Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bilder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bilder

Inlägg av bonecrime »

Hej

För nått halvår sedan köpte jag en gammal TV jag hittade på en second-hand butik. Tanken var och är att jag ska få fart på den. Jag har själv inte provkört den, och inte heller affären jag köpte den i. Helt enkelt för att man vill ju inte elda upp nått om det finns några allvarliga problem i den!

Dett största problemet som jag har hittat hittills är att gummiploppen på HS-anslutningen på bildröret har vittrat sönder verkar det som, den finns i alla inte på sin plats, vilket vi vet kan leda till problem. Jag vet inte hur jag skulle kunna fixa det däremot, skulle det gå att återanvända en från en modernare TV eller bildskärm kanske?

Sen är det ju diverse elektrolyter och "tjärklumpar" a.la Wima osv som säkert inte mår så bra av tidens tand. Så att där känns det som att jag har en del jobb framför mig. Dessutom är där problem med kanalväljarratten som inte sitter fast på axeln, segande knappar och säkerligen andra ålderskrämpor.

Jag hade faktiskt jäkla tur och lyckades googla mig fram till en servicemanual, utan en sån hade jag nog vart helt rökt. Dock är den rätt knapphändig känns det som, beskrivningarna för att justera MF-filter osv är väligt korta och vaga och de skippar till och med ord för att spara plats. Det känns som att papper/trycksvärta var värt sin vikt i guld på den tiden! Men jag har ju i alla fall kretsschema och komponentplaceringslayout osv, och bara det är mycket värt!

Lite kuriosa är att det tydligen lära ha varit Philips första modell med 110 graders deflektion. Och så fick jag även med manual och garantibevis! Så jag råkar veta att apparaten är inköpt den 31 augusti 1959 av herr Stig Henry Jacobson. Pga handstilen har jag lite svårt att läsa ägarens exakta adress, men däremot ser jag att de bodde i Strömsbro, och så kan jag läsa att den är köpt här i Gävle, på norra rådmansgatan 12. :)

Men ja, det är första gången jag ger mig på ett sånt här projekt, så jag är minst sagt nervös för att börja peta runt i den! Jag har väl hållt på lite med en gammal röradio förr, annars är min erfarenhet begränsar till halvledare. Jag gick ju iofs elektronikprogrammet på gymnasiet och petade runt med TV-apparater då, men det var 10 år sen studenten nu och jag har i princip inte hållt på sen dess förutom lite småprojekt här och där. Sååå... lite moraliskt stöd? :lol:
Senast redigerad av bonecrime 3 juni 2011, 15:01:19, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper

Re: Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match"

Inlägg av Mindmapper »

Gummiploppen är inget större problem. Högspänningen fungerar utan gummiplopp. Den är ju bara isolering så att man ska ha lite skydd mot beröring i alla fall. Under isoleringen sitter en metallklämma som ska göra kontakt med bildrörets högspänningsanslutning, är den juste räcker det. Men är inte där och pilla om högspänningen varit på. Bildröret har kvar hs väldigt länge efter att den har använts.

I övrigt så kan jag inte bidra så mycket för att hjälpa dig. Annat än att säga börja inte skruva här och där. Iregel snedställer man både det ena och det andra i så fall. Och så brukar chassit vara spänningsförande.

Sedan har den bara VHF-kanaler så du behöver något att testa med som kan lämna VHF-kanaler.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match"

Inlägg av bonecrime »

Lite invärtes bilder för ert nöje! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Klickbara bilder. Och nej, skruva hejvilt på saker är inget jag hade planerat! :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bild

Inlägg av SM7CZR »

Man blir nostalgisk...
Vanliga fel på dessa TV var dåliga kondensatorer i vertikaldelen. Bilderna kunde bli olinjära på höjden, ibland var det bara ett horisontalt streck över skärmen.
Synkfel var också vanligt fel, bilden rullade.
Jag ser att skärmburkarna på kanalväljarrören är borta, så någon "maskinist" har väl tyckt väl att de var onödiga. :mrgreen:
Högspänningslikriktaren (DY87) eller var det DY802 ? var en annan svaghet efter ett antal år, bilden "blommade" då man ökade ljusstyrkan.
Några kondingar från Kina fanns inte på den tiden, men istället svarta WIMA. :happy:
/Ingvar
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Underbar 3D-elektronik på sista bilden :-)
Motstånden i mitt elektronikförråd är visst äldre än jag trodde, om något av dom är trasigt så har jag identiska sådana.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den sista bilden ser ju värre ut än ett hemmabygge :mrgreen:
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

