Fläkt/temp övervakning till TV-bänk

Berätta om dina pågående projekt.
sir88alex

Fläkt/temp övervakning till TV-bänk

Inlägg av sir88alex »

Hade tänkt starta upp ett litet projekt där jag tänkte använda en PIC för att kontrollera temperatur med hjälp av två fläktar(vanliga PC-fläktar) i en TV-bänk. TV-bänken har två fack och jag tänkte ha en temp-sensor och en fläkt i varje fläkt. Temp skall sedan visas på en liten LCD-display. Hastigheten på fläktarna är tänkt att justeras automatiskt beroende på temperatur.

Är ganska så ny inom PIC-området och framförallt att rita upp egna kretsar så ni får ha lite överseende med mina idéer. Jag kommer förmodligen ha en del frågor längs vägen och tänkte att jag då kan starta upp en tråd där jag kan be om hjälp från er mer kunniga.

Har lite funderingar kring hur man ska styra hastigheten på fläktarna. Var själv inne på att köra med PWM och en MOSFET och har därför letat runt lite på forumet efter förslag. Enligt vad jag läst gillar inte fläktarna att bli styrda av PWM utan vill ha konstant spänning. Hur känsliga är dom egentligen? Är det någon fara att köra med min idé?

Är det någon som har något annat förslag på hur det kan göras? Visst går det att bara använda en potentiometer men då kan man ju inte styra den automatiskt via PIC:en och det är ett krav.
rehnmaak

Re: Fläkt/temp övervakning till TV-bänk

Inlägg av rehnmaak »

Du får filtrera PWM utgången rejält. I princip en buck-omvandlare alltså.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Det funkar inte med ett simpelt RC-filter?

Ingen som annars har ett enkelt schema över en buck? Hade tänkt köra med PWM-frekvens 30kHz och vill alltså jämna ut PWM-signalen till en jämn spänning till MOSFET.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det klart det går med RC men då kan du lika gärna köra med linjärreglering.

Finns schemor på buckomvandlare överallt.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Tror jag fått till ett bra filter nu. Nu stötte jag på nästa problem. Hur hittar man en bra MOSFET? Försöker hitta någon vettig på ELFA men jag vet inte riktigt hur jag hittar rätt bland alla FET-transistorer. Dessutom saknar flera av dom datablad. Vore jättetacksam om någon kunde förklara för mig hur jag ska gå tillväga eller om någon kunde leta fram en åt mig.

Vart kan jag tex läsa ut tröskelspänningen bland ELFAs transistorer? Vad har tröskelspänningen för beteckning i databladet?

Kretsen ser ut som nedan. Jag hade tänkt köra fläkten mellan 5 och 12V. Transistorn ska alltså fungera ungefär så här, 2V in på gate så ska 5V ligga över fläkten. 5V in på gate så ska 12V ligga över fläkten. Vid 12V så drar fläkten 86mA och vid 5V ungefär 25mA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ABBE9607

Inlägg av ABBE9607 »

Om man sätter filtret efter MOSFETen så slipper man mycket av förlusterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har då inte märkt nåt problem med att PWM'a datorfläktar, däremot brukar jag ge dom full spätta först så dom kommer igång och sen reglera ner.

Det största problemet är ju att varvtalssignalen inte fungerar, men det är säkert lösbart om man orkar tänka lite på filtrering osv.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Hur då? Meningen med filtret (som består av en spole, en kondensator och en diod) är att jämna ut PWM pulsen till en jämn spänning mellan 0-5V som sedan styr MOSFETen och strömmen genom fläkten. På så vis får fläkten en någorlunda jämn ström istället för pulser som blir om man kör direkt PWM då jag läst att fläkten inte mår bra av det.

Varvtalssignalen är jag inte intresserad av.

Men återigen, hur tänker man när man ska välja FET?

EDIT: Går det att hitta en FET som uppför sig som jag jag vill eller är det enklast att konstruera någon form av förstärkarsteg med förstärkning 2,4(kvoten mellan 5 och 12)?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Möjligt att man förlänger livslängden då, men jag har iaf inte haft problem med dom fläktar jag PWM'at utan filtrering.

Oftast är det ju dessutom lagren som dör först i datorfläktar.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Okej. Hur har du löst överföringen från PIC(om de nu e det du PWMar från) till fläkt? PICen klarar väl bara 5V och fläkten vill ha 12.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vanlig bipolär transistor, typ nån lagom stor jag råkade ha hemma, men idag skulle jag nog försöka använda en MOSFET istället.
Nerre

Inlägg av Nerre »

sir88alex skrev:Hur då? Meningen med filtret (som består av en spole, en kondensator och en diod) är att jämna ut PWM pulsen till en jämn spänning mellan 0-5V som sedan styr MOSFETen och strömmen genom fläkten. På så vis får fläkten en någorlunda jämn ström istället för pulser som blir om man kör direkt PWM då jag läst att fläkten inte mår bra av det.
Vitsen med PWM är normalt att minska förlusterna. En transistor har minst förlusteffekt när den är helt stängd eller helt öppen. Alltså växlar man bara mellan dessa två lägen och minimerar förlusterna.

Om du kopplar ditt filter före MOSFET:en så har du i princip tagit bort hela finessen med PWM. Du får helt enkelt ut en analog signal som du styr fläkten med. (Sen fungerar det inte riktigt bra att styra en MOSFET sådär bara med en varierande analog spänning, du behöver nån form av återkoppling för att få något som blir linjärt.)
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Nerre/ Givetvis blir det så, tack för bra förklaring!

Är då en bättre lösning att köra PWM direkt ut till en FET och sedan filtrera det som jag plockar ut från FETen? Eller har du något annat förslag?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skit i filtrering, fläkten lär inte hinna dö innan du hunnit byta stereomöbel i alla fall. Det är KISS som gäller här :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Är inte fläkten en stor nog induktans för att fungera som ett filter själv?

Man får ha en diod över fläkten också.
Skriv svar