Elkonvertera kickbike?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zimm

Re: Elkonvertera kickbike?

Inlägg av zimm »

hubben:
ja det hade inte varit så jättekul om ett batteri skulle punkteras :P men jag vet inte riktigt annars var man kan placera dom för att de inte ska vara i vägen. alternativet är att ha de i en väska typ ryggsäck, men de känns inte så bra om batterierna skulle ta eld pga andra faktorer :P

det allra värsta de kan utsättas för när de sitter där under som jag kan komma på om man verkligen skulle misshandla den är trottoarkanter som jag ändå kommer undvika men får bygga ett skydd som är tillräckligt starkt för att man ska kunna stå på de :P

janbjorn och Cano:
tack för tipsen om kuggremmar.

den högsta utväxlingen man kan få till med länkarna ni skickat är 4:1

vilket med sakerna jag länkat till under skulle ge en teoretisk topp-hastighet på 29,6 Km/h

tänkte skicka förfrågan till några företag jag hittat i Sverige som har remskivor och remmar. får se vad de säger, de flesta verkar inte sälja till privatpersoner.

de hade t5 16mm breda remmar i storlekar från 10 till 60 tänder.
vilket ger en utxäxling på 6:1 och en teoretisk topphastighet på 19,7 Km/h vilket hade gjort den laglig :)

angående brinna upp eller inte :P: om jag byter motor till denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7870
högre resistans och lägre varvtal vilket är bättre för mig :)

och kör med såna här batterier: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9174
5s 5000 mah.

och den här esc:n : http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14500
190 A konstant och 200 A under 10 sekunder.

Ifas = sqrt(18.5*40/0.05) = 122 A

men problemet jag ser i den formeln är att batterierna kan leverera mycket mer ström under korta perioder?
men en 40 A säkring skulle förhindra detta? och förhindra att det händer dåliga saker med batterierna om esc:n skulle kortsluta.

och då finns det en del spelrum på esc:n
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Säkringen förhindrar mycket riktigt att du drar mer än 40A från batteriet genom att gå sönder. Som jag sagt tidigare så är det just vid stillastående detta blir ett problem, när motorn väl börjar snurra så kommer dess mot-emk hjälpa till att hålla ned strömmarna. Så då är det egentligen ingen fara att dra mer ström från batteriet.

ytterligare ett exempel med den motor du länkade till först:
Säg att du drar 40 A från samma batteri (22.2 V) men motorn har ett varvtal på 1000 rpm och en varvtalskonstant på 230 rpm/V.

Umotor = Ifas * 0.04 + 1000/230

22.2*40 = Ifas * Umotor

Löser vi dessa igen ser vi att

Ifas = 0.5*(-1000/(0.04*230) + sqrt((1000/(0.04*230))^2 + 4*(22.2*40/0.04))) = ~104

Med andra ord:
Om vi för enkelhetens skull säger att det moment som krävs för att accelerera dig kräver en fasström på 125 A (motorns vridmoment är proportionellt mot fasströmmen) så kommer en 40 A säkring till batteriet hålla om du först sparkar fart så motorn roterar med 1000 rpm. Om du däremot glömmer sparka så kommer motorstyrningen dra mer än 40 A från batteriet och säkringen går sönder.

edit:
Två sådana batterier paralellt klarar av att leverera 200A konstant utan att gå sönder och 300 A kortare stunder. Men kortsluter du dem snackar vi förmodligen betydligt mycket mer än så. Fullt tillräckligt för att elda upp ett betydligt bättre fartreglage. Just det du länkar till är knappast designat för optimal kylning, vill du se hur det ser ut inuti har jag postat lite bilder här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 6&start=11
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Glömde säga det förresten:

