Konsten att laga en brödrost?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Predabot

Konsten att laga en brödrost?

Inlägg av Predabot »

God afton, och hej till alla på forumet, först och främst. =)

Sitter här med en klassiker. Av allt att döma har det blivit överslag inuti min goa', fina, gamla brödrost till slut, förmodligen pga att jag aldrig rensat ut stoftet och skräpet ur den.

Nå, nu har jag rensat ur den, och tagit isär den ganska rejält. Såvitt jag kan se så innehåller den verkligen inte mycket komponenter. Förutom värme-elementen så tycks det i princip bara finnas en kondensator och en vridpotens inuti den...

Modellen är en Rowenta TO-18, med andra ord en ganska så väldigt gammal, och enkel, modell. Av designen att döma, skulle jag tro den är från mitten av 80-talet.

Symptomen är följande:
Vid rostning så uppkom en plötslig ljusbåge i miniatyr, (överslag ma o) och därefter vill icke värme-elementen gå igång.

Jag har identifierat vad jag tror är punkten på värme-elementen där det verkar hava blivit störst värmeutveckling vid kortslutningen, och har bifogat en bild. Dessvärre är det en relativt suddig bild, för jag är en hemsk fotograf.
Bild

Skulle gärna höra tips om vanliga fel i brödrostar, och i synnerhet såna som uppkommer vid äldre Rowenta-modeller. =) Den misstänkta komponenten, som jag tror är en kondensator, sitter något krångligt till, bör nämnas. (därav fick jag ingen bra bild) Jag ser dock inga synliga fel på kapseln... den verkar helt oskadd.
(det är den vita detaljen under den röda kabeln och L-formade bruna metallstycket)
Bild

Tekniska data:
Rowenta TO-18 (modell)
210-230 V
850-1000W
Bild

Mina kunskaper:
3-år elprogram elektronik
2.5 KY-utbildning Elektroteknik+Automation
6 månader praktik/arbete industri

Eldat lödningar ett fåtal år.

Med andra ord icke en okunnig civilist, men i jämförelse med vana reparatörer på detta forum, något av en novis.
Alla tips mottages tacksamt, självfallet.

MODS: Om detta är i fel forum, skicka tråden varhelst ni önskar.

UPPDATERING:
Sumrade just på anslutningståtarna till elementen, och dom var hela. Jag sumrade även direkt på elementslingan, mellan den utbuktande misstänkta delen, och resten av slingan. KONTAKT! Inga problem, faktiskt. Kan det verkligen vara slingan som är av, om jag har summerkontakt? Hade mer problem att få kontakt med en annan del av slingan som jag jämförde med, faktiskt.
Senast redigerad av Predabot 14 maj 2011, 21:28:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Konsten att laga en brödrost?

Inlägg av Danny »

Du har avbrott i elementslingan
Predabot

Inlägg av Predabot »

@Danny: Aj aj aj... Om det stämmer, det du säger... då blev det väl ganska svårt att laga, va?

Har för mig slingan är gjord av nån särskild värmetålig legering, va? Så om jag kapar bort den trasiga sektionen och lödar över, så lär det inte hålla särskilt bra...

Vad råder du för motmedel mot detta? Eller är det bara att köpa en ny brödrost...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det går inte att löda, möjligen punktsvetsa

man kan byta all tråd, men det känns overkill

finns en fulvariant, om man tar en innerbit från en sockerbit kan man skarva, frågan är hur länge det funkar

i och för sig så gillar jag sådanna här projekt :tumupp:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Bilderna är inte så tydliga. Kanske kan ta nya med fokus?
Predabot

Inlägg av Predabot »

grym skrev:det går inte att löda, möjligen punktsvetsa

man kan byta all tråd, men det känns overkill

finns en fulvariant, om man tar en innerbit från en sockerbit kan man skarva, frågan är hur länge det funkar
Ouch! Låter trixigt det här. Fulvarianten låter inte helt omöjlig dock. Man får bara se till att endast rosta på den sida där det inte är skarvat.

Dock så sumrade jag just på anslutningståtarna till elementen, och dom var hela. Jag sumrade även direkt på elementslingan, mellan den utbuktande misstänkta delen, och resten av slingan. KONTAKT! Inga problem, faktiskt. Kan det verkligen vara slingan som är av, om jag har summerkontakt? Hade mer problem att få kontakt med en annan del av slingan som jag jämförde med, faktiskt.

@Bigmac: Jag kan ju ge det ett försök, ska kolla lite i bruksanvisningen till denna jämra kamera.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag förmodar att du är oerhört fäst vid din gamla brödrost men jag skulle i första hand köpa en ny. De kostar ju inte ett öre nu för tiden jämfört med tidigare. ÖB brukar slänga brödrostar efter kunder när de är på väg ur affären.

Om en ny brödrost inte är ett alternativ till din gamla så kan du ju ändå köpa en ny och använda innanmätet. Linda loss glödtråden och montera den i gamla rosten :).

Lycka till!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skarva skall gå bra men det måste vara ett material som håller för värmen för tråden (kanthal tråd) kan säkert gå upp till en 700 - 800 grader i rosten. Men tex ett tunt smalt rör av järn (nej inte så lätt att få tag på kanske) som du plattar till och som har så nära samma innerbredd som värmetråden och som du sedan klämmer ihop hårt runt värmetråden så borde det fungera. Ta dock och dra ett sandpapper över ändarna först så det blir blankt för de är oxiderade vilket ger en dålig elektriskt förbindelse.

Som grym skriver så innanmätet från en sockerbit kan fungera bra det med men då får du nog böja till tråden lite så den går att få in och dessa kontakter är gjorda av mässing men tror inte en sådan hinner värmas upp så mycket att den smälter.
Predabot

Inlägg av Predabot »

Jag vet inte riktigt här, gossar... Jag sumrade ju tråden över det misstänkta avbrotsstället, och det var ju utmärkt kontakt. Är ni verkligen säkra att det troligaste felet är avbrott i elementslingan?

Vad skulle ett möjligt annat fel kunna vara? Kan det då vara kondingen? Nån som har nåt trick för att testa och mäta kondingar med en enkel summer/spänningsprovare? Har tyvärr ingen gedigen multimeter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att någonstans på vägen har man misslyckats.

Vad ska poten användas till? (kan det vara kolbanorna som blivit grillade?) Den typen som finns i gamla brödrostar har två sidor och kallas därför "Bi"
och vilken uppgift har "kondensatorn"?

Själv tror jag på avbrott i "kondensatorn"! Står det någonstans på den vid vilken temperatur den ska bryta?

Eftersom en gammal brödrost inte är något större under av ingenjörskonst borde man enkelt kunna följa principen för en sluten strömkrets genom att sumra.

Jag röstar ändå för köp av ny rost!
Predabot

Inlägg av Predabot »

@Mindmapper: Ska omedelbart sumra lite mer och se vars det kan vara avbrott.
Jag kan tyvärr inte se nån som helst märkningar på kondensatorn dock, helt blank ser den ut. Jag måste nog ta isär brödrosten ännu mer, för att komma åt att se märkningen.

Är oerhört tight med peningar här hemma dock, så en helt ny brödrost känns inte befogat...

Vad tror ni om begagnade brödrostar? Tänker då främst på en äldre modell, då dom 'nya' (senaste 15-18 åren) är specifikt gjorda för att vara dynga, rent ut sagt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag var lite taskig i mitt tidigare inlägg. Det du kallar pott, är med största säkerhet en bimetalltermostat där du ställer temperaturen på rostningen.

Det du kallar kondensator tror jag inte heller är en kondensator, utan en temperatursäkring som strömmen ska gå igenom och löser om temperaturen blir för hög av någon anledning. Säkerhet är alltid bra att ha. Kontrollera hur den är inkopplad! Och om den har abrott. Bild också. Är det en tempsäkring ska du byta ut den mot en med samma bryttemperatur. Den brukar stå på tempsäkringen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ta nya men denna gång skarpa bilder på det du undrar över så skall vi se vad vi kan skaka fram. Brukar finnas ett läge med macto fotografering på kameror som skall se ut som en blomma och då kan du komma närmre utan att det blir suddigt.
Predabot

Inlägg av Predabot »

Ok gossar, nya bilder på G.

Det förefaller stämma det MindMapper nämnde om kondingen, som inte är en konding. Den är inte ens lödad till metallstycket, utan den är enbart fäst med en öppning som sedan träs på ett utskutande metallutskott i skrovet, så att säga.

Såg inga som helst märkningar nu heller. Verkar som att antingen har den inga anslutningsben, eller så har dom försvunnit. Undersidan av säkringen har enbart hålet för att hålla den på plats, samt två små öppningar där metall sticker fram. Dessa två små, små öppningar verkar sedan tryckas mot metallen i rostens skrov.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag vet inte vad du nu exakt menar men det där på bilderna är i alla fall en vanlig standard bimetall regleringstermostat som finns i alla vanliga standard brödrostar. Vet faktisk tdock inte riktigt var det skulle bli kortis i dessa..

Ser förresten nu på bilderna nedanför att det bara ser ut som om värmetråden buktar ut lite och det är inget ovanligt att så kan ske och är inte det samma som att det är avbrott eller dylikt. Du har ju också som du säger mätt upp kontunitet och du utgår jag ifrån att detta var mellan de yttersta trådändarna på värmelementet? Baserat på om det då är ok så borde det då således vara knep med termostaten men kan inte se något uppenbart på bilderna som skulle vara orsak på något vis.

När du trycker ner handtaget så skall två brytare nudda vid varandra kan dock bara vara en som rör sig emot en annan med och som ger ström till elementet, se om du kan se om något gör så, utan ström tillkopplat!
Skriv svar