SM7CZR skrev:Man blir nostalgisk...
Vanliga fel på dessa TV var dåliga kondensatorer i vertikaldelen. Bilderna kunde bli olinjära på höjden, ibland var det bara ett horisontalt streck över skärmen.
Synkfel var också vanligt fel, bilden rullade.
Jag ser att skärmburkarna på kanalväljarrören är borta, så någon "maskinist" har väl tyckt väl att de var onödiga. :mrgreen:
Högspänningslikriktaren (DY87) eller var det DY802 ? var en annan svaghet efter ett antal år, bilden "blommade" då man ökade ljusstyrkan.
Några kondingar från Kina fanns inte på den tiden, men istället svarta WIMA. :happy:
/Ingvar
Jo tanken är väl att jag ska leta upp alla svarta WIMA och alla elektrolyter i den och byta ut, till att börja med. Jag vet att vissa föredrar att man behåller orginalkomponenter i den mån det går för att den helt enkelt ska vara så orginal som möjligt, men jag känner att jag tar nog det säkra före det osäkra och byter ut opålitliga saker. Jag har ett par olika typer av skärmburkar för rör i mina bra-att-ha gömma, men tyvärr inget som passar. Oavsett hur mycket man har, så har man ändå aldrig det man behöver! :lol:

Högspänningslikriktaren är minsann en DY87 ja. :) Hoppas den är hel! Jag har nån amerikansk variant ligger, men det är säkert inte en ersättare.

Låter som att du hållt på en hel del med gamla TV-apparater, har du jobbat med det? Skulle vara kul och underlätta att ha nån att bolla lite med eftersom det är första gången jag ger mig på nått sånt här. :) Nån som vet förresten om det finns nått form av community i sverige eller europa för folk som pysslar med gammal elektronik?
Anders Olsson skrev:Underbar 3D-elektronik på sista bilden :-)
Motstånden i mitt elektronikförråd är visst äldre än jag trodde, om något av dom är trasigt så har jag identiska sådana.
rehnmaak skrev:Den sista bilden ser ju värre ut än ett hemmabygge :mrgreen:
Så såg det mesta ut innan kretskorten började dyka upp. :)
greven72

Inlägg av greven72 »

Har renoverat några TV-apparater från 50-talet och det har sällan varit några större problem att få liv i dessa, mest har det handlat om att byta dåliga kondingar. Håller just nu på med en gammal Radiola från ca 1955. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gjorde misstaget att slakta en sådan här rörtv med isärdragbara dörrar för ca 20 år sedan som jag ångrar idag, finns det något värde i dessa numera?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle det vara svårt att driva det gamla bildröret med modern elektronik ?

50-tals TV med DVI-ingång.. :D
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

greven72 skrev:Har renoverat några TV-apparater från 50-talet och det har sällan varit några större problem att få liv i dessa, mest har det handlat om att byta dåliga kondingar. Håller just nu på med en gammal Radiola från ca 1955. :D
Oj-oj!
Sådana "70-gradare" har jag varit med att leverera när de var nya. (jag var i 16-årsåldern). :)
Kanalväljaren på baksidan och några små kontroller innanför den snygga träluckan med Radiola-märket på.
/Ingvar
greven72

Inlägg av greven72 »

Ja, kanalväljaren sitter på baksidan, inte så vanligt.
greven72

Inlägg av greven72 »

En bild till på Radiolan, nu i fungerande skick. :D
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

SKROTNISSE! :pray:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ser bra ut!
Du fick väl använda diskmedel till bildröret?
Jag minns att vissa ofta satt och rökte då de tittade på TV. Bildrören kunde se hemska ut efter en tid.
När vi fick in en sån "inrökt" TV för reparation gjorde vi alltid en regöring av bildröret och då de fick tillbaka TV:n
såg de skillnaden och kommenterade - Oj, vilken fin bild!
/Ingvar
Skriv svar