Grymt coolt projekt! Kommer följa det med stort intresse. :D
zimm

Inlägg av zimm »

har ännu inte bestämt hur jag ska styra esc:n . men har funderat på att ha en microcontroller som sköter lite diverse saker. hade ju varit kul om man kunde se hastighet, spänning och strömförbrukning osv. så då kan man styra esc:n efter strömmen och hastighet och på så sätt se till att strömmarna håller sig på okej nivå?

jag har funderat lite angående drivningen, skulle det funka att använda sig av en kedja istället för rem?

eller fungerar inte det på så höga varvtal som motorn kommer att snurra?
3145 rpm snurrar motorn på den teoretiska toppfarten, klarar en kedja av detta?

jag menar varför ser man aldrig någon använda kedjor till sånt här?
eller är kedjor väldigt ineffektiva?

eller är det bara för att kedjor har en tendens att hoppa av om allt inte är helt rakt?

8 till 40 kuggar 8 mm pitch kedja.
Bild
har även ändrat en del andra saker, nu kan motorn justeras för att spänna remmen/kedjan och sparade mer av ramen från orginalkickbiken vilket gjorde att jag inte behövde ett fäste som behövdes innan.

den nya motorn är lite större så lade även till en "störtbåge" så motorn inte är det första som slår i asfalten om man skulle åka omkull :P.
Bild
PF013

Inlägg av PF013 »

Har du koll på att motorerna du länkat till är outrunners? Dvs det är huset som roterar och axeln är fast (om du inte gör något riktigt kreativt med matningen, typ släpringar.
zimm

Inlägg av zimm »

både huset och axeln roterar. spolarna är fasta.

när man använder propeller kan man montera den antingen på huset eller på andra sidan på axeln. där kommer jag att montera min drivning.

kolla tex:

Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Huset på motorn roterar, men det är fäst i axeln och lagrat i framkant.. så det montaget som visas på bild är helt korrekt. Kablarna sitter still vid motorfästet fram, axel och hus roterar.

Den ESC:en har jag sett många elda upp. Den tål inte riktigt de strömmar den är specifierad för, iallafall inte några längre stunder.. och överbelastar du den det minsta säger det poff... Å andra sidan är den nästan gratis...

Vore jag du skulle jag kolla på en motor du kan köra på 12s, och sedan slänga 2st 6s 5000mAh accar i serie genom ett 120A HV reglage.. Då minskar du strömmarna ordentligt och alla prylar håller bättre.

Vad får du för radie på motordrevet om du ska köra kedja? I stort sett varenda Minimoto kör ju kedja, och de piniongerna är inte stora.. ;-)
Rem känns dock betydligt trevligare. Jag har ett gäng remhjul med utväxling 1:4 med passande remmar som bara ligger och skräpar sedan ett fräsprojekt. Kan mäta upp dem imorgon, och donera om projektet blir av. Lixom föregående skribent tycker jag att detta är ett skitcoolt projekt.

Du kan förresten inte montera accarna stående längst fram vid styrstången?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan du inte sätta en liten pedal som när den inte är intryckt
låter motorn snurra fritt. Tryck kopplar in motorn mekaniskt.

Då kan du varva upp motorn och sen trycka på pedalen och
köra iväg. Blir även som dödmans"steg".
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Kedja borde väl hålla.? Kolla hos leverantörer.
En stor nackdel med kedja är ju att de väsnas så mycket.

EDIT: Jag kan tänka mig att det blir rätt dålig verkningsgrad på en sådan växling också.
zimm

Inlägg av zimm »

hubben

det är nästan halva nöjet med att den ska "poffa" ett par gånger innan allt fungerar som man vill :P

men såklart det är dumt att göra något som är garanterat att misslyckas.

om motorn ska klara 12 s så är vi uppe i motor typ:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5142

och esc typ: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8921
men nu är vi uppe i låångt över effekten som jag behöver eller kan använda på en lite kickbike :P får snart gå över till en motorcykel :P

då kanske det är lämpligare att gå över till borstmotorer istället?

