Konsten att laga en brödrost?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Predabot

Re: Konsten att laga en brödrost?

Inlägg av Predabot »

Jodå, det är två mekaniska brytare som sluts. Ena har anslutning till termostat (är dom såpass enkla i utförande?), och andra till värmeelementen. Det gula kablaget är anslutningen till elementslingan.

Jag funderar om det inte bara är säkringen som har flugit... försökte mäta den tidigare, medans den fortfarande var monterad, men fick ingen köntakt. Tror det blir läge att ta loss den och försöka när den är lite mer fri i luften, så att säga.

Är det nån som vet vars man kan hitta ritningar för såna här gamla Brödrostar? Mest då för att se vad det är för komponenter som ska dit, om det är termostat eller bara säkring som ska bytas.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja de är så här enkla. Bimetallen som är en lång någon mm tjock runt 1 cm bred platta är den som bestämmer mha vredet hur pass länge brödet skall vara i. Vredet ger ett högre mekaniskt motstånd på den vilket gör att det blir svårare för den att böja sig som den gör när den blir upphettad av värmetråd som är lindad omkring den. När den böjt sig en viss bit kommer den till slut emot en arm som när den böjer sig ännu lite till frigör låset gör att brödet åker upp. Jag kommer ihåg att det är två brytare i brödrostar men kommer dock inte ihåg vad den andra hade för uppgift, ev kan den vara till för att bryta strömmen till bimetallens värmelement så den svalnar snabbt och kommer tillbaka till sig utgångsläge så att den är redo direkt efter för nytt bröd måhända.

Själv var det så länge sedan jag pillade i en brödrost så jag kommer knappt ihåg de längre men något säkring tvivlar jag på att det finns i den men möjligen en temperatursäkring. Ta annars en bild på enbart den delen så är det lättare att se exakt vad det är för jag kan inte direkt se något på dina andra bilder.

Schema finns väl någonstans men en sökning jag gjorde precis så hittades enbart scheman till elektriska brödrostar inget till helmekaniska.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

En fuling är att koppla bort hela termostatracket och sätta ledningarna direkt på elementen, men då grillar den så länge sladden är i.

Men vad gör det, termosköret är nymodigheter, min jag har är så gammal att den saknar sådana finesser, den grillar till och med bara på en sida i taget, man måste vända skivorna. Men för det finns en finess däremot, man fäller utsidorna och då flippar brödskivorna och man kan fälla upp igen :p

Edit, tog en bild, notera nätströmmen direkt på elementet, det runda till vänster är ratten/vredet som fäller sidorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Predabot

Inlägg av Predabot »

All right, här kommer lite mer bilder på vad som misstänks vara temperatursäkringen. =)

Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att den här lilla mintpastillen ska fungera, dock?? Det går ut en liten mekanisk brytare ovanför den, som den pressar upp något, men inte så det är kontakt alltid. Denna brytare är sen kopplad till antingen termostaten eller elementslingan.

Ska den liksom tryckas upp, av värmeutvecklingen, och bryta strömmen, eller?

Här har vi den lille gynnaren iallafall.

Bild
Bild
Bild

Notera dom två små svarta prickarna, som verkar vara sotade. Inte säker på om det har nån betydelse dock. Och hur kontrollerar man att en sån här temperatursäkring är hel, egentligen?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Hur kom du fram till att det där är en säkring, ser ut som en liten plastbit bara.
Kan vara en del av termostaten eller vad som helst.

Anledningen till att den är av plast är väl helt enkelt för att isolera metallpinnen (från termostaten) som trycker
från själva brytaren som troligen består av öppna metalltungor.

De där makalöst dåliga bilderna gör ju ingen glad heller :)
Predabot

Inlägg av Predabot »

Hmm...fast om den bara är plast ( vilket jag inte hittar nåt som motsätter, det svarta verkar vara sot), så finns det ju isåfall bara två elektriska komponenter i hela brödrosten isåfall. 0-o

En termostat och en elementslinga.

Då blev det något surt i det fallet... för då är det uppenbart iaf för mig, att det är termostaten som är paj, för Elementslingan mäter ju fin kontinuitet.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

ja, den har ju inga elektriska anslutningar eller? så hur skulle den fungera som säkring?
Men det är väl bara att du summrar termostaten så ser du ju om den släpper igenom.

alt. så kan du mata rosten med ett 9v batteri vid stickkontakten och sen mäta om du har spänning
över värmeslingan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tips när man tar bilder för att lägga upp; kolla på bilderna innan du lägger upp de och är de suddiga ta då nya så de blir skarpa.

