OT:
Hehe, kollade in hans Universal Preamp / Mixer där Figure 2 (Mixer Amplifier) visar exakt hur man inte ska göra. Det hans summeringskoppling gör är att summera ihop bruset från alla resistorer R111, R112,,,. Kollar man på ett kommersiellt mixerbord summerar de ihop strömmar istället för spänningar där mute-knappen sitter precis innan mixerbussen. Använder man mute från ESPs mixerbord kommer man fortfarande få med bruset från ovan nämda resistorer i mixen. Helt klart ej genomtänkta designer, med lite tjuvkikande hos kända fabrikat hade nog hans designer sätt annorlunda ut.
Enkel hörlursförstärkare.
Re: Enkel hörlursförstärkare.
Precis. Det är anledningen till det höga värdet. 100u är kanske lite högt, men nu hadde jag det värdet hemma. Men jag brukar aldrig gå under 33u här. Och visst är C3 kanske onödig, det är mest gammal vana att alltid ha en där och det blir ju knappast värre av det.psynoise skrev:Fast det är inte bara brytfrekvensen som spelar roll, man vill hålla nere spänningsfallet över kondensatorn för att hålla distorsionen under hörbar nivå.C7 ser ganska överdimensionerad ut, säg 1u och 220k så får du ändå en brytfrekvens på 4,5Hz.
psynoise skrev:Jag tänkte mer på distorsionen, dom flesta operationsförstärkare fixar det bra till runt 1 kΩ, medan NE5532 har låg distorsion ner till 500 Ω någonstans.
Det var därför jag valde att använda just NE5532. Plus att jag har en hel del av den. Det är fortfarande en av mina favorit OP.
Douglas Self har jag sätt använda 100 µF på flera ställen, har tom sätt något schema med 220 µF, men där kan även kanske gränsen gå. Tar man till för höga värden och använder likspänning någonstans får man se upp med långa uppladdningstider när man spänningssätter kretsen i fråga.