Sitter här med en klassiker. Av allt att döma har det blivit överslag inuti min goa', fina, gamla brödrost till slut, förmodligen pga att jag aldrig rensat ut stoftet och skräpet ur den.
Nå, nu har jag rensat ur den, och tagit isär den ganska rejält. Såvitt jag kan se så innehåller den verkligen inte mycket komponenter. Förutom värme-elementen så tycks det i princip bara finnas en kondensator och en vridpotens inuti den...
Modellen är en Rowenta TO-18, med andra ord en ganska så väldigt gammal, och enkel, modell. Av designen att döma, skulle jag tro den är från mitten av 80-talet.
Symptomen är följande:
Vid rostning så uppkom en plötslig ljusbåge i miniatyr, (överslag ma o) och därefter vill icke värme-elementen gå igång.
Jag har identifierat vad jag tror är punkten på värme-elementen där det verkar hava blivit störst värmeutveckling vid kortslutningen, och har bifogat en bild. Dessvärre är det en relativt suddig bild, för jag är en hemsk fotograf.

Skulle gärna höra tips om vanliga fel i brödrostar, och i synnerhet såna som uppkommer vid äldre Rowenta-modeller. =) Den misstänkta komponenten, som jag tror är en kondensator, sitter något krångligt till, bör nämnas. (därav fick jag ingen bra bild) Jag ser dock inga synliga fel på kapseln... den verkar helt oskadd.
(det är den vita detaljen under den röda kabeln och L-formade bruna metallstycket)

Tekniska data:
Rowenta TO-18 (modell)
210-230 V
850-1000W

Mina kunskaper:
3-år elprogram elektronik
2.5 KY-utbildning Elektroteknik+Automation
6 månader praktik/arbete industri
Eldat lödningar ett fåtal år.
Med andra ord icke en okunnig civilist, men i jämförelse med vana reparatörer på detta forum, något av en novis.
Alla tips mottages tacksamt, självfallet.
MODS: Om detta är i fel forum, skicka tråden varhelst ni önskar.
UPPDATERING:
Sumrade just på anslutningståtarna till elementen, och dom var hela. Jag sumrade även direkt på elementslingan, mellan den utbuktande misstänkta delen, och resten av slingan. KONTAKT! Inga problem, faktiskt. Kan det verkligen vara slingan som är av, om jag har summerkontakt? Hade mer problem att få kontakt med en annan del av slingan som jag jämförde med, faktiskt.