ja det hade inte varit så jättekul om ett batteri skulle punkteras


det allra värsta de kan utsättas för när de sitter där under som jag kan komma på om man verkligen skulle misshandla den är trottoarkanter som jag ändå kommer undvika men får bygga ett skydd som är tillräckligt starkt för att man ska kunna stå på de

janbjorn och Cano:
tack för tipsen om kuggremmar.
den högsta utväxlingen man kan få till med länkarna ni skickat är 4:1
vilket med sakerna jag länkat till under skulle ge en teoretisk topp-hastighet på 29,6 Km/h
tänkte skicka förfrågan till några företag jag hittat i Sverige som har remskivor och remmar. får se vad de säger, de flesta verkar inte sälja till privatpersoner.
de hade t5 16mm breda remmar i storlekar från 10 till 60 tänder.
vilket ger en utxäxling på 6:1 och en teoretisk topphastighet på 19,7 Km/h vilket hade gjort den laglig

angående brinna upp eller inte

högre resistans och lägre varvtal vilket är bättre för mig

och kör med såna här batterier: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9174
5s 5000 mah.
och den här esc:n : http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14500
190 A konstant och 200 A under 10 sekunder.
Ifas = sqrt(18.5*40/0.05) = 122 A
men problemet jag ser i den formeln är att batterierna kan leverera mycket mer ström under korta perioder?
men en 40 A säkring skulle förhindra detta? och förhindra att det händer dåliga saker med batterierna om esc:n skulle kortsluta.
och då finns det en del spelrum på esc:n