekymmerna. Så nu är cykeln igång igen & rullar betydligt lättare än förut. :)
Det behövs väll ingen närmare beskrivning på vad som är fel på första bilden. :D

Men strax därefter gav lagerna upp i den gummerade biltema remspännaren till den långa remmen.
Men ett par vanliga lager trädda på en bult ersatte ordinarie spännare precis lika bra.

Men då lagernas diameter är mindre än vad dom gummerade spännarna var, så räckte inte spännarområdet till. Så jag fick bulta fast ytterligare en uppsättning längre ner i ramen.

Å en bild på strömsensorn som tidigare inte poserat framför kameran.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

det blir synd om sensorn om säkringen går sönder
bearing

Inlägg av bearing »

Blir det?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Förstår häller inte riktigt på vad victor_passe syftar på?.

Nu har jag precis kommit tillbaka efter en testrunda där syftet var att prova ut en hastighet som blir lagom att hålla för att senare kunna ta sig till & från jobbet dit jag har 21,5km.
Jag låste farthållaren på 47km/h & drog iväg utan att ta ett enda tramptag. Å efter 23,48km så var det inte mycket kvar i batterierna.
Effektförbrukningen låg på omkring 1200W +/- 400W beroende på upp & nerförs backar.
Så detta tycks vara en lagom hastighet för att ta sig denna sträckan, å då har man lite marginal ifall man stöter på extra motvind en dag.
Denna rundan tog 31min. Så man förlorar ju faktiskt inte mer än 5-10min på att ta ”cykeln” ist för bilen, eftersom det är ett antal km 50 väg på sträckan till jobbet.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Synd att Svenska Akademien inte tar upp "Fagge" som synonym för "Epic WIN!"
Skriv svar