De saker du benämner är med dina ord för mig svårt att få ihop vad som menas

Däre mot kan den här plastpluppen trycka på metallarmen som släpper upp brödet eller mer trycka på en strömförande brytare som för att inte få hela brödrosten strömförande då har en plastplupp som skydd eller så.

så finns det ju isåfall bara två elektriska komponenter i hela brödrosten isåfall. En termostat och en elementslinga

Precis, det finns normalt inga elektriska komponenter i dessa brödostar allt är rent mekaniskt, moderna kan dock ha ett kretskort med elektronik på.
Predabot

Inlägg av Predabot »

All right grabbar, ska försöka summra termostaten.

Jag är lite osäker på exakt vars jag ska sumra dock? Har tyvärr aldrig haft med termostater att göra, så jag har något svårt att se vad som är anslutningspunkterna, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Frågan om den är elektronisk ens, den är av bimetalltyp, när du trycker ned handtaget på rosten så låser det i bottenläget och trycker antagligen på nämnda plastbit som i sin tur trycker isär termostaten. När den sen blir varm utvidgas den ena metallen den består av mer än den andra, vilket har effekten att metallen böjer sig i en båge och trycker upp handtaget förbi spärren, *fling* och upp kommer rostat bröd.

Handtaget sköter nog även brytaren till strömmen...
Predabot

Inlägg av Predabot »

Jo det verkar stämma det du säger, Kubbuth. Det är två brytare som trycks ner av handtaget, som är kopplade till fas och nolla från vägguttaget. Jag mätte där nyss, och stickkontakten hade kontinuitet. Likaså anslutningarna från dom mekaniska brytarna som är anslutna till plasthandtaget man trycker ner.

Dock noterade jag att två tunna metallstycken som är anslutna till en sida av brytarna. En av dom var brunbränd på en sida.

Jag uppmätte kontinuitet via röd ledare utan problem från matning. Dom två tunna foliestyckena verkar inte ha nån som helst kontinuitet dock.

Två nya bilder, med en ovanifrån vy. Lade till lite noteringar i en version, så man får mer hum om vad det är för detaljer. Kan nämnas att till vänster, just ute ur bild, (inne i den bruna plasten) så är reglaget till termostaten.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tor jag hade en brödrost som var uppbyggd precis så här en gång men jag kommer tyvärr inte ihåg något av den numera. Det ser dock lite bränt ut vid nollan? Och ta även en bild om du kan på det som du tyckte verkade bränt.
Predabot

Inlägg av Predabot »

Nollan hade dock bra kontinutet när jag sumrade den. Det såg lite bränt ut i en ände av anslutningen till elementslingan från den också, men kontinuiteten var fin där också. (gula ledningen)

Ska försöka köra lite mer foton av det brända området ( ser ut att vara bimetallen som ska utvidga sig, faktiskt), tyvärr fick jag slut ström i batterierna i kameran, så det blir att köra lite laddning först.
chrimprider

Inlägg av chrimprider »

kan du inte bara följa spänningen från fas punkten genom nästa komponent ??
eller

du kan ju koppla batteri på ingången
minus på nollan och + på fas tex ..
hålla ner handtaget/kila fast den om den inte vill stanna nere..
sen är det bara att se vart spänningen försvinner.. du behöver ingen multimeter duger gott med en lampa .
håll ena änden på lampan på minus och flytta andra änden från + till nästa punkt i slingan där lampan slocknar bör du ha nåe trubbel...
Predabot

Inlägg av Predabot »

Körde med spänningsprovaren och LIVE spänning nyss. 0-o Varför det, kan man fråga sig? Jag har nämligen inget batteri som räcker till... Då måste jag köpa det, vilket budgeten icke täcker. XD

Märkte att den röda ledaren från plus till bimetallen, verkar inte ha nån spänning alls då... Mätte inte upp nån spänning på elementslingan heller.

Känns som att det kanske är avbrott nånstans på det gröngula kretskortet. ( där det inte finns några kretsar, bara några anslutningspunkter) Det som är just under dom mekaniska brytarna.

Jag sumrade ju nämligen den röda ledaren ut till bimetallen, och den hade kontinuitet.
Skriv svar