men självklart är det ballare med en borstlös motor :P

här finns det kedjehjul i storlekar från 8 till 76 tänder vilket gör att de finns mycket mer valmöjlighet än med de remmar och hjul som jag hittat.
http://www.technobotsonline.com/sprocke ... ckets.html

tackar jättemycket för erbjudandet angående rem och remhjul, det får dock vänta till projektet lämnat idé-stadiet och jag har fått hem lite grejer.
sen vet jag inte om 1:4 är tillräckligt för mig än så länge får se vart det leder, kommer definitivt att hojta till om det blir aktuellt :)

angående placering av batterierna har du rätt i :P jag har inte ritat främre delen av kickbiken av ren lathet och stirrat mig lite blind på det kanske :P de är ju definitivt inte lika utsatta där och sparar in på hela hasplåts idén.
tyvärr har jag inte någon kickbike att ta mätvärden ifrån eller att göra en "mockup" just nu, det hade förenklat allt ganska mycket :P

zeus

att ha en koppling på ett fordon som har elmotor känns i min värld inte helt rätt, det förstör lite syftet med ett elfordon. men får se vart projektet leder.

Cano
absolut borde en kedja hålla, denna kedja: http://www.technobotsonline.com/steel-r ... 6mm-m.html passar kedjehjulen ovan och har en bristningsgräns på 3Kn långt mycket mer än vad som krävs.

men sen är ju frågan hur mycket man förlorar på att ha kedjedrift, friktionen i kedjan kan jag tänka mig inte är jättestor, men om den går runt flera tusen gånger i minuten kanske det blir ganska mycket i slutändan.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det finns mycket mindre 12s motorer:
http://www.fast-lad.co.uk/store/hk-4025 ... 10447.html

Fartreglaget du länkar till har jag kört i en 12s setup på helikopter, och det fungerar riktigt bra. Nu vet jag inte hur det är att överbelasta men..
PF013

Inlägg av PF013 »

hubben skrev:Huset på motorn roterar, men det är fäst i axeln och lagrat i framkant.. så det montaget som visas på bild är helt korrekt. Kablarna sitter still vid motorfästet fram, axel och hus roterar.
Tack för den förklaringen! Då är dessa motorer avsevärt lättare att använda i icke-flygapplikationer än vad jag trodde. Givet att man har en passande ESC förstås...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Yes. Jag har inte sett någon motor med en axel som står still, dock finns det ett antal som inte har någon utstickande axel alls utan man skruvar propellern direkt i "huset"... men såna behöver man ju inte köpa. =)
zimm

Inlägg av zimm »

hubben

fast den motorn har lägre resistans än den jag valt så borde vara svårare att driva vid start?

jag har nog kommit fram till att bil-esc:er är mycket mer lämpade för mig, kolla den här killen:

som byggt en "mountainboard" med fyra stycken såna här controllers:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10370

och rc-motorer, här ser det ut som det är exakt den motorn jag valt:

och den verkar pinna på rätt bra :P

han använder även kedjor :)

med bil-esc:er kan man programmera mjukstarter, broms, back, möjlighet att ansluta motor-sensorer osv.

de verkar även vara mycket mer anpassade för större belastningar, "1080 A burst current" borde vel räcka till? :)

den kontinuerliga strömmen borde de klara mycket bättre med då de är fläktkylda.

vad tror ni?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Häftigt projekt! Kul att det går att bygga roliga grejer lagligt nu också

Funderade lite över strömbegränsningen. Borde vara hyffsat enkel att bygga med en shunt och en microkontroller, lite beroende på hur "RC-signalerna" (puls 1-2ms) kommer in i bilden. Shunten sätts antingen på batterianslutningen eller en fas och förstärks analogt på lämpligt sätt. µCn läser av inkommande RC-puls samt strömmen. Om strömmen är på det lugna så skicka ut lika lång RC signal som mottogs, annars reglera ner den tills lämplig ström erhållts.
Skriv svar