Fläkt/temp övervakning till TV-bänk

Berätta om dina pågående projekt.
sir88alex

Re: Fläkt/temp övervakning till TV-bänk

Inlägg av sir88alex »

Ingen aning hur stor induktans fläkten har. Men det är en vanlig PC-fläkt och vad jag läst om sådana så gillar inte elektroniken i dom att man PWMar matningsspänningen. Det finns ju visserligen fläktar som går att PWM styra men då jag har några hemma tänkte jag använda dom. Fläkten är den här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457075

Ja diod behövs men det är väl bara för att skydda motorn i fläkten mot inducerad bakström?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, dioden blir en del av regleringen.

När PWM är på driver den en ström genom motorn. När PWM bryter så måste denna ström fortsätta att gå. Det sker genom frihjulsdioden.

Det är samma princip som en buck converter som sagt var.
http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Mm har försökt studera den sidan. Om man tittar på figur 2 så ska supply ersättas med 12V, load med fläkten och switchen med MOSFETen?
Senast redigerad av sir88alex 7 juli 2011, 19:03:41, redigerad totalt 1 gång.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Jag gör ännu ett försök och hoppas på ett godkännande eller att någon kan hjälpa mig att hitta rätt. Har utgått från en buck konverterare och ersatt switchen med en MOSFET som styrs av PWM. Initialt känns det fel att ha buck konverteraren på source-kanalen men jag kanske blandar ihop det med hur en vanlig BJT funkar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag är dålig på FET, men problemet är kanske att utspänningen från PICen är för låg. Men det går kanske att lösa genom att välja rätt av N- eller P-kanal (heter det så?).

Sen tror jag att du alltså kan skippa den där drosseln, om motorn fungerar som en drossel.

Du bör nog avvakta lite tills nån som byggt sånt där har kommit med bättre kommentarer:)
ooptimerad

Inlägg av ooptimerad »

Kan inte uttala mig om hur du ska göra med buck converter men såhär har jag drivit vanliga dator-fläktar (dock med bipolär transistor):
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Har testat och testat men inte lyckats få fram någon buck konverterare som ser bra ut i simuleringen. Finns det ingen som kan hjälpa mig att ta fram en?

Tänkte köra en PWM med frekvens 30kHz till en MOSFET som kontrollerar anslutningen mellan fläkten och en 12V källa. Strömmen som drivs genom MOSFETen vill jag få så "smooth" som möjligt för att slippa onödiga slitningar på fläkten.
niklo

Inlägg av niklo »

skulle rösta för ooptimerads förslag nedan. anlednigen till att din första koppling inte funkar är att spänningen ut från PICen är för låg.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Tror faktiskt jag lyckats fått till ett bra filter nu genom att använda två kondningar och en induktor. Ett nytt problem som då dök upp är att jag får en strömspik som gör att spänningen över fläkten blir nästan 20V i ett litet ögonblick precis när det hela slås på.

Min fråga är då, kommer det att bränna fläkten och vad kan jag göra för att få bort strömspiken?

På bilden syns simuleringsresultat då jag kör PWM på 100% on, 0% off vilket då ska ge 12V. Skalan är 10V och 2ms per ruta.
Borre

Inlägg av Borre »

Visa hur det är kopplat.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Här är samma simulering fast med 50% on, 50% off och 5V per ruta istället för 10V. Då kommer den aldrig över 10V så en lösning kanske vore att se till att inte starta på full effekt.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Så. Vet inte om det funkar i verkligheten men i simuleringen blir resultaten bra iaf.
Borre

Inlägg av Borre »

Den första kondensatorn före induktansen ska du inte använda, den gör att du får en stor strömspik när mosfeten öppnar. Ta bort den så fungerar den precis som en vanlig buckregulator.

Vad har du för värden på komponenterna, samt switchfrekvens?
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Okej, men om jag inte har den kondensatorn så får jag för låga nivåer ut och inte alls lika jämn "kurva". Om jag kör på 50% får jag bara ut 5V istället för 6V och vid 75% 7.5V istället för 9V.

7nF, 100mH, 10uF. PWM frekvens 30kHz.

Men som sagt, har varken räknat på det eller testat i verkligheten utan bara testat att simulera.
Borre

Inlägg av Borre »

100milliH eller microH? (micro = µ/u).

Switchfrekvens?

Simulering med LTSpice ger i princip ingen skillnad alls i utspänning med kondensator där, däremot ökar strömspikarna mycket när mosfeten leder.
Skriv svar