För nått halvår sedan köpte jag en gammal TV jag hittade på en second-hand butik. Tanken var och är att jag ska få fart på den. Jag har själv inte provkört den, och inte heller affären jag köpte den i. Helt enkelt för att man vill ju inte elda upp nått om det finns några allvarliga problem i den!
Dett största problemet som jag har hittat hittills är att gummiploppen på HS-anslutningen på bildröret har vittrat sönder verkar det som, den finns i alla inte på sin plats, vilket vi vet kan leda till problem. Jag vet inte hur jag skulle kunna fixa det däremot, skulle det gå att återanvända en från en modernare TV eller bildskärm kanske?
Sen är det ju diverse elektrolyter och "tjärklumpar" a.la Wima osv som säkert inte mår så bra av tidens tand. Så att där känns det som att jag har en del jobb framför mig. Dessutom är där problem med kanalväljarratten som inte sitter fast på axeln, segande knappar och säkerligen andra ålderskrämpor.
Jag hade faktiskt jäkla tur och lyckades googla mig fram till en servicemanual, utan en sån hade jag nog vart helt rökt. Dock är den rätt knapphändig känns det som, beskrivningarna för att justera MF-filter osv är väligt korta och vaga och de skippar till och med ord för att spara plats. Det känns som att papper/trycksvärta var värt sin vikt i guld på den tiden! Men jag har ju i alla fall kretsschema och komponentplaceringslayout osv, och bara det är mycket värt!
Lite kuriosa är att det tydligen lära ha varit Philips första modell med 110 graders deflektion. Och så fick jag även med manual och garantibevis! Så jag råkar veta att apparaten är inköpt den 31 augusti 1959 av herr Stig Henry Jacobson. Pga handstilen har jag lite svårt att läsa ägarens exakta adress, men däremot ser jag att de bodde i Strömsbro, och så kan jag läsa att den är köpt här i Gävle, på norra rådmansgatan 12.

Men ja, det är första gången jag ger mig på ett sånt här projekt, så jag är minst sagt nervös för att börja peta runt i den! Jag har väl hållt på lite med en gammal röradio förr, annars är min erfarenhet begränsar till halvledare. Jag gick ju iofs elektronikprogrammet på gymnasiet och petade runt med TV-apparater då, men det var 10 år sen studenten nu och jag har i princip inte hållt på sen dess förutom lite småprojekt här och där. Sååå... lite moraliskt